Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:37:52 GMT

آلبوم موسیقی مستوره در کردستان منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۷۹۳۱

آلبوم موسیقی مستوره در کردستان منتشر شد

به گزارش ایرنا، رییس حوزه هنری کردستان روز دوشنبه در یک گفت و گوی خبری اظهار داشت: در ادامه حمایت از تولید آثار هنری موسیقایی متناسب با فرهنگ و هنر بومی منطقه و همخوانی آن با شاخصه‌های موسیقی هنری ایران، آلبوم مستوره به عنوان اولین اثر گروه همنوازان دانشگاه کردستان با حمایت حوزه هنری استان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امین مرادی با اشاره به انتخاب اعضای این گروه از میان دانشجویان رشته‌ نوازندگی موسیقی ایرانی دانشگاه کردستان، افزود: این اثر با استفاده از نمادهای تعامل پذیر موسیقی کردستان با موسیقی دستگاهی که برآمده از نتایج پژوهش‌های مرتبط با این ۲ حوزه است، تنظیم شده است.

وی با اشاره به دیگر تولیدات موسیقایی حوزه هنری اظهار داشت:  تولیدآلبوم "دَریاب و دُریاب" با صدای محی الدین شعبانی، آلبوم "جام گلگون" اثر جلیل رحمتی و با صدای داریوش گودرزی، آلبوم " گول هه نار" با صدای دیلان نصیری، آلبوم موسیقی اورامی" کوسالان" با صدای هیوا شاه محمدی، کتاب و  آلبوم" موسیقی اورامان " اثر مهدی احمدی از آثاری است که تاکنون در واحد موسیقی حوزه هنری کردستان منتشر شده است.  

رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یونسکو افزود: این عنوان و پتانسل بسیار بالای هنر موسیقی در استان فرصت مناسبی است تا با حمایت از هنرمندان متعهد نسبت به تولید آثار ارزشمند و فاخر موسیقایی متناسب با زیست بوم استان گام برداشت.

وی با اشاره به فعالیت سه ساله گروه همنوازان دانشگاه کردستان گفت: پس از تأسیس گروه موسیقی دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۵، گروه همنوازان دانشگاه کردستان به عنوان نهاد اجرایی در زمینه‌ تولید و انتشار آثار هنری در سال ۱۳۹۷ بنیان نهاده شد.

مرادی با بیان اینکه از دیگر برنامه های این گروه اجرای عملی و کاربردی نتایج پژوهش‌های مرتبط با موسیقی کردستان است، اظهار داشت: آواز در این اثر با موضوع قابلیت شعر مستوره اردلان جهت همنشینی با موسیقی دستگاهی در دستگاه ماهور طراحی شده است.

وی افزود: اشعار این آلبوم شا مل"شعرآواز - مستوره کردستانی"، "شعر تصنیف لیم یاخی - مه لا عه بدوللا بوکانی" و "شعر تصنیف فولکلور  «که ویار» است که با شماره ثبت ۴۲۸/م-۱۴۰۰ در مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و پس از برگزاری مراسم رونمایی که همزمان با روز سنه در سنندج برگزار می شود در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

ماه شرف خانم مستوره اردلان در ۱۱۸۲ شمسی در سنندج دیده به جهان گشود تا در حیات پربارو البته کوتاه خود، عنوان اولین زن تاریخ نگار و شاعره‌ای صاحب سبک را بر دوش گیرد، تاریخ اردلان، عقاید مستوره در اعتقادات و دیوان اشعار، بخشی از آثار اوست که تاکنون چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها کردستان دانشگاه کردستان سنندج حوزه هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دانشگاه کردستان سنندج کردستان دانشگاه کردستان سنندج حوزه هنری دانشگاه کردستان حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید اسداللهی نوازنده پیشکسوت ساز ناغارا، با همراهی گروهی متشکل از نواندگان ساز‌های موسیقی آذربایجان، شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت، در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت قرار است قطعاتی از موسیقی بی کلام و همچنین فولکلوریک آذربایجان و رِنگ‌هاى آذریایجانی نواخته شود.

اسداللهی در سال ۱۳۸۸، آلبومی به نام رِنگ‌های آذربایجانی را منتشر کرده است.  رِنگ‌های موسیقی آذربایجان، رِنگ‌های اجرا شده‌ایست که معمولا در مراسم شادی و عروسی از آنها استفاده می‌شود.

وحید اسدالهى (سرپرست گروه و نوازنده ناغارا و قاوال)،  محمد (مراد) اسدالهى (نوازنده گارمون)،  رضا اسدالهی (نوازنده سازهاى پرکاشن)،  سیده تارا موسویان (نوازنده ساز‌های کوبه ایى)، سئول اقدسی (نوازنده تار آذربایجان)، آرین ضمیری (نوازنده کمانچه)،  سید علی سیدزاده (نوازنده قوپوز - تار).  
محمد نجف زاده (نوازنده بالابان)، درشن آنند (نوازنده طبلا) و محمد حسین جعفری و مهدی حمزه زاده (خواننده) اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.
کنسرت وحید اسداللهی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com  مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد