Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@07:56:42 GMT

عکس روز ناسا؛ درخشش یک پروانه کیهانی زیبا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۸۰۸۹

عکس روز ناسا؛ درخشش یک پروانه کیهانی زیبا

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ناسا که به تازگی این تصویر را منتشر کرده است، در توضیح آن نوشت: آن چه در نگاه اول شبیه به یک پروانه کیهانی سرخ به نظر می‌رسد، در واقعیت محل تولد هزاران ستاره کوچک است که تصویر آن در نور مادون قرمز توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ثبت شده است. این پروانه فضایی یک سحابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سحابی‌ها ابرهای غول‌پیکر متشکل از گاز و غبار در فضا هستند که ستاره‌های جدید در آنها تشکیل می‌شوند.

دو بال این پروانه، حباب‌های بزرگی از گاز بین‌ستاره‌ای داغ هستند که از داغ‌ترین و حجیم‌ترین ستاره‌های این ناحیه نشات گرفته‌اند. این سحابی علاوه بر زیبایی نشان می‌دهد که چگونه شکل‌گیری ستاره‌ها منجر به نابودی ابرهایی می‌شود که به تشکیل آنها کمک کرده‌اند. در داخل این ابرهای گاز و غباری غول‌پیکر در فضا، نیروی گرانش مواد را به سمت هم می‌کشد و توده‌های متراکم ایجاد می‌کند. گاهی اوقات این توده‌ها به تراکم بحرانی می‌رسند و امکان تشکیل شدن ستاره‌ها در هسته خود را فراهم می‌کنند.

تشعشعات و بادهایی که از بزرگ‌ترین ستاره‌های این ابرها نشات می‌گیرند همراه با موادی که هنگام انفجار این ستاره‌ها به فضا پرتاب می‌شوند، گاهی اوقات حباب‌هایی مانند آنچه در این تصویر دیده می‌شود را شکل می‌دهند. البته این فرآیندها باعث پراکنده شدن گاز و غبار شده و توده‌های متراکم را از بین می‌برند و تشکیل ستاره‌ها را کاهش داده یا متوقف می‌کنند. در حقیقت ماده‌ای که بال‌های این سحابی را تشکیل داده از خوشه‌ای متراکم از ستاره‌هایی که بین آن‌ها قرار دارد و به بیرون پرتاب شده، شکل گرفته است. این پروانه کیهانی با نام W۴۰ در فاصله حدود ۱۴۰۰ سال نوری از خورشید قرار دارد.

خوشه ستاره‌ای دیگری به نام "Serpens South" را می‌توان در سمت راست و بالای تصویر مشاهده کرد. خوشه‌ی ستاره‌ای "Serpens South" و خوشه‌ای که در قلب این سحابی قرار دارد، هر دو از نظر نجومی جوان محسوب می‌شوند و تنها چندین میلیون سال دارند، با این وجود خوشه‌ی "Serpens South" جوان‌تر است. ستاره‌های آن هنوز درون ابر کیهانی قرار دارند، اما روزی بیرون می‌آیند و حباب‌هایی مانند آنچه در این تصویر دیده می‌شود، ایجاد می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله روز ارتش دعای روز شانزدهم رمضان ناسا تلسکوپ فضایی عکس از فضا ماه رمضان میانکاله روز ارتش دعای روز شانزدهم رمضان ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • تفکیک امتیازات 5 مربی در تیم خبرساز
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • معرفی پنجمین سرمربی فصل تیم پرحاشیه!
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • درخشش جوکر در بازی مقابل لیکرز
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ربیعی به درخشش این ستاره دلخوش کرده است!