Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان حج و عمره عراق در دیدار با هیات ایران، بر الزام بازگشایی راه زمینی عتبات عراق تاکید کرد و ترانزیت زائران ایرانی از عراق به عربستان را پیشنهاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج وزیارت، سیدصادق حسینی در این دیدار با بیان این‌که سفر هیات حج و زیارت ایران به عراق به منظور تسهیل امور سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات صورت گرفته است، گفت: شیوع کرونا اعزام زائران ایرانی به عتبات را متوقف کرده و به حداقل رسانده بود؛ چرا که ما در گذشته اعزام یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال غیر از اربعین را نیز داشته‌ایم و حتی در ایام اربعین حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ایرانی مشرف می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متقابلاً زائران عراقی نیز به ایران سفر می‌کردند که با شیوع کرونا این اعزام‌ها نیز متوقف شد.

او افزود: از حدود چهارماه قبل سفرهای عتبات عالیات را از سر گرفتیم و در این مدت ۵۸ هزار ایرانی به عراق سفر کردند که در عید نوروز ۱۵ هزار ایرانی به صورت هوایی به عتبات اعزام شدند که این اعزام‌ها هم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تدوین‌شده صورت گرفت.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که بازگشایی مرزهای زمینی را با توجه به درخواست مکرر مردم پیگیری می‌کنیم، افزود: تنها مانعی که برای سفرهای زمینی وجود داشته، ویروس کرونا بوده است که در ملاقات با وزیر بهداشت، تاکید کردیم کرونا در ایران به شکل خوبی کنترل شده است و ۷۵ درصد مردم ایران واکسن کرونا تزریق زده‌اند و از این حیث وضعیت مناسبی نسبت به کشورهای منطقه وجود دارد که ان‌شاء‌الله با مساعدت لازم دست‌اندرکاران ذی‌ربط زائران ایرانی بتوانند زمینی هم به عتبات سفر کنند و زائران عراقی هم متقابلاً به زیارت مشهد و اماکن متبرکه ایران مشرف شوند.

حسینی با بیان این‌که ارتباط مذهبی و موضوع زیارت پیوند میان کشورهای مسلمان را عمیق‌تر می‌کند، اظهار کرد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت وظیفه داریم نسبت به توسعه فرهنگ زیارت اهتمام جدی داشته باشیم و این کار را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یکی از موضوعات مدنظر راه‌اندازی خط ریلی برای تسهیل امور تردد زیارتی میان کشورهای مسلمان است که این اتفاق می‌تواند به تعمیق پیوند اسلامی بین جامعه شیعه و حتی علاقه‌مندان زیارت منجر شود که دست‌اندرکاران مربوطه می‌توانند برای نیل به این هدف اهتمام داشته باشند و می‌توان نام این خط ریلی برای زیارت را خط «ولایت» گذاشت.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که تشکیل «اتحادیه اماکن زیارتی جهان تشیع» برای پیوند و انسجام بیشتر جهان اسلام ثمربخش است، یادآور شد: این اتحادیه می‌تواند هم‌افزایی لازم را ایجاد کند که موضوع مربوطه را با تولیت آستان مقدس علوی مطرح کردیم.

شیخ المسعودی، رییس حج و عمره عراق نیز در این دیدار گفت: ما از تبادل زائر میان دو کشور خوشحال می‌شویم؛ زیرا گردشگری مذهبی علاوه‌بر تاثیرات اقتصادی، بر فرهنگ معنوی ملت‌ها نیز تاثیر دارد و علاوه‌بر این‌که دولت‌ها با هم تعامل می‌کنند، باعث دوستی و تعامل میان ملت‌ها هم می‌شود.

رییس حج و عمره عراق درباره بازگشایی راه زمینی، اظهار کرد: این موضوع اهمیت زیادی دارد، نه تنها سفر زمینی عتبات به عراق باید صورت گیرد، بلکه ما خواهانیم سفر عمره و حج هم به صورت ترانزیت از عراق به عربستان صورت گیرد. قبلا هم خیلی از کشورها به صورت زمینی از عراق راهی عربستان می‌شدند.

در ادامه این نشست طرفین درباره موضوع حج تمتع امسال و دعوت عربستان سعودی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته درباره اعزام ها و خدمات، رایزنی و گفت‌وگو کردند.

سفر هیأت ایرانی به عراق با هدف پیگیری بازگشایی مرز زمینی و بررسی راهکارهای کاهش هزینه سفر عتبات انجام شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زائران ایرانی سازمان حج حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم غریب آبادی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان یافتن معاینات پیش از اعزام تمامی حجاج گفت: واکسیناسیون حجاج از روزهای گذشته آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: واکسیناسیون در راستای ایمن سازی زائران اعزامی نسبت به بیماری مننژیت انجام می‌شود، به دلیل اینکه بیماری مننژیت در مناطق پرتراکم احتمال شیوع بیشتری دارد تزریق آن در سفرهای زیارتی توصیه می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تزریق این واکسن علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن حجاج، از انتقال بیماری به اعضای خانواده و اطرافیان حتی پس از بازگشت نیز جلوگیری کرده و تا پنج سال در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مهلت تزریق این واکسن تا ۱۵ روز قبل از اعزام بوده، اظهار کرد: این واکسن عموماً بدون عوارض بوده و به احتمال بسیار نادر ممکن است زائران درد، قرمزی، سوزش در محل تزریق و خستگی و تب خفیف را تا دو روز پس از تزریق تجربه کنند.

وی افزود: برنامه ریزی استان، واکسیناسیون ۵ هزار و ۱۱۵ زائر است، به منظور دسترسی آسان حجاج، واکسیناسیون در ۱۰ شهرستان استان و در محل کاروان‌های گرگان، علی آباد کتول، گنبدکاووس، بندرگز، آق قلا، بندرترکمن، گمیشان، سیمین شهر، کلاله و مراوه‌تپه صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6088714

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است