Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش پارسا: در گذشته سه خط شامل محورهای تهران_ اهواز( تردد قطار جنوبی کشور)، محور تهران_ تبریز( تردد قطارهای غربی و شمالی کشور) و محور تهران_ مشهد( تردد قطارهای شرقی) از ایستگاه راه آهن صورت می‌گرفت، که برخی از محلات این مناطق همانند یک جزیره از دسترس خارج شده بودند و تردد خودرویی و عابران پیاده را با مشکل مواجه کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین در زمان تصدی‌گری محمود احمدی نژاد بر مسند رییس جمهور قول داده شد تا در گام نخست محور تهران_ تبریز در همان مسیر به زیر زمین انتقال داده شود و نهایتا در دولت حسن روحانی با اعتبار یک هزار و دویست میلیارد تومان این پروژه محقق شد و نهایتا یکی از معضلات پایتخت همان آسیب‌های اجتماعی معروف به لب خط پرچیده شد.

در این بین دولت و شهرداری تهران بر آن شدند تا محیط ۹ کیلومتری تردد قطار روی تونل را به مجموعه تفریحی تبدیل کنند تا آسایش همسایه‌های این خط راه آهن که سالیان سال امان‌شان را تردد قطارها بریده بود ایجاد شود.

اما بر اساس گزارش‌های مردمی و مسافران خط راه آهن تهران_ تبریز که به خبرنگار خبرآنلاین رسیده است، در این تونل قطار ۹ کیلومتری تجهیزات امدادی و آتش‌نشانی وجود ندارد و در صورت وقوع حادثه خطرات جانی مسافران را تهدید خواهد کرد.

نبود سیستم اطفای حریق

طیق مشاهدات خبرنگار ما قطار تهران _ تبریز بعد از حرکت حدود یک کیلومتری از ایستگاه راه آهن در منطقه ۱۶ به سمت غرب تهران نزدیک به چند متری به میدان سوزن بانی ( شهدای مدافع حرم) وارد تونل می‌شود.

محمد رضا الماسی یکی از شهروندان تهرانی آذری زبان است که درباره این تونل به خبرنگار ما گفت: چند ماه پیش تصمیم گرفتم برای دید و بازدید از اقوام با قطار به شهر تبریز سفر کنم، باتوجه به اینکه ساکن محله فلاح هستم و برایم جذابیت داشت تا ببینم قطار در زیر این تونل به چه شکل تردد دارد، به محض ورود قطار به تونل از پنجره قطار به داخل تونل خیره شدم.

وی ادامه داد: قطار با سرعت مناسبی حرکت داشت، روشنایی این تونل با مهتابی‌های کار گذاشته شده در دیوارها تامین شده بود و تونل قابل مشاهده بود.

این ساکن محله فلاح در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه دود لوکوموتیو قطارها چطور تخلیه می شود؟ پاسخ داد: حجم این تونل بسیار بزرگ است و همانند تونل‌های مترو نیست که از عرض و ابعاد اندک برخوردار باشد، به همین منظور دود قطارها در این تونل بزرگ خطرناک نیست از سوی دیگر به دلیل تردد قطارها وزش بادی جریان پیدا می کند که این دود را به بیرون از تونل هدایت می کند؛ البته برخی از قسمت های سقف تونل به روی سطح زمین باز است و امکان تخلیه دود از این محیط نیز مهیا است.

الماسی درباره اینکه مدت زمان تردد قطار در این تونل چه میزان است؟ گفت: حدودا بین ۱۵ دقیقه زمان می برد تا قطار از این تونل خارج شود، اما مشکلی وجود ندارد، اینکه تردد قطار این محور را به زیر زمین انتقال دادند بسیار قابل ستایش است، چرا که در گذشته مشکلات گوناگونی را برای ساکنان اطراف این محور، عابران پیاده و همچنین خودروهای عبوری به وجود می‌آورد.

وی مطرح کرد: یک نکته که در این تونل احساس کردم خطرناک باشد برقرار نشدن سیستم اطفای حریق است، علت اینکه به این موضوع توجه کردم این بود که در تونل خودرویی توحید و تونل مترو سیستم اطفای حریق وجود دارد، اما در این مسیر وجود ندارد.

بسته بودن درهای اضطراری

از میدان سوزن بانی در منطقه ۱۷ تا نقطه غربی منطقه ۱۸ این تونل ایجاد شده و به روی آن محیطی تفریحی به نام باغ راه حضرت فاطمه (ص) احداث شده است تا تصدی خاطر برای ساکنان لب خط بعد از چندین سال نبود آسایش ایجاد شود.

مسیر دوچرخه سواری، پیاده راه، فضای بازی و فضای سبز از جمله اقدامات روی این محور است، چند دقیقه‌ای را روی این تونل به قدم زدن مشغول می‌شوم و در مقابل درب جنوبی امام زاده حسن(ع) به روی نیمکت به استراحت می‌پردازم، در این بین لغرزش زمین در هنگام تردد قطار در تونل به راحتی قابل حس است.

با یکی از شهروندانی که در این محیط حضور دارد هم صحبت می شوم، او که خود را وحید معرفی کرد، گفت: این لرزش‌ها طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

وحید که از چهره‌اش پیداست چهار دهه‌ای سن دارد، ادامه داد: آن زمانی که قطار روی زمین تردد داشت خانه‌های همجوار به لرزش در می‌آمد، اما از زمانی که قطار به زیر زمین انتقال پیدا کرده دیگر خبری از لرزش خانه‌ها نیست و تنها در زمانی که به روی تونل باشیم متوجه تردد قطار می‌شویم؛ البته برخی از شهروندان که خبر ندارند که زیر این مسیر تفریحی قطار تردد دارد تصور می کنند که زلزله آمده و نگران می‌شوند.

وی درپاسخ به اینکه اتاقک‌هایی که در این باغ راه وجود دارد چیست؟ پاسخ داد: این اتاقک ها مسیر اضطراری تونل قطار به روی زمین است، که البته درهای آن همیشه بسته است.

پل‌های اضطراری تونل قطار ناایمن است

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ سمیه ستوده دبیر شورایاری محله بلورسازی در محدوده منطقه ۱۷ رفته‌ایم، او که دل پری از وضعیت تردد قطارها در این محله دارد، گفت: متاسفانه در بازدیدی که از تونل راه آهن تهران_ تبریز داشتیم این تونل خیلی از ملزومات و امکانات امدادی برخوردار نبود، به طوری که مسیر خروج اضطراری این تونل بدون روشنایی، پل‌های خطرناک و مسدود بودن درهای خروجی در سطح زمین است و گویا مسئولان شرکت راه آهن نیز در جریان کامل این مشکلات قرار دارند.

این عضو شورایاری محله بلورسازی ادامه داد: اگر خدای نکرده حادثه‌ای در این محور رخ دهد، زمان بسیار زیادی می‌برد تا از مسیر پل‌های اضطراری امداد رسانی صورت گیرد.

وی افزود: این طور که مطرح شده قرار است خط راه آهن تهران_ اهواز که محله بلور سازی را از یکدیگر جدا کرده همانند خط راه آهن تهران_ تبریز به زیر زمین انتقال پیدا کند، البته باید برای این انتقال اقدامات ایمنی لحاظ کنند.

ستوده عنوان کرد: اگر مسیر خط راه آهن تهران_ اهواز نیز با پیگیری رسانه‌ها به زیر زمین انتقال پیدا کند شهروندان محلات همجوار این خط راه آهن خیلی خوشحال خواهند شد.

این عضو شورایاری محله بلورسازی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه در سطح زمین که تونل قطار وجود دارد در هنگام تردد لرزش ایجاد می شود؟ پاسخ داد: لرزش وجود ندارد و ما همواره در این مسیر که به نام خانم حضرت فاطمه (س) مزین شده است برنامه های فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌کنیم.

تلاش راه آهن برای احداث سیستم اطفای حریق

خبرنگار خبر آنلاین برای اینکه موضوع نبود سیستم اطفای حریق را در این تونل جویا شود با یک مقام مسئول در شرکت راه آهن گفتگو کرده است، البته این مسئول تمایلی به درج نامش در این گزارش نداشت.

او در پاسخ به این سوال که چرا سیستم اطفای حریق در این تونل وجود ندارد؟ پاسخ داد: پیش بینی هایی برای راه اندازی سیستم اطفای حریق شده است و جای نگرانی وجود ندارد و شرکت راه آهن در تلاش است این موضوع را به اجرا در آورد؛ البته در صورت جذب اعتبار، چرا که هزینه بالایی این مسیر ۹ کیلومتری می طلبد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چرا درب های فرار این مسیر مسدود است؟ گفت: متاسفانه معتادان متجاهر به داخل محوطه این مسیر ورود پیدا می کنند، به همین خاطر اقدام به مسدود کردن درهای اضطراری کرده ایم؛ البته جای نگرانی وجود ندارد، چرا که در این تونل دو خط رفت و برگشت قطار و دو خط سرد قطار( بدون تردد) احداث شده است که در خط سرد هیچ قطاری تردد ندارد و تنها گشت پلیس از آن استفاده می کند و در زمان وقوع حادثه قطار های پلیس خود را به محل حادثه می رسانند و اقدام به بازکردن درها اضطراری خواهند کرد.

وی افزود: ارتفاع این تونل نزدیک به ۸ متر و عرض ۵۰ متر است و جای نگرانی در زمان امداد رسانی وجود ندارد، از سوی دیگر این تونل بسیار محکم و مستحکم ساخته شده و با لرزش تردد قطار هیچ آسیبی به زیر ساخت های آن نخواهد رسید.

سازمان آتش نشانی در جریان خطرات تونل قطار تهران _ تبریز نیست

اما در این بین جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: شرکت راه آهن از خدمات آتش نشانی برخوردار است، اما اگر از سازمان آتش نشانی کمک بخواهد حتما این کمک صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا سازمان آتش نشانی در جریان بسته بودن درب های اضطراری تونل قطار تهران_ تبریز و اینکه در این مسیر تجهیزات اطفای حریق وجود ندارد، است؟ پاسخ داد: اطلاعات این موضوع را ندارم و احتمالا واحد پیشگیری سازمان آتش نشانی به این موضوع ورود کرده است، نیروهای آتش نشانی بر ساختمان ها نظارت دارند اما برای این نوع محیط ها اطلاع ندارم.

ملکی در باره این سوال که تونل های ماشین رو در سطح شهر تهران مانند شهدای غزه در غرب تهران، تونل رسالت در شرق تهران و تونل توحید از سیستم اطفای حریق و خروجی های اضطراری برخوردارند، اما در این تونل این امکانات وجود ندارد؟ گفت: بنده خودم چندین بار از این تونل های مورد اشاره بازدید داشته ام و تجهیزات خوبی وجود دارد، اما اینکه این تونل ها با تایید سازمان آتش نشانی مجهز شده اند یا نه نمی دانم، حتی این تونل ها از فن های تهویه هوا و تلفن اضطراری و مسیر ویژه تردد خودروهای امدادی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اختصاص 700 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای متروی تبریز

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1620885

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: راه آهن آتش نشانی شهرداری تهران استان تهران خبرنگار ما درباره پاسخ به این سوال زیر زمین انتقال سیستم اطفای حریق سازمان آتش نشانی خط راه آهن تهران شرکت راه آهن تردد قطارها وجود ندارد جای نگرانی تونل قطار تردد قطار تونل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت

سرهنگ ایرج کهریزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت ترافیکی محورهای شرق استان تهران، اظهار کرد: وضعیت تردد در مسیر شمال به جنوب محور هراز سنگین است و با توقف متعدد خودروها مواجه هستیم.

وی گفت: در مسیر شمال به جنوب محور فیروزکوه محدوده گیلاوند، مهرآباد رودهن و بومهن نیز شاهد ترافیک سنگین هستیم.

رئیس پلیس راه شرق استان تهران گفت: تردد در محور قدیم جاجرود نیز سنگین است، اما تردد خودروها در آزادراه تهران- پردیس پرحجم و روان است.

رئیس پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران گفت: تردد در محورهای امام رضا (ع) و حرم تا حرم نیز عادی و روان است.

کد خبر 6089270

دیگر خبرها

  • محور یزد - دربید همچنان مسدود است/تخریب ۳ کیلومتر در بارندگی ها
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • حرکت عجیب و خطرناک راننده تاکسی در تونل + فیلم
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل
  • اقدام خطرناک در تونل کندوان؛ انتظار برای آسفالت بیش از ۲ سال؟! | تصویر
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • اقدام خطرناک راننده یک خودرو در تونل‌های تهران (فیلم)
  • ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت