Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری آکسیوس نوشت: گروه راست افراطی با اعلام برنامه هایش برای سوزاندن قرآن در گردهمایی های خود، روز یکشنبه نیز درگیری هایی را در سوئد برانگیخت.

در درگیری بین تظاهرکنندگان راست افراطی و مخالفان آنها که از پنجشنبه گذشته تاکنون در استکهلم و سایر شهرهای سوئد آغاز شده است دستکم ۱۶ پلیس زخمی شده اند و تعدادی از وسایل نقلیه پلیس تخریب شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه خبری بی بی سی با پوشش دادن این خبر نوشت این درگیرها به دنبال اعلام برنامه حزب «استرام کورس» یا «هارد لاین» برای برگزاری تظاهرات آغاز شد.

راسموس پالودن رهبر تندرو افراطی سوئدی- دانمارکی  رهبری این حزب ضد مهاجرت را برعهده دارد. او گفته است که قبلا هم اقدام به سوزاندن مقدس ترین کتاب مسلمانان کرده و آن را در گردهمایی های که برای برگزاری در سوئد برنامه ریزی کرده بار دیگر خواهد سوزاند.

اقدام هتاکانه این حزب به ویژه در ماه رمضان، به بروز ناآرامی و درگیری در چندین شهر سوئد از جمله  نورکوپینگ (شرق سوئد) در ایام عید پاک منجر شده است. پلیس گفته با شلیک گلوله های هشدار آمیز سه نفر از مردم مجروح شده اند.

همچنین شهرلندسکرون در جنوب سوئد نیز شنبه شب شاهد پرتاب سنگ و سوزاندن برخی از اشیا بود. این اعتراضات به دنبال تصمیم استرام کورتس برای برپایی تظاهرات خود در شهر مالمو در نزدیکی این شهر بروز کرد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبری مجروح شدن سه نفر از مردم در درگیری ها و اقدام پلیس در شلیک گلوله در شهر نورکوپینگ را تایید کرده و نوشت:  در برخی از نقاط این کشور، معترضان قبل از تظاهرات برنامه ریزی شده جناح راست افراطی در مقابل پلیس قرار گرفتند.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد خشونت را محکوم کرده است.

در شرایطی که راستگرایان افراطی در حال برنامه ریزی برای سوزاندن علنی قرآن بودند، دخالت پلیس سوئد در حمایت از راستگرایان، تظاهرات اعتراضی مسلمانان را به خشونت کشاند.

کیم هیلد سخنگوی پلیس در جنوب سوئد پیشتر گفته بود قصد ندارد مجوز تظاهرات برنامه‌ ریزی شده احزاب راست در شهر لاندسکرونا در جنوب این کشور را لغو کند چرا که به باور او آستانه تحمل در این کشور بالا است و پلیس سوئد ارزش زیادی برای حق آزادی بیان قائل است.

پالودن اقدامات مشابهی را امسال و سال های گذشته در کپنهاگ پایخت دانمارک و دیگر شهرهای این کشور انجام داد که در آنجا هم، اعتراض مسلمانان را در پی داشت که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

پالودن پیش از این تلاش کرده بود در کشورهای دیگر اروپایی مثل آلمان و فرانسه نیز اقدام به قرآن سوزی کند که پلیس مانع این اقدام شده بود و اقدام پلیس سوئد در حمایت از قرآن سوزی این راست گرا سئوال برانگیز است.

واکنش ها به هتک حرمت به قرآن در سوئد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به هتک حرمت قران کریم در سوئد اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران آتش زدن کلام الله مجید در شهر لینکوپینگ سوئد توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارکی را که به بهانه آزادی بیان تحت حمایت پلیس این کشور صورت گرفت بشدت محکوم می کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار عمدی این اقدام هتاکانه در ماه مبارک رمضان را عامل جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در سوئد و در سراسر جهان دانست و افزود: این اقدام موهن مصداق بارز نفرت پراکنی و مغایر با آزادی بیان بوده  و می بایست توسط تمامی معتقدان به همزیستی و گفتگوی بین ادیان محکوم شود.

خطیب زاده تاکید کرد: ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد، مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: اقدام فرد هتاک و طرفداران او بیش‌از پیش اتحاد مسلمین و کشورهای اسلامی در برابر توطئه های دشمنان اسلام را ضروری می سازد.

 علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی، هتاکی شرم‌آور به دو میلیارد مسلمان در ماه مبارک رمضان با حمایت رسمی پلیس سوئد را نه تنها حقوق بشر ندانست بلکه از آن به عنوان تنفرپراکنی و اقدامی علیه حیات معنوی بشر یاد کرد.

کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر آن کشور از سوی رییس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شده است.

رییس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن این اقدام هتاکانه در ماه مبارک‌ رمضان، مسوولیت دولت سوئد در این باره را متذکر شد و خواستار اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان بخشیدن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده شد.

وی توهین به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان جهان و جریحه دار کردن احساسات آنان را بدترین سوء استفاده متصور از آزادی بیان دانست و گفت این حادثه تاسف بار که تحت حفاظت پلیس سوئد انجام شده، تصویر سوئد را نزد مسلمانان جهان مخدوش می کند.

کاردار سوئد در پاسخ ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه در کشورش، گفت مراتب را فورا به مقامات کشور متبوعش منتقل می کند.

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که کاردار سفارت سوئد در بغداد را در اعتراض نسبت به سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم فراخوانده و مراتب اعتراض عراق را تسلیم وی کرده است.

وزارت خارجه عراق با بیان اینکه چنین عملی مغایر با اصول انسانیت و متناقض با ابتدایی‌ترین مسلک مذهب دیگر است، هشدار داد که این موضوع عواقب جدی بر روابط سوئد با کل مسلمانان اعم از کشورهای اسلامی و عربی و یا در جوامع مسلمان در اروپا دارد.  

پیشتر «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق در پیامی توئیتری از وزارت امور خارجه کشورش خواست تا نماینده و سفیر سوئد در بغداد را برای کشف و رسیدگی به جرم سوزاندن قرآن فرا بخواند.

مایکل سباستین عباسی مدیر مرکز روابط مسلمانان در دانمارک راسموس را به ایجاد آشوب علیه مسلمانان متهم کرده است. او همچنین با انتقاد از پلیس می‌گوید نیروهای پلیس نباید چنین اجازه‌ای به او می‌دادند و بسیاری پلیس را برای این منظور مقصر می‌دانند.

برچسب‌ها قاره اروپا جامعه مسلمانان سوئد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا جامعه مسلمانان سوئد قاره اروپا جامعه مسلمانان سوئد وزارت امور خارجه پلیس سوئد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده نظامیان اسرائیلی هم به معترضان جنگ پیوستند

صدها خانواده نظامیان اسرائیلی که در نوار غزه در حال جنگ هستند، خواستار عدم حمله به رفح شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان معاریو در خبری در این رابطه اعلام کرد، 600 نفر از اعضای خانواده نظامیان اسرائیلی حاضر در غزه خواهان عدم تهاجم زمینی به رفح شدند.

به نوشته این رسانه، بیش از 600 نفر از اعضای خانواده نظامیان اسرائیلی حاضر در نوار غزه در نامه‌ای خطاب به یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل و هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش از آنها خواستند حمله زمینی به رفح انجام نشود.

خانواده این نظامیان خطاب به گالانت و هالیوی گفتند: دیگر ما به شما اعتماد نداریم، ورد به رفح می‌تواند دام مرگباری باشد.

گفتنی است این درخواست از سوی خانواده‌های نظامیان صهیونیست در حالی اعلام می‌شود که بنیامین نتانیاهو بر عزم خود جهت ادامه جنگ پافشاری می‌کند.

محدودیت‌ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفحبلینکن: حمله به رفح خسارتی فراتر از انتظار به همراه داردرسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کردحمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شدطرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • خانواده نظامیان اسرائیلی هم به معترضان جنگ پیوستند
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا
  • موافقت مجدد مقامات سوئد با هتک حرمت قران مجید