Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:00:23 GMT

نگاه سودجویانه انسان بلای جان طبیعت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۸۳۹۹

ایسنا/کرمان برداشت بی‌رویه محصولات جنگلی و مرتعی زنگ خطری برای طبیعت و محیط زیست است لذا می‌طلبد دست از نگاه سودجویانه به طبیعت برداریم و با آن مهربان باشیم.

به گزارش ایسنا، طبیعت استان کرمان به‌خصوص جنوب کرمان طی فصل بهار  محل رویش انواع گیاهان دارویی و محصولات‌ جنگلی از جمله بنه، کسور، بادام کوهی، آویشن، بابونه، زیره و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است‌ که‌ علاوه بر مردم محلی گردشگران و مسافرانی از استان های همجوار ییلاقات خوش آب و هوا و کوهستانی جیرفت از جمله دلفارد یا همان دره مدیرانه، درب بهشت، جبالبارز و دیگر مناطق بکر را برای تفریح انتخاب می‌کنند که این تفریح نیز به طبیعت کشانده می‌شود به طوری که علاوه بر چیدن محصولاتی از جمله بنه و کسور، برگی برای درختان زیبا و بی‌صدای منطقه نمی‌گذارند که این پاسخ خوبی به میزبانی طبیعت نیست.

اما از آنجائی‌که اردیبهشت، فروردین، خرداد و شهریور برای مردم بومی و گاهی سودجویان فرصتی برای برداشت بی‌رویه داروهای گیاهی و طبیعی  و زنگ خطری جدی برای صیانت از محیط زیست است، مسئولیت دوستداران محیط زیست و طبیعت دوچندان شده است.

البته نباید انصاف برخی از مردم و مصرف کنندگان را نادیده گرفت زیرا برخی از مردم برداشتی به اندازه میزان مصرف خانواده دارند و برخی دیگر سودجویانی هستند که کیسه‌ای به پهنای دشت دارند و با هر روز مراجعه به دامان طبیعت و جنگل‌های منطقه برای سودجویی بیشتر برداشت بیشتر ی می کنند تا جایی که حتی به انقراض بعضی گونه‌های کمیاب فکر نکرده و همچنان بر دل طبیعت تازیانه می‌زنند.

برداشت محصولات مرتعی و جنگلی مستلزم اخذ مجوز است

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه هم‌اکنون فصل برداشت محصولات مرتعی و جنگلی است نسبت به اخذ مجوز در این راستا تاکید کرد و گفت: این منطقه با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل دارای گیاهان جنگلی و مرتعی طبیعی بوده که برخی از این گیاهان به صورت دارویی، خوراکی و ادویه‌ای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احمدی اظهار کرد: برخی با برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی علاوه بر آسیب به مراتع و درختان جنگلی موجب کاهش سطح و توان تولیدی و در نهایت نابودی این گیاهان می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت بلکه اولویت نخست حفظ سرمایه اصلی یعنی همان درختان بنه و بوته‌های بادام کوهی است و در کنار حفظ و نگاهداری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود، توضیح داد: اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و اخذ مجوزهای لازم با بهره برداران طرح های مرتعداری یا دارای پروانه چرای دام، جوامع محلی، بهره برداران عرفی، تشکلهای مردم نهاد و فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی و کشاورزی است تا از این طریق انگیزه مشارکت ذینفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

وی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی برشمرد و گفت: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید بر اساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌رویه باعث تخریب و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و بادی، کاهش تولید اکسیژن و آب شیرین و در نهایت باعث تبدیل مرتع به بیابان می شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین گونه های گیاهان دارویی قابل برداشت از سطح مراتع و جنگل های جنوب کرمان آویشن، آنغوزه تلخ، زیره سیاه، بادام کوهی و بنه است، عنوان کرد: یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتعداران و جوامع محلی تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوارها شود.

احمدی دلیل بیشتر بهره‌برداری‌های غیر مجاز را عدم آگاهی از نحوه برداشت و زمان مناسب دانست و افزود: با بهره گیری از دانش بومی و آموزش های فنی می‌توان بدرستی از این نعمت خدادادی و بالا رفتن اقتصاد منطقه کمک کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر آمادگی این اداره کل در تهیه طرح های بهره برداری بصورت قانونی با اولویت های اعلام شده تاکید کرد.

بیاییم با طبیعت چنان رفتار کنیم که مبادا روزی برسد برخی گونه‌ها را بر سر قله ها هم نیابیم، فرزندان‌مان در حسرت عطر دمنوش‌های گیاهی بمانند و در قصه های مادربزرگ‌ها دنبال این رویای شیرین بگردند زیرا اگر  تنها نگاه‌مان به محصولات جنگلی و مرتعی به ارزش اقتصادی آن‌ها منحصر شود دیری نخواهد پایید که از بسیاری از نعمت‌های طبیعی خداوند محروم خواهیم ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طبيعت مرتع منابع طبيعي استانی اجتماعی منابع طبیعی جنگلی و مرتعی بهره برداری جنوب کرمان بی رویه جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در نشست شورای تحقیقات جهاد کشاورزی اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و تحقیقات در حوزه کشاورزی بایستی به سرعت در بخش اجرایی استفاده و به کارگیری شود.

وی افزود: بایستی فاصله بین تحقیقات و اجرا کم شود تا نتایج پژوهشی سریعتر به مزارع کشاورزی انتقال یابد.

وی اظهار داشت: تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد چرا که تحقیقات کشاورزی بدون در نظر گرفتن مسایل مهم استان نمی تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود.

عطایی یادآور شد: نتایج طرح های تحقیقاتی بخش کشاورزی برای بهره برداران بیان شود تا کشاورزان استان بتوانند دانش نوین و به روز بهره مند شوند.

گفتنی است؛ در این نشست ریوس برنامه های اصلی و عملیاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال جاری در حوزه های روابط عمومی، پشتیبانی، آموزشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشی و فناوری بیان شد.

مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای تحقق شعار سال، فعال سازی ظرفیت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای فعالیتها در حوزه کشاورزی دانش بنیا، ارتقای کیفی واحدهای فناور، توسعه دستاوردهای فناورانه در زیست بوم کشاورزی، ارتقای دانش فنی و فناورلنه بهره برداران، استفاده از ظرفیت کشاورزان خبره در انتقال دانش به سایرین، کشاورزی هوشمند، ارتقای دانش فنی در حوزه سازگاری با کم آبی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و.. مهمترین اهداف این برنامه های عملیاتی است.

کد خبر 6093437

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • تجربه خاطراتی از ماجراجویی و لحظاتی شاد در دل طبیعت
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد