Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فرخنده بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار، بیشترین زمان‌ برای احتمال بروز سرخک است. 

وی با بیان اینکه سرخک یک بیماری واگیر دار است، تصریح کرد: روش انتقال سرخک از طریق سیستم تنفسی است و همین موضوع باعث شده تا سرخک در زمره بیماری های خطرناک برای کودکان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این متخصص ادامه داد: خوشبختانه امروز به دلیل برنامه کامل واکسیناسیون سرخک در کشور، حتی در مناطق محروم هم کمتر شاهد ابتلای اطفال به این بیماری هستیم. 

بابایی اظهار داشت: البته همچنان کسانی که به هر دلیلی از واکسیناسیون کودک خود سرباز می‌زنند، ممکن است طفل خود را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار دهند.

این متخصص بیمارستان قدس بیان کرد: از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا زمان ابتلا به بیماری، حدود ۱۸ روز طول می‌کشد و در طول این زمان، فرد، هیچ علایمی مبنی بر بیماری از خود نشان نمی‌دهد و در همین فاصله زمانی، ممکن است افرادی را که برنامه واکسیناسیون خود، کامل نکرده اند ناخواسته آلوده کند.

این پزشک قزوینی عنوان کرد: سرخک در کودکان، معمولا با تظاهر تب آغاز می‌شود و به دنبال آن، آبریزش بینی و قرمزی چشم‌ها و ریزش اشک رخ می‌دهد که علائمش شبیه به یک سرماخوردگی ساده است. 

وی همچنین گفت: چند روز بعد از بروز این علائم، یک زخم سفید رنگ یا برجستگی قرمز رنگ در ناحیه مخاط دهان ظاهر می‌شود که معمولا والدین متوجه آن نمی شوند و در مراحل ابتدایی، کودک را نزد پزشک نمی‌برند.

به گفته این پزشک، تقریبا سه یا چهار روز بعد، به تدریج علائم پوستی که همان دانه‌های قرمز رنگ هستند، روی صورت، گردن و پشت کودک ظاهر می‌شود و پس از آن، دانه‌های قرمز باز هم گسترش می‌یابند و اندام های کودک را تا انتهایی‌ترین مناطق درگیر می‌کند.

بابایی با بیان اینکه این راش‌های پوستی خارش دار هستند و شرایط بسیار نامطلوب و آزار دهنده‌ای را برای کودک ایجاد می‌کند، افزود: تقریبا یک هفته طول می‌کشد که این راش‌های پوستی، ابتدا از رنگ قرمز به قهوه‌ای تغییر رنگ دهند و سپس، به تدریج از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه، بهترین راه کنترل سرخک، پیشگیری و انجام واکسیناسیون به موقع است، افزود: عوارض سرخک، بسته به سن کودک و سیستم ایمنی و همچنین وضعیت تغذیه‌اش متفاوت است؛ به طوری که هر چه سن کودک کمتر باشد، یا سیستم ایمنی ضعیفی به دنبال ابتلا به بیماری ‌های مختلف یا سوء‌ تغذیه داشته باشد، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض سرخک است.  

بابایی خاطرنشان کرد: بیماری سرخک، درمان خاصی ندارد و درمان های علامتی، مثل کنترل تب برای بیمار انجام می شود؛ پس بهترین راه برای کنترل بیماری، پیشگیری و انجام واکسیناسیون به موقع است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در استان قزوین یک مورد ابتلا به سرخک در یکی از روستاهای شهرستان آوج گزارش شده است. 

برچسب‌ها سرخک استان قزوین بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرخک استان قزوین بهداشت و سلامت سرخک استان قزوین بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران