Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@02:46:12 GMT

تاثیر متاورس بر بازار ارزهای دیجیتال

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۸۹۳۴

تاثیر متاورس بر بازار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال، هرچند در ظاهر کمی پیچیده به نظر رسیده و دنیایی پر رمز و راز را به ما نشان می‌دهند، اما ایده اولیۀ آن‌ها ساده است. به جای شکلی متمرکز برای ارائۀ ارز فیزیکی، ارز دیجیتال شکلی همتا به همتا دارد که از طریق یک شبکۀ دیجیتال عمومی ردیابی می‌شود. بنابراین، رمزارز به جای اینکه به صورت فیزیکی چاپ و ضرب شود، به صورت دیجیتالی در دسترس همه قرار می‌گیرد و می‌توان آن را مانند هر شکل دیگری از ارزهای معمول استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزهای دیجیتال در نفسِ خود، کارکردی مشابه پول نقد دارند، با این تفاوت که در یک زنجیرۀ بلاک چین ذخیره می‌شوند. در این زنجیره، سکه‌ها و یا همان توکن‌های ارز دیجیتال در «کیف پولی» ذخیره و نگهداری می‌شوند که از درجۀ بالایی از امنیت سایبری برخوردار است.

به موازات حضور ارزهای دیجیتال که بصورت جالبی با شکل ارزهای معمولی که تا حالا با آن‌ها سروکار داشته‌ایم متفاوتند، صرافی‌های ارز دیجیتال هم حضور پر رونقی در این حوزه دارند. این حضور پر رونق در مارکت ایران هم وجود دیده می‌شود و  خرید ارز دیجیتال در ایران در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته و تعامل با صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی راهکاری خوب برای علاقمندان این حوزه است.

به موازات حضور ارزهای دیجیتال، در سال‌های اخیر پدیدۀ جدیدی هم وارد عرصۀ بازار جهانی شده است. پدیده‌ای که در کنار نام‌های متعدد ارزهای دیجیتال شنیده شده و هنوز برای خیلی‌ها ناآشناست: «متاورس»

اما ارتباط میان متاورس و  ارز دیجیتال چیست؟ این دو پدیده چه تعاملاتی باهم دارند؟ این‌ها سوالاتی هستند که این مقاله سعی در پاسخ به آن‌ها دارد.

اما قبل از شرح چگونگی و چرایی این ارتباط، ابتدا متاورس را بررسی می‌کنیم و سپس به بررسی تاثیر این پدیده بر بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

متاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس بصورت ترکیبی از دو واژه متا و یونیورس ساخته شده است. متا به معنی فراتر و یونیورس به معنی جهان است و در نهایت، متاورس به معنی جهان دیجیتال است، جهانی که شکلی شبیه‌سازی‌شده از جهان واقعی است. بنابراین، متاورس می‌تواند در تصوری از زندگی احتمالیِ آیندۀ انسان‌ها، محلی برای سرگرمی، تجارت، کار و دریچه‌ای به تجربیات دیجیتالیِ منحصر به فرد باشد.

از منظرِ تکنولوژی، متاورس یک مفهوم از یک جهان آنلاین سه بعدی است که در خود، ترکیبی از چندین فضای مجازی مختلف را جای داده است. به همین خاطر شما می‌توانید به متاورس به عنوان شکلی از  اینترنت در آینده نگاه کنید که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا در این فضاهای سه بعدی با هم ملاقات داشته باشند، کار کنند، بازی‌هایی را انجام دهند و با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. 

در ساخته‌شدنِ دنیای متاورسی، ارزهای دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آن‌ها، بانی ایجاد اقتصادی دیجیتالی در دنیای مجازی متاورس هستند که  در آن توکن‌های مختلف در بده‌بستان‌ها و تراکنش‌های مالی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

از آنجایی که حضور ارزهای دیجیتال بدون کیف پول‌ها ممکن نیست، در متاورس هم استفاده از کیف پول‌های کریپتو، مانند Wallet Trust و Metamask مرسوم است و تکنولوژی بلاک چین می‌تواند سیستم‌های حکومتی شفاف و قابل اعتمادی را در این دنیای مجازی ارائه کند.

متاورس چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

در ساده‌ترین شکل برای بیان چگونگی تعامل متاورس با ارزهای دیجیتال می‌توان گفت که رمزارزها، واحد پول متاورس هستند و هر متاورس مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال و توکن‌های مخصوص به خود را برای انجام پرداخت‌ها دارد.

دیسنترالند (MANA)

به عنوان مثال، در متاورس دیسنترالند که یک فضای بازی سه بعدی است، رمزارز مانا (MANA) توکنی برای خرید و فروش است. در این متاورس، شما می‌توانید دنیاهای مجازی بسازید و اکثر کارهایی را انجام دهید که در دنیای واقعی قادر به انجام آن‌ها خواهید بود. حضور رمز ارز مانا در این متاورس، این روزها خرید مانا را به فعالیتی پرطرفدار تبدیل کرده است.

اکسی اینفینیتی (AXS)

مثال دیگر، حضور ارز دیجیتال اکسی در بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است که یکی از بزرگترین رمزارزهای متاورسی محسوب می‌شود.

بازی اکسی اینفینیتی در حال حاضر بیش از سه میلیون بازیکن فعال در پلت‌فرم خود دارد که در حال استفاده از ارز دیجیتال اکسی هستند و از همین رو، خرید این ارز دیجیتال هم به لیست خریدهای کاربران فعال در این زمینه اضافه شده است.

توکن های غیرمثلی (NFT)

مثال دیگر ما که موضوع پُربحث این روزهاست، بحث NFT (Non-fungible token) است. توکن‌هایی غیرقابل معاوضه که در بستر بلاک چین خرید و فروش شده و بصورت سندی در دنیای متاورس تلقی می‌شوند که مشخص می‌کند یک فرد یک آیتم خاص را خریداری کرده است و به او حق مالکیت می‌دهد. این آیتم خاص می‌تواند در قالب یک تصویر دیجیتالی، یک قطعه موسیقی و حتی یک توییت باشد. بنابراین، توکن NFT یک مالکیت مجازی در دنیای متاورس برای خریداران در فضای متاورس محسوب می‌شود. با این تفسیر  می‌توان فهمید که ارزهای دیجیتال و NFTها، پول‌های قانونی برای انجام معاملات در متاورس بوده و کلیدهای دسترسی به این دنیای مجازی هستند.  

هرچند هنوز زود است که در مورد آیندۀ متاورس اظهار نظر کنیم، اما حضور ارزهای دیجیتال در این عرصه و اهمیت آن در رشد متاورس غیر قابل انکار است. از این نظر که پیشرفت فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال نقش مهمی در شکل‌گیری متاورس دارند.

از طرفی هم توسعۀ متاورس توسط شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک (متا) و مایکروسافت و حمایت همه‌جانبۀ این کمپانی‌ها از NFT و حضور  بسیاری از پروژه‌های کوچک‌تر متاورسی، موجب رونق بیشتر فن‌آوری ارزهای دیجیتالی شده‌اند که به طور کامل با نیازهای متاورسی در حال ظهور مطابقت دارند. از این رو می‌توان درک کرد که با توسعۀ برنامه‌های کاربردی متاورسی در آیندۀ نزدیک، شاهد پر رونق شدن رمزارزهای متاورسی نیز خواهیم بود. چرا که پیش‌بینی می‌شود در آیندۀ نزدیک، فیس بوک میلیاردها دلار بر روی متاورس خود سرمایه گذاری کرده و بسیاری از برنامه‌های توسعۀ آن را مدیریت کند. این امر تقاضاهای آینده و به دنبال آن، کاربرد پروژه‌های رمزارزی مرتبط با متاورس را افزایش خواهد داد و تاثیر مستقیمی بر روی حضور ارزهای دیجیتال و رونق آن‌ها خواهد داشت.

سخن آخر

به نظر می‌رسد که با افزایش محبوبیت پدیدۀ متاورس، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متاورسی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده است، چرا که داشتن این ارزها به کاربران امکان ورود به بازاری نوظهور را خواهد داد که در بلندمدت، بازاری پرسود تلقی خواهد شد. جالب است بدانیم که خرید این ارزهای دیجیتال در ایران نیز از طریق صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی ممکن است.

یکی از این صرافی‌های معتبر برای خرید اکسی، مانا و سایر ارزهای دیجیتال معروف در حوزه متاروس، صرافی تبدیل است. برای دانستن اینکه آیا صرافی ارز دیجیتال تبدیل معتبر است؟ کافی است در مورد تبدیل بخوانید و دلایل موجه بودن آن را بدانید. به کمک صرافی تبدیل، به طیف متنوعی از ارزهای دیجیتال متاورسی دسترسی خواهید داشت که می‌توانید در دنیای مجازی متاورس از آن‌ها استفاده کنید و وارد این عرصۀ جذاب شوید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: متاورس حضور ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال دنیای مجازی حضور ارز بلاک چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو

به گزارش خبرگزاری مهر، هر اسکناس دلار امروزسه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان دادوستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به دیروز ۴۱ هزار و ۳۷۷ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو نسبت به روز کاری گذشته با افزایش ۶۸ تومانی به ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و حواله آن با رشد ۶۴ تومانی، ۴۴ هزار و ۳۴۳ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری بدون تغییر قیمت، ۱۲ هزار و ۶۶ تومان رسید و حواله درهم نیز بدون تغییر قیمت، ۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان معامله شد.

کد خبر 6093606 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • جزییات قیمت ارزهای مبادله ای؛ ثبات دلار و درهم و رشد یورو
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای / دلار کاهشی شد
  • جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید