Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس-مریم آقانوری: گوشی را که برمی‌دارد صدای مهربانی به گرمی صدای یک پدر را می‌شنوم.  انقدر صمیمی که انگار روبرویم نشسته و با لبخندی که تا آخر گفتگو حسش می‌کنم، حالم را می‌پرسد. کسی که ۵۲ سال از عمرش را صرف خدمت به نظام کرده. خلبان دلاوری که از روز اول جنگ در پایگاه هوایی تبریز بوده و بعدها به خوزستان می‌رود و تا آخر دفاع مقدس، در صف اول خط مقدم  سوار بر پرنده آهنی اش، بال به بال ابرها هوادار مرزهای میهن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بعد از جنگ از سال ۷۳ تا ۸۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از سال ۸۰ تا ۸۴ نیز جانشین فرمانده کل ارتش می شود و حالا از  مشاوران رهبر معظم انقلاب است. با امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی هم صحبت می‌شوم تا بخشی از خاطرات شیرینش را به گوش جان بشنوم.

از همان ابتدای صحبتش نظم و سازماندهی ارتش به ویژه نیروی هوایی را  گوشزد می‌کند.

پیش بینی آغاز جنگ

با توجه به اینکه ارتش یک سازمان منظم است پیش از جنگ هم محافظت از خط مرزی را بر عهده داشته و نیروی هوایی  ارتش نیز با احاطه بر سیطره هوایی کشور در این مسیر  مشغول انجام وظیفه بوده و هست.

یادم هست در آخرین روز های قبل از جنگ، با توجه به گشت‌های هوایی در مرز از شمال غرب تا خرمشهر  و دیدن تحرکات دشمن در جنوب غربی کشور، حرکات مشکوک دشمن ملموس بود. در مرز قصر شیرین به سمت جنوب کشور آمادگی دشمن حدس‌هایی را برای اقدام نظامی به وجود آوروه بود.  

پایگاه هوایی تبریز و دو روز اول جنگ

در روز اول جنگ و ۳۱ شهریور ماه ۵۷ یادم هست ساعت یک و نیم  بعد از ظهر داشتم با دوستم مصطفی در خصوص آرایش نظامی دشمن حرف می‌زدم که بعد از ۳۰ ثانیه دو هواپیما وارد فضای کشکر شده و هدفشان انهدام گردان پروازی بود اما خوشبختانه موفق نشدند، بمب‌ها در باند فرودگاه منفجر شد و همین شروع جنگ تحمیلی را رقم زد.

 فردا صبح  یعنی روز دوم جنگ، در پایگاه هوایی تبریز ۴۰ فرورند هواپیما برای حمله هوایی آماده شد و من نفر آخر بودم که با یک حمله قدرتمندانه پایگاه هوایی کرکوک و موصل را مورد هدف قرار دادیم و پایگاه هوایی موصل کلا از رده خارج شد به طوریکه در روز هفتم یا هشتم جنگ، صدام پس از بازدید از پایگاه موصل به وحشت افتاد و باوجود نفوذ به داخل کشورمان، می‌خواست اعلام آتش بس کند. دولت عراق فکر نمی‌کرد ما توانایی حمله داشته باشیم و  یکباره غافلگیر شد.  

هر روز به پایگاه‌های موصل و کرکوک حمله می‌کردیم. یادم هست در همان روز دوم جنگ در یک دسته ۴ فروندی به موصل حمله کردیم، داخل رمپشان رفتیم و چند هواپیمای مسافربری سبک و سایر اهداف را مورد اصابت قرار دادیم.

مرحوم دانش پور از خلبان‌های ارتش که کمک لیدر بود، ۱۰ مایل مانده به هدف گفت که ۴ تا ۵ درجه به راست بگیر. در پایگاه کرکوک ۱۶ بمب ریختیم و همه با همین ۴-۵درجه به هدف اصابت کرد.  

هوانیروز از نظم خاصی برخوردار است و هر کاری که توسط  هواپیماهای جنگنده انجام می‌شد، برای تهیه گزارش و نتیجه کار هواپیماهای F۴ بعد از آنها  فیلمبرداری می‌کرد.  

جبهه خوزستان

وقتی از پروازهایش می‌گوید؛ انگار لذت پرواز را در صدایش حس می‌کنم و همان لبخند اول کلام را روی صورتش می‌بینم.

بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر خودم را به خوزستان منتقل کردم و تا آخر جنگ در جبهه جنوب ماندم.

هواپیمای فانتوم شبیه تریلی است که ۲۴ بمب زیرش بسته می‌شود که با این هواپیماها، عملیات‌ها توسط هوانیروز پشتیبانی می‌شد و با حجمی سنگین حداقل ۴۰ فروند هواپیما عملیات را پشتیبانی می‌کردیم.‌

سامانه هوایی ما در تمرین و تجربه پرواز در ارتفاع پست بسیار متبحرند. بارها در فاصله چند متری دریاچه نمک و هور، ستون نیروهای دشمن را با مسلسل مورد هدف قرار می‌دادیم. گاهی برای زدن اهداف در ارتفاع پایین پرواز می‌کردیم.

لحن شیرینش با خنده صدادارش هم آغوش می‌شود و مرا هم  به خنده و تعجب وا می‌دارد. از سخت ترین عملیاتی که در آن شرکت داشته می‌پرسم.

خاطرات و همه لحظات آتش و جنگ گویا به ذهنش هجمه می آورد و جملاتش را بریده بریده می‌کند.

تلخ ترین خاطره جنگ

تلخ ترین خاطراتم به آخر جنگ بر می‌گردد. اگر اشتباه نکنم در عملیات والفجر ۱۰؛ آزادسازی «فاو» یکی از بزرگترین عملیات‌هایی بوده که انجام شد و ناداحت‌کننده‌ترین عملیات،  عملیات حلبچه بود.

 جوانان رشید اسلام با چنان قدرت می‌جنگیدند که در موضع قدرت بودیم و بعد از این عملیات‌ها فاو دست ما بود؛ در جنوب بصره مستقر بودیم و دست عراق را از دریا قطع کرده بودیم. غرب و شرق  رودخانه اروند هم  دست ما بود.

این استراتژی دنیا بود که جنگ ادامه پیدا کند.‌ کشور ما هیچ حامی و پشتیبانی جز خدای متعال، امام راحل و ملت غیور نداشت، اما دشمن از حمایت جهانی برخوردار بود و در تجهیزات برتری کامل داشت.

برخورد با نخل

به عنوان فرمانده پایگاه در مهمانسرایی زندگی می‌کردیم.  یک روز قرار بود با شهید اردکانی به ماموریت فاو برویم، ۵ صبح آماده شدم، داشتم بندهای پوتینم را می‌بستم که دخترم در خواب ناگهان جیغ بلندی کشید.‌  رفتم دیدم خیس عرق شده، با خودم گفتم خدایا بخیر بگذرد.‌

 ساعت ۸ پرواز داشتیم اما اضطراب داشتم، چهره دخترم انگار از جلوی چشمم کنار نمی‌رفت، در این بین زنگ زدند و گفتند هوا خراب است؛ پرواز نکنید. بعد از مساعد  شدن هوا قرار شد ساعت ۱۰ پرواز کنیم.

 آماده شدیم و با شهید اردکانی رفتیم. در جاده خسروآباد در ارتفاع خیلی پایین و حدود ۲۰ متری زمین در حال پرواز بودیم. هنگام عبور از اروند دوباره شاید ۲۰ ثانیه  چهره دخترم جلوی چشمم آمد و با سرعت حدود ۸۰۰ نات به سمت پایین آمدم که در این حین به نخلی ب خورد کردم اما سریع با همان سرعت به صورت عمودی بالا رفتم. گویا در کمای سبک بودم که شهید اردکانی به شهید ستاری در رادیو گفت که  شهید شد. من این جمله را شنیدم.

به یکباره از ته گودال قبر تا ۱۰ هزار پا بالا رفتم تا سرعت هواپیما به حد معمول رسید و به سمت زمین برگشتم و یکباره به هوش اومدم و دیدم شهید اردکانی در دور دست در حال رفتن است و هدف شلیک دشمن قرار گرفته است. هواپیما را کنترل کردم و به شهید اردکانی گفتم من هستم. ارتفاع را کم کردم و وقت گذشتن از روی سرش، شلیک کردم. یاد خاطراتش می‌افتد و غم صدایش را فرامی‌گیرد.

می‌گویم جنگ است دیگر. خدا می‌داند که شما در حال جهاد و دفاع از کشور بودید. با همان سرعت به اوج خاطره صعود می‌کند و مرا هم با خود  و نخل همسفرش همراه می کند.

جوانان امروزی

به شور و اشتیاق جوانان دوره جنگ برای حضور در جبهه دفاع و شهادت فکر می‌کنم و در ذهنم بدون تامل  به مقام قیاس می‌رسم. می‌پرسم در  شرایط کنونی چطور باید جوانان را با انقلاب همراه کنیم؟!

 ممهترین موضوع امروز مسائل فرهنگی است.  باید با جوانان دوست باشیم تا بتوانیم آن ها را  سازماندهی کنیم. می خندد و می گویدکه  نباید به آنها لج کنیم و مدام کنجکاش کنیم. جوانان امروزی  گاهی حرف‌های پدر و مادر را هم گوش نمی دهند. البته من از پسرم بسیار راضی هستم. حامد من دوست داشت خلبان F۱۴ بشود که من نگذاشتم. از او خواستم درس بخواند فوق لیسانس مدیریت بازرگانی خواند و امروز مثل اغلب جوانان کار ندارد.  در حالیکه می توانست خلبان شود و اگر  این اتفاق می افتاد می‌دانستم که از من بهتر  می‌شود چون بسیار منظم است.

این بار هم می‌خندد اما رنگ خنده اش به بغض می‌نشیند و خلبان موسپید کرده کهنه کار نمی‌خواهد من چیزی از بغض بفهمم.

مخالف خلبان شدن حامد بودم، چون همه رفقایم شهید شدند. حدود ۶۰ نفر از  بهترین رفقای من شهید شدند که بعضی از آنها را از بچه هایم بیشتر دوست داشتم.‌

یادگار شهید بابایی
 
من دو پسر و یک دختر دارم به نام هانیه. دامادم پسر شهید بابایی است و عزیزترین دوستم، شهید بابایی بود که در آخرین پروازش هر چقدرالتماس کردم مرا با خود نبرد. یک دفترچه ای دست من دارد. بیشتر از۳۰ سال است که هنوز جرات نکردم لای آن دفترچه را باز کنم و بخوانم  می ترسم قلبم بایستد. ..قربونش برم روحش شاد.
 
شهید اردستانی بیگ محمدی که از باسوادترین خلبان‌های کشور بود. دوست نرپزدیک دیگرم بودم که شهادتش ضربه روحی بدی بابت ازدست دادنش خوردم و وقتی پیکر این شهید را آوردیم در همه پایگاه های هوایی تشییع کردیم.  مرتب به زیارت قبرش می روم.

آه حسرت مهمان گلویش می‌شود؛ من از این قافله جا ماندم.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید عباس بابایی شهید عباس دوران خبرگزاری فارس فارس نیوز کرج البرز نیروی هوایی روز ارتش حبیب بقایی پایگاه هوایی شهید اردکانی نیروی هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع فلسطینی گزارش دادند که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در شمال شرق شهر رفح دست کم ۱۰ فلسطینی شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند.

پایگاه خبری فلسطین الیوم شامگاه شنبه از شهادت ۱۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منزلی در شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح، منطقه‌ای امن در جنوب غزه، پناه گرفته‌اند. با وجود این، ارتش رژیم صهیونیستی بارها این منطقه را از هوا هدف قرار داده است و نگرانی‌ها از حمله زمینی به رفح افزایش می‌یابد.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به رفح در حالی صورت می‌گیرد که ۲ ژنرال ارشد اسرائیلی درباره هرگونه حمله زمینی به این شهر هشدار داده‌اند.

در همین ارتباط، «یسرائیل زیو»، فرمانده سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، افسر ذخیره با درجه سرلشکری درخصوص حمله به رفح به رادیو عمومی این رژیم «کان» گفت اگر طرفی وجود نداشته باشد که بتوان این منطقه را پس از عملیات نظامی به آن تحویل داد، چنین عملیاتی بیهوده است.

از سوی دیگر، ژنرال بازنشسته «اسحاق بریک» در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص اشاره کرد که گالانت و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله بزرگ به رفح فشار وارد می‌کنند در حالی که ورود ارتش رژیم به رفح نه تنها منجر به فروپاشی حماس نمی‌شود، بلکه تل‌آویو را با کل جهان و کشورهای عربی که با این رژیم صلح‌نامه امضا کرده‌اند، درگیر می‌کند و این توانایی رژیم صهیونیستی را به طور کامل در خلاص شدن از شر شن‌های روان از بین می‌برد.

کد خبر 6090449

دیگر خبرها

  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است
  • تکریم و معارفه فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه+ تصویر
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران