Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@06:33:41 GMT

کشف نقطه‌ ضعف سخت‌جان‌ ترین موجود زمین!

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۹۴۲۷

خرس‌های آبی(tardigrades) به عنوان یکی از سرسخت‌ترین موجودات زمین شناخته می‌شوند اما به نظر می‌رسد دانشمندان نقطه ضعف این موجودات را پیدا کرده باشند.

به گزارش برنا؛ دانشمندان دریافته‌اند که این موجودات میکروسکوپی زمانی که در معرض مخاط حلزون قرار می‌گیرند، خفه می‌شوند و از بین می‌روند. اگرچه به گفته‌ی محققان، شکم‌پایان(gastropods) می‌توانند برای خرس‌های آبی مفید نیز باشند و این موجودات می‌توانند برای طی کردن مسافت‌های طولانی بر روی صدف این حلزون‌ها سوار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکم‌پایان یکی از رده‌های جانوری از شاخهٔ نرم‌تنان هستند. رده‌ی شکم‌پایان، پس از حشرات، از نظر تنوع بزرگ‌ترین رده‌ی جانوری است.

خرس‌های آبی ۰.۰۲ اینچ طول و هشت پا دارند و می‌توانند در شرایط به شدت نامناسب از جمله فضا زنده بمانند اما از آنجا که ابعاد کوچکی دارند تنها می‌توانند مسافت‌های کوتاهی را بپیمایند.

خرس‌های آبی که پنجه‌های کوچک و آناتومی مشابه کرم‌ها و خرخاکی‌ها(Woodlouse) دارند برای زندگی فعال به آب نیاز دارند. این در حالی است که می‌توانند وارد فاز بی‌آبزی شوند و بی آبی را برای سالها تحمل کنند تا زمانی که آب دوباره در دسترس آنها قرار بگیرد. این ویژگی یکی از توانایی‌هایی است که آنها را قادر می‌سازد از شرایط سخت جان سالم به در ببرند.

ویژگی‌های دیگر این موجودات به آنها امکان زنده ماندن در یخ، محیط‌های بدون اکسیژن و قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی در فضا را می‌دهد. با این وجود محققان دانشگاه آدام میتسکیه‌ویچ(Adam Mickiewicz) در لهستان می‌گویند که نقطه ضعف احتمالی آن را پیدا کرده‌اند و آن مخاط حلزون است.

"زوفیا کیازکیویچ"(Zofia Ksiazkiewicz) و "میلنا روزکوفسکا"(Milena Roszkowska)، چندین خرس آبی را در یک ظرف آزمایشگاه و شرایطی خشک و بدون آب قرار دادند تا وارد فاز بی‌آبزی شوند. پس از گذشت هفت روز، این دو محقق چندین حلزون را در ظرف قرار دادند و آنها را برای یک دقیقه رها کردند تا مخاط آنها در ظرف پخش شود. سپس حلزون‌ها از ظرف خارج شدند و محققان پیش از آنکه به این موجودات آب بدهند آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و به دنبال هرگونه نشانه‌ای از حرکت گشتند. نویسندگان این مقاله دریافتند که ۹۸ درصد از موجوداتی که در معرض مخاط نبودند زنده ماندند در صورتی که ۳۴ درصد از خرس‌های آبی در گروهی که با مخاط حلزون پوشانده شده‌ بودند، ‌زنده ماندند.

در آزمایشی جداگانه این دو محقق می‌خواستند بدانند که آیا حلزون‌ها می‌توانند خرس‌های آبی را به محیط‌های جدید منتقل کنند. بسیاری از حیوانات کوچک می‌توانند با چسبیدن به بدن حیوانات بزرگ‌تر مسافت‌های طولانی را طی کنند اما از آنجا که چنین رفتاری در خرس‌های آبی مشاهده نشده بود، این دو محقق تصمیم به مطالعه آن گرفتند.

آن‌ها خرس‌های آبی را میان جعبه‌ای قرار دادند تا ببینند آیا به تنهایی قادر به گذر از موانع اطراف هستند یا خیر و سپس میزان حرکت آن‌ها را با زمانی که یک حلزون از روی آن‌ها عبور می‌کرد مقایسه کردند. محققان دریافتند که خرس‌های آبی به تنهایی قادر به حرکت به سمتی خارج از موانع نیستند اما زمانی که به حلزون‌ها چسبیدند به طور قابل توجهی حرکت کردند. بنابراین کارشناسان بر این باورند که حلزون‌ها می‌توانند به انتقال خرس‌های آبی به محیط‌های جدید کمک کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که شاید حلزون‌ها بتوانند به خرس‌های آبی کمک کنند اما بر شانس بقای آن‌ها اثر منفی می‌گذارند.

اگرچه این موضوع بر استقرار آنها در مناطق جدید اثر نمی‌گذارد زیرا این موجودات به صورت فردی تولید مثل می‌کنند و زنده ماندن هر یک در طول سفر کافی است.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.  

 

لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی خرس آبی نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربیننده‌ترین اخبار روی خط رسانه ها ۱ فواید جالب سیگار کشیدن برای سلامتی ۲ 10 میوه‌ مفید و دارویی برای افراد دیابتی ۳ روزه کله گنجشکی چگونه گرفته می‌شود؟ ۴ آیا شدت شیوع ویروس کرونا با گرمای هوا متوقف می‌شود؟ ۵ مجازات عجیب مرد روزه‌خوار به سبک طالبان!/ عکس ۶ جزییاتی جدید از قتل مرموز قهرمان پرورش اندام ۷ وجود حیات فرازمینی ها تأیید شد! / عکس ۸ شهر امام حسن (ع) دقیقا کجاست؟ ۹ ۱۰ حقیقت جالب و خواندنی درباره حافظه ۱۰ نرخ جدید اسقاط خودرو مشخص شد ۱۱ راه‌های اصلی و طلایی برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان ۱۲ فیلمی از یک مدرسه دخترانه در قائمشهر بعد از برد تیم نساجی در جام حذفی ۱۳ وضعیت وخیم اجاره مسکن در 6 استان کشور / بیشترین و کمترین نرخ تورم اجاره مسکن در کدام استان هاست؟ ۱۴ هنگام ناامیدی این ۹ کار راحتما انجام دهید مهمترین اخبار پیوستگی ارتش و سپاه به عنوان دو بازوی توانمند فرمانده معظم کل قوا مثال‌ زدنی است ایران نفت خود را به بزرگترین وارد کننده نفت فروخت رشد و توسعه طلایی ورزش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ از کسب 6 مدال آسیایی در تکواندو تا صعود تاریخی بانوان فوتبالیست به جام ملت‌ها مالک پتروشیمی فاقد مجوز ساخت میانکاله بدنبال ساخت و ساز آپارتمان در زمین آن است گربه سیاه پرسپولیس قربانی انگیزه شگفتی سازان؟! آخرین اخبار روی خط رسانه ها خواص شگفت انگیز خوردن آب نمک به صورت ناشتا و هر روزه! چون گاز نداریم، دوش آب گرم نگیرید! ساعات خواب در ایام روزه داری باید طبق این برنامه باشد صدام با چه ماشینی از اسارت توسط سپاه نجات یافت؟ تصاویر دهانه های یخ زده مریخ منتشر شد+تصاویر اولین بانوی پیوند قلب در کشور صاحب فرزند شد چطور بفهمیم مزاج ما دقیقا چیست؟ اقدام جالب چینی‌ها برای ذخیره آب باران + عکس مزایای روزه داری از نگاه پزشکی چیست؟ فکر کردن به این بیماری باعث زوال عقل می شود! مصرف نصف فنجان از این مدل غذا چربی شکمی را نابود می‌ کند! علت عدم پرداخت یارانه ماه رمضان چیست؟ افراد دارای علائم کرونا، از این سه دسته از افراد دوری کنند! مجازات عجیب مرد روزه‌خوار به سبک طالبان!/ عکس بالاترین نرخ تورم در کشور در چه سالی ثبت شد؟ این بیماری های خطرناک در کمین چغاله بادام‌ خور هاست! اخبار برگزیده قدرت نمایی ارتش با نمایش انبوه پهپاد دو محروم روی دست قرمزها سپاهان- التعاون؛ زرد کم‌رنگ اجرای امام رضایی شرکت کننده عصرجدید اسکوچیچ هر روز تیتر سان را می‌بیند! هنگام ناامیدی این ۹ کار راحتما انجام دهید مجیدی لیگ بعد را با جاودانگی شروع می‌کند؟ واکنش پرمعنای مهدی طارمی به منتقدانش: هیس! منفورترین ویندوز کدام است؟ بازدید سجادی از ورزشگاه علی دایی گپ‌وگفت بی واسطه خانواده هنر با رئیسی، اتفاق مبارک در ماه مبارک گوشه‌ای از کرامات امام حسن مجتبی(ع) از منظر علمای اهل سنت بمب آرامش را بشناسید نشانه های نارسایی کبد چیست؟ مسئولیت خطیر روی دوش تازه وارد پرسپولیسی‌ها شبکه اجتماعی طارمی شب‌ها با گل افطار می‌کند سفیر ایران: شعبده‌بازی طارمی «هت‌تریک» درون زمین است آخرین اخبار  بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |

تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خرس آبی خرس های آبی قرار دادند حلزون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست

مسیح فرزانه گفت: متنوع کردن سبد سوخت کشور برای عبور از ناترازی ضروری است اما پیش از این باید زیرساخت مورد نیاز.شبکه سوخت ایجاد شود.

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص حل بحران ناترازی انرژی در کشور گفت: استفاده از خودرو‌های هیبرید و برقی یکی از راهکار‌هاست اما در استفاده از خودرو‌های برقی، باید ابتدا به خدمات پس از فروش، زیر ساخت مورد نیاز و ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق در سال گذشته که در ۱۴۰۳ افزایش هم خواهد داشت توجه شود.

 

وی افزود: بررسی‌های من نشان می‌دهد اینگونه عمل نشده است، ما در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای برقی و هیبریدی یک آئین‌نامه نداریم؛ در رابطه با برق شرایط مشخص است و هیچ دورنمای مثبتی در این باره نمی‌بینیم و حتی مسؤولان امری که دایه‌دار واردات خودروهای این چنینی هستند گامی در راستای تامین برق آن بر نمی‌دارند.

 

فرزانه در ادامه افزود: تمام این اقدامات همانند یک زنجیره به هم متصل است و طبعا هر کدام را اگر تامین نکنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم. وقتی باید خودروی برقی وارد کنیم که در تامین انرژی آن دچار مشکل نشویم؛ در صورتی که جواب وزارت نیرو به وزارت صمت برای تامین انرژی خودرو‌های برقی شفاف بوده و اعلام کرده که ایجاد چنین شرایطی امکان پذیر نیست.

 

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: این مشکل را ما در سی ان جی کردن خودرو‌ها هم شاهد بودیم. مردم باید در صف‌های طولانیِ یک تا دو ساعته منتظر می‌ماندند تا بتوانند سوخت سی ان جی خودروی خود را تامین کنند.

 

وی گفت: باید از تمام سوخت‌ها برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده و نباید فقط به یک تا دو مورد سوخت بسنده کرد. تنوع بخشی به سبد انرژی مسلما می‌تواند بار را از دوش بنزین دارد و گامی در مسیر رفع ناترازی سوخت کشور برداشته شود. البته همانطور که توضیح دادم زیرساخت هم باید تامین شود.

دیگر خبرها

  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان