Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، در سال ۱۳۹۹ به دلیل اوج­‌گیری ویروس کرونا سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در موعد همیشگی آن یعنی اردیبهشت ماه برپا نشد و در ۲ سال درگیری همه‌گیری کرونا ۲ دوره نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار شد.

در حال حاضر با توجه به گسترش واکسیناسیون و ضعیف شدن سویه‌های جدید کرونا و به تبع آن فروکش کردن خطرات ناشی از کرونا، امکان برگزاری حضوری نمایشگاه با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک فراهم شده و قرار است سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی در مصلای امام خمینی (ره) و به صورت مجازی در سامانه ketab.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ir برگزار شود.

این شیوه برگزاری نمایشگاه‌ به نسبت دوره های قبل از شیوع کرونا با محدودیت ها و الزاماتی روبرو است که در این راستا دفتر پژوهش و بررسی­‌های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور ارزیابی دیدگاه اقشار مختلف مردم درباره ملزومات برگزاری حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۱، اقدام به نظرسنجی سراسری از ناشران، دانشگاهیان، طلاب و شهروندان مراکز ۳۱ استان کشور کرده است.

از ۲۳۰۰ نمونه آماری این نظرسنجی ۶۵.۹ درصد را مردان و ۳۴.۱ درصد را زنان تشکیل داده‌­اند و بیش‌ترین شرکت‌کنندگان (۳۰.۲ درصد) در این نظرسنجی در گروه سنی «۳۶ تا ۴۵ سال» قرار داشته‌­اند.

افراد مشارکت­‌کننده به تفکیک نوع بهره‌­مندی از نمایشگاه کتاب به ۴ بخش تقسیم‌­بندی شده‌­اند که در این میان ۴۳.۸ درصد از جامعه آماری را «ناشران»، ۲۴.۸ درصد «دانشگاهیان»، ۷.۹ درصد «طلاب» و ۲۳.۴ درصد را «شهروندان عادی» تشکیل داده­‌اند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد ۹۰.۳ درصد مشارکت‌کنندگان تاکید دارند که در شرایط فعلی و با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور افزایش امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی برای برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب اهمیت بسزایی دارد. تنها ۶.۴ درصد پاسخ‌گویان امکانات رفاهی دوره‌های قبلی برگزاری نمایشگاه را کافی دانسته و بر افزایش امکانات در شرایط کنونی تاکید نکرده‌اند. ۳.۳ درصد افراد هم در این خصوص نظری نداشته‌اند.

این نتایج به تفکیک طیف‌های بهره‌مند از خدمات نمایشگاه کتاب بررسی شد و نتایج نشان داد ۹۱.۹ درصد ناشران، ۸۶.۳ درصد طلاب، ۹۱.۳ درصد دانشگاهیان و ۹۱.۷ درصد از شهروندان عادی مشارکت‌ کننده در نظرسنجی ایرنا معتقدند در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا، افزایش امکانات رفاهی برای برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب اهمیت بسزایی دارد.

از سوی دیگر ۹۱.۹ درصد از ناشران، ۷۸.۶ درصد از طلاب، ۹۰.۳ درصد دانشگاهیان و ۹۲.۲ درصد شهروندان عادی که در این پیمایش شرکت داشته­‌اند، گفته‌اند در صورت برگزاری مجدد نمایشگاه کتاب به صورت حضوری، باید روند اطلاع‌رسانی آن نسبت به دوره‌های قبل بیش‌تر و گسترده‌­تر شود.

همچنین یافته ها نشان می دهد ۷۶.۲ درصد از ناشران، ۷۲ درصد از طلاب، ۶۹.۲ درصد از دانشگاهیان و ۶۸.۹ درصد از شهروندان عادی بر این باورند که تعداد ناشران داخلی و خارجی در برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب، باید نسبت به سال‌های گذشته بیش‌تر شود.

 به نظر می ­رسد تنوع بخشی به محصولات و تولیدات ارائه شده در نمایشگاه‌­ها و فراهم نمودن فضای رقابتی با امکان حضور بیش­تر ناشران داخلی و خارجی علاوه بر این که به تحقق عدالت فرهنگی مدد می­‌رساند، موجب ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی و به تبع آن رونق بخشیدن به نمایشگاه­‌های کتاب و چرخه اقتصاد نشر در کشور می­‌شود.

برچسب‌ها نظرسنجی ایرنا نمایشگاه کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نظرسنجی ایرنا نمایشگاه کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نظرسنجی ایرنا نمایشگاه کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه بین المللی کتاب برگزاری حضوری نمایشگاه افزایش امکانات امکانات رفاهی شهروندان عادی نمایشگاه کتاب ۲ درصد ۹ درصد ۳ درصد بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

امام جمعه قم با اشاره به جایگاه مهم شوراها گفت: شوراها باید مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته و به محلی برای سوء استفاده از قدرت تبدیل نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت _ در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ۲۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی اصل مهم شوراها در قانون اساسی به مرحله اجرا درآمد و تا امروز هم نقش‌آفرین است.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری از مهم‌ترین لوازم عضویت در شوراهای شهر و روستا بوده و انتظار خدمت گسترده از این شوراها برای مردم فراوان است.

امام جمعه قم گفت: شوراها باید از افراد دلسوز و متخصص انتخاب شوند چرا که دلسوزی برای مردم یکی از اصول مهم موفقیت شوراها است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه گاهی دیده می‌شود اعضای شوراها دچار تخلفات و جرم‌هایی می‌شوند، اظهار کرد: الزام به قوانین و سو استفاده نکردن از قدرت از مهم‌ترین اصولی است که شوراها باید به آن پایبند باشند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها باید توانمندی بسیار خوبی داشته باشند، گفت: افراد ناتوان صحنه شوراها را برای افراد توانمند باز کنند تا این شوراها با همکاری دولت بتوانند به مردم بهتر خدمت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن روز معلم تاکید کرد: هر ساعتی که برای تعلیم و تربیت نسل جوان صرف شود، عبادت است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ما از نظر بودجه باید تأمین بوده و نیروهای متوکل، صبور و متدین در آن به مردم خدمت کنند.

وی جایگاه کارگران در دین اسلام را جایگاهی بسیار رفیع دانست و از مسئولان خواست در شرایط جنگ اقتصادی حمایت بیشتری از قشر کارگر و تولید داشته باشند.

امام جمعه قم با اشاره به دستاوردهای عملیات وعده صادق افزود: نیروهای مسلح ما دل مردم را شاد کرده و ثابت کردند که با توکل به خداوند متعال می‌توان بر تمام قدرت‌های مادی چیره شد؛ همانطور که موشک‌های کشورمان از مرز پدافندهای هوایی کشورهای قدرتمند جهان عبور کرد و باید توجه داشت این عملیات موجب از دست رفتن حیثیت رژیم صهیونیستی دانست که جبران آن ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه مؤمنان تا پای جان برای حراست از حجاب ایستاده‌اند گفت: حجاب یک واجب شرعی است و نباید از آن کوتاه آمد؛ در مسئله حجاب نگاه‌های متفاوت فقهی نباید موجب سو استفاده دشمن شود و در این راستا طرح نور باید استمرار یافته و تمام اقشار مؤمن به آن کمک کنند.

کد خبر 748104

دیگر خبرها

  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • امکانات حوزه سلامت خوشاب فقط برای ۲۵ درصد جمعیت کفایت می‌کند
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب