Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@13:45:32 GMT

آغاز اجرای کشت قراردادی برنج

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۹۸۸۴

آغاز اجرای کشت قراردادی برنج

طرح کشت قراردادی برنج در سال زراعی جاری در ۴۰هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان‌های شمالی اجرا می‌شود و دولت امیدواراست با حمایت‌هایی که در قالب این طرح از کشاورزان می‌شود، بتواند تا 3سال آینده تمامی اراضی شالیزاری کشور را زیر کشت قراردادی ببرد.

روزنامه ایران:  برنج جدید استان‌های گیلان و مازندران تا حدود سه ماه دیگر وارد بازار خواهد شد و هر چند قرار است مواد اولیه کشت ‌و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی رایگان دراختیار کشاورزان قرار بگیرد اما به نظر می‌رسد اجرای طرح کمی دیر به اطلاع شالیکاران رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شالیکاران می‌گویند هنوز برخی موارد همچون تعیین قیمت و نحوه پرداخت پول برای آنها شفافیت کافی ندارد و اعتماد آنها را جلب نکرده اما مسئولان با تأکید بر پرداخت بموقع پول خرید برنج در تلاش برای جلب شالیکاران به این طرح هستند.


کشت قراردادی آرامش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند

استان مازندران 215هزار هکتار شالیزار دارد که با احتساب کشت دوم و رتون سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید می‌کند که این میزان تولید با احتساب سرانه سالانه 35کیلوگرم، تأمین‌کننده برنج 28میلیون نفر از ایرانی‌ها است.


«مجید بهادری» معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: مازندران یکی از استان‌های مهم تولیدکننده برنج کشور است که امسال برای نخستین‌بار بنا داریم محصول 25هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان را درقالب کشت قراردادی خریداری کنیم.از این میزان 15هزار هکتار کشت ارقام پرمحصول مانند شیرودی، فجر و ندا می‌شود و 10هزار هکتار دیگر به ارقام محلی مانند صدری، هاشمی و طارم اختصاص می‌یابد.به گفته وی، برداشت برنج مازندران از اواخر تیر‌ماه و اوایل مرداد صورت می‌گیرد و کشاورزانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند از همین الان برای کشت قراردادی محصول خود اقدام کنند.


در قالب این طرح اتحادیه تعاونی‌های روستایی، شرکت‌های تولید روستایی و شرکت خدمات بازرگانی غله، بانک کشاورزی، شرکت خدمات بازرگانی دولتی و صندوق حمایت از توسعه کشاورزی نمایندگان دولت هستند که جهاد کشاورزی به‌عنوان هماهنگ کننده و حلقه اتصال بخش دولتی و خصوصی و کشاورزان عمل خواهد کرد.وی حمایت از کشاورز، افزایش بهره‌وری و تأمین ذخایر استراتژیک برنج را از اهداف اصلی طرح برشمرد و تأکید کرد: اجرای این طرح می‌تواند زمینه آرامش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را فراهم کند.در قالب این طرح به کشاورزان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود 10درصد برای تأمین نقدینگی آنها داده می‌شود، همچنین کشاورزان از تخفیف‌های مناسب بیمه‌ای برخوردار می‌شوند و ما با حضور مداوم کارشناسان فنی کمک خواهیم کرد که عملکرد در هکتار برنج افزایش یابد.


وی در پاسخ به گلایه شالیکاران که می‌گفتند اجرای کشت قراردادی برنج در مازندران دیر اعلام شده و بسیاری از کشاورزان هنوز با چند و چون آن آشنا نیستند، توضیح داد: کشت قراردادی یکی از سیاست‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی دولت سیزدهم است که البته می‌پذیرم کشت برنج دیر به ما ابلاغ شد ولی ما سال گذشته در 400هکتار از اراضی برای کشت سویا تجربه آن را داشته‌ایم؛ ضمن اینکه از تمام ظرفیت‌های ترویجی برای آموزش و تشویق شالیکاران حتی در مساجد روستاها و پس از افطار در حال استفاده هستیم.معاون جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری 750هکتار کلزا‌کاری نیز تحت‌پوشش کشت قراردادی است و ما امیدواریم با رفع اشکالات احتمالی طرح، از سال آینده بتوانیم به سمت خرید قراردادی مرکبات برویم.


خرید به شکل توافقی است

در همین حال «سلیمان حاتم‌نژاد» مدیر تعاون روستایی استان مازندران نیز به «ایران» گفت: خرید برنج در قالب این طرح به شکل توافقی خواهد بود و قیمت روز ملاک خرید برنج از کشاورزان است.وی با اشاره به تجربه موفق تعاون روستایی در بحث خرید تضمینی و توافقی محصولات مختلف کشاورزی افزود: به کشاورزانی که اقدام به عقد قرارداد کنند نهاده‌های کشاورزی مانند سم و کود داده می‌شود و پس از خرید محصول از حساب آنها کم خواهد شد.به گفته وی، در قالب قرارداد با شالیکاران، پول خرید برنج از آنها مانند فرایند خرید گندم تضمینی به‌صورت نقد به آنها داده خواهد شد.وی البته این را هم توضیح داد که در خرید تضمینی محصول با قیمتی که از قبل تعیین شده، نه یک ریال بیشتر و نه یک ریال کمتر خریداری می‌شود ولی در قالب این طرح قرار است محصول با قیمت روز خریداری شود که این درواقع خرید توافقی می‌شود.


دغدغه شالیکاران، تعیین قیمت و زمان پرداخت است

در این میان هر چند کشت قراردادی جذابیت‌هایی به لحاظ دراختیار قرار دادن کود، سم و دیگر نهاده‌ها به‌صورت امانی دارد، اما شالیکاران می‌گویند نگران بخش مالی خرید محصول توسط دولت هستند.


«نقی عیوقی» یک از شالیکاران اطراف نکا به «ایران» گفت: با وجود اینکه در چندین جلسه توجیهی تعاون روستایی که برای نحوه اجرای کشت قراردادی شرکت کردم ولی هنوز نه تنها من، بلکه بسیاری از شالیکاران نگران نحوه تعیین قیمت برنج یا شلتوک از سوی دولت هستند، به ما گفته شده محصول شما را با نرخ روز خریداری می‌کنیم که این نرخ در یک کمیته تعیین خواهد شد. حرف ما هم این است که در سال‌جاری روزانه قیمت‌ها تغییر کرده، آیا در تیرماه که ما می‌خواهیم محصول را به دولت بفروشیم این کمیته هم روزانه قیمت را تعیین می‌کند یا اینکه ما را مجبور می‌کنند با قیمت فرضا یک هفته قبل که ارزان‌تر بوده برنج خود را بفروشیم؟


از سوی دیگر هنوز تضمینی برای پرداخت پول نقدی برنج به ما داده نشده و اگر این مورد اعتماد‌سازی شود، قطعاً می‌تواند در سال‌های بعد کشاورزان را به سوی خود جلب کند.


قرارداد 500 هکتار کشت قراردادی برنج گیلان بسته شده است

گیلان دیگر استان شمالی است که قرار است طرح کشت قراردادی برنج در آن اجرا شود. بر این اساس 15هزار هکتار از اراضی شالیکاری برنج زیر چتر حمایتی این طرح می‌آید.
«محمود جعفری» مدیر تعاون روستایی گیلان به «ایران» گفت: اهداف اصلی طرح کشت قراردادی تأمین آسان نهاده‌ها، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصول، ثبات درآمدی کشاورز، مشاوره رایگان فنی و پایداری تولید است که در استان ما تاکنون استقبال خوبی از سوی شالیکاران صورت گرفته و ما توانسته‌ایم قرارداد 500هکتار را ببندیم.

وی افزود: کشاورزان در قالب این طرح از تخفیف 10درصدی بیمه هم بهره‌مند می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سطح تحت‌پوشش کشت قراردادی در گیلان با وجود تولید بیشتر برنج کمتر از مازندران است، توضیح داد: برنج گیلان کیفی‌تر است و بدون مشتری نمی‌ماند ولی بخش اعظم برنج مازندران از انواع پرمحصول است.وی در پاسخ به نگرانی شالیکاران درخصوص زمان پرداخت قیمت خرید محصول گفت: این مسأله در قراردادی که با شالیکاران می‌بندیم به‌صورت شفاف آمده و ما تعهد داده‌ایم که نهایتاً ظرف 15روز پول خرید برنج را همانند گندم پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قالب این طرح هکتار از اراضی تعاون روستایی خرید برنج خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ

کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زارچ گفت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت درختان گردو در روستای دربید قابل توجه می‌باشد و برخی از درختان منطقه از ارقام کم محصول و کم کیفیت می‌باشد بحث اصلاح درختان گردو در این منطقه در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفت و بحث پیوند این درختان با ارقام پرمحصول مطرح شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح افزایش سودآوری و بهره وری در منطقه را شاهد باشیم.

طرح سرشاخه کاری درختان گردو با همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاروزی در روستای دربید که از روستا‌های ییلاقی شهرستان می‌باشد و سطح زیرکشت گردو قابل توجهی دارد اجرا شد.

پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می‌شود که با پیوند نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش داد، در این کار پس از پیوند درخت به هر روشی باید تا یک سال از درخت مراقبت کرد؛ و از لحاظ چیدن و برداشت محصول بسیار راحتر می‌باشد؛ و باعث تولید یکدست و بالا رفتن بازار پسندی محصول خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید