Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@11:57:09 GMT

چرا باید از سرخک بترسیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۰۵۹۴

چرا باید از سرخک بترسیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

آینا ریاحی، متخصص کودکان درباره بیماری سرخک، اظهار کرد: سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق ویروس سرخک منتقل می‌شود، علائم اولیه این بیماری می تواند به صورت سرماخوردگی، تب، آبریزش بینی، بی حالی باشد که در کنار آن ضایعات پوستی که راش پوستی نیز گفته می شود به علائم اضافه می شود. مضافاً بر این بیمار می‌تواند درگیری چشمی یا علائم تنفسی به صورت سرفه را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیماری سرخک معمولاً در کودکانی که سالم هستند اگر هم ایجاد شود خطرناک نیست اما در کسانی که نقص ایمنی یا بیماری زمینه ای دارند در موارد نادر نیز در کودکان سالم می‌تواند عوارضی شدیدی را به دنبال داشته باشد.

این متخصص کودکان درباره تفاوت بیماری سرخک با آبله مرغان، خاطرنشان کرد: سرخک یک بیماری واضح و شناخته شده‌ای است که با آبله مرغان و یا سایر بیماری‌های ویروسی متفاوت است، سرخک از نظر سطح درگیری و همراهی علائمی مانند سرفه با آبله مرغان متفاوت است.

وی ادامه داد: در سرخک ضایعات راش‌های پوستی به صورت قرمز رنگ وجود دارد اما در آبله مرغان ضایعات پوستی به صورت تاول بوده وگاهی اوقات زخمی شونده نیز هستند در نتیجه آبله مرغان با سرخک دو بیماری کاملاً متفاوت هستند.

ریاحی درباره علائم سرخک گفت: علائم این بیماری از روز اول با سرماخوردگی شروع می شود، پس از آن به صورت متداول ضایعات پوستی و درگیری ریوی به صورت سرفه ظاهر می‌شود و بعد از طی دوره نقاهت رفع خواهد شد.

وی درباره نحوه درمان سرخک نیز بیان کرد: به تازگی گفته شده سرخک شیوع پیدا کرده است، این ویروس در افرادی که سالم هستند معمولاً یک بیماری است که احتیاجی به درمان خاصی ندارد و خود به خود اصلاح می شود، اما در کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و یا بیماری خاص دارند این بیماری می‌تواند حالت شدیدتر و حتی کشنده‌تری داشته باشد.

این متخصص کودکان با اشاره به واکسیناسیون سرخک در کشور، تأکید کرد: در کشور ما واکسیناسیون سرخک در دو مرحله تزریق می‌شود، نخست در سن یکسالی در قالب واکسنMMR و به همراه واکسن اوریون و سرخجه تزریق و دیگری در سن ۱۸ سالگی دز دوم سرخک زده می‌شود.

وی درباره احتمال ابتلای کودکان زیر ۵ سال به سرخک، خاطرنشان کرد: معمولا سرخک کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند اما با توجه به شیوع این بیماری نگران کننده، توصیه می کنیم افرادی که در زمینه سرخک کودکان خود را واکسینه کامل نکرده‌اند یا اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند برای واکسینه شدن کامل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

این متخصص کودکان، در پاسخ به این پرسش که اگر دز دوم واکسن سرخک تزریق شده باشد آیا مراجعه بعدی نیاز است، خاطرنشان کرد: در پاسخ به این پرسش باید بگویم خیر نیازی نیست. بلکه راه انتقال این بیماری از قطرات تنفسی و تماس های نزدیک است، توصیه می‌کنیم آنهایی که بیماری زمینه ای یا دارای نقص سیستم ایمنی هستند بچه‌ها در محیط های شلوغ قرار نگیرند تا محفوظ بمانند.

وی ابراز کرد: سرخک در حالت عادی درمان خاصی ندارند بلکه حمایتی است مانند کنترل تب، تأمین آب مورد نیاز بدن اما در مواقع شدید می تواند درگیری شدید ریوی و سیستم مغزی و سیستم عصب مرکزی یا اسهال های شدید را به همراه داشته باشد، در آن زمان احتمالا نیاز به بستری شدن کودک نیز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرخک کودکان متخصص کودکان آبله مرغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌و همزمان با هفتۀ جهانی واکسیناسیون در مجموعۀ زیر پوشش  دانشگاه آغاز خواهد شد.

دکتر محمد قربانی با بیان این‌که برنامۀ توسعۀ ایمن‌سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده است، گفت: فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به‌موقع واکسن و به‌کارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب گردید که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به‌بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و به‌لطف الهی و در سایۀ تلاش خدمت‌گزاران نظام سلامت کشور، در ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها، حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشم‌گیر موارد شدید بیماری سل در دورۀ کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجۀ مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه هم با بیان اینکه پنج درصد بیماری‌های تهاجمی و ۸۳ درصد مننژیت‌ها در کودکان زیر دو سال رُخ می‌دهد، گفت: استرپتوکوک پنومونیه از علت‌های اصلی بیماری‌های پنومونی، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا و سپتی سمی است که در سال ۲۰۱۵ این عفونت‌ها، عامل مرگ حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال بوده است.

جواد علی‌نژاد زرمهری با اشاره به این‌که این واکسن از واکسن‌های کم‌عارضه در گروه هدف کودکان زیر یک سال است، افزود: ایمنی‌زایی این واکسن تا پایان عمر می‌باشد و کودکان زیر یک سال در سه نوبت این واکسن را دریافت می‌کنند که اولین نوبت نیز در دو ماهگی کودکان تزریق می‌گردد.

وی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام آغاز و بعد از تامین واکسن مورد نیاز، در سراسر کشور اجرا می شود
پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است. این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. این باکتری‌ می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت،  اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس،  مننژیت،  استئومیلیت،  آرتریت، سپتیک،  اندوکاردیت،  پریتونیت،  پریکاردیت،  سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند

دیگر خبرها

  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه