Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@00:23:49 GMT

پاک کردن لاک از روی فرش با ۵ راهکار عملی ساده خانگی

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۰۸۰۸

پاک کردن لاک از روی فرش با ۵ راهکار عملی ساده خانگی

یکی اتفاقات بد هنگام استفاده از لاک، ریختن آن بر روی فرش است. چگونه می‌توان لکه لاک را از روی فرش تمیز کرد؟

این سوالی است که هنگام ریختن لاک بر روی فرش پرسیده می‌شود، که در این مطلب می‌خواهیم به روش‌هایی که می‌توانید خودتان در منزل اقدام به پاک کردن آن نمائید، بپردازیم.‌

در ادامه مطلب به نحوه پاک کردن لکه خیس لاک و لکه خشک شده لاک می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بین بردن لکه لاک خیس بسیار آسان‌تر از پاک‌کردن لکه خشک شده آن است و بهترین زمان برای از بین بردن هر لکه‌ای، زمان اولی است که لکه ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل سال فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ گل برجسته

بیشتر بخوانید: خرید فرش ۱۰۰۰ شانه نقد و اقساط از نگین مشهد

در ادامه روش از بین بردن لکه خیس و سپس روش پاک کردن لکه خشک شده لاک از روی فرش را برای شما شرح خواهیم داد، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روشی برای از بین بردن لکه خیس لاک از روی فرش لکه را با استفاده از قاشق از سطح فرش بردارید:

قاشق یا کاردکی برداشته و لکه‌های خیسی که بر سطح فرش وجود دارد تا جای ممکن از سطح فرش بردارید.

تمیزکننده مناسب انتخاب کنید:

برای پاک‌کردن لکه لاک از روی فرش، پاک‌کننده‌های متفاوتی و جود دارند. فقط یادتان باشد که از استون یا وایتکس به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید، زیرا هر دوی آنها به فرش آسیب می‌رسانند. بهترین گزینه برای پاک‌کردن لکه در این مرحله، لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون هستند. اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند اعم از اسپری مو، شیشه‌پاک‌کن، شامپو فرش و آب‌اکسیژنه (فقط برای فرش‌هایی با زمینه روشن).

تمیزکننده‌ای که انتخاب کرده‌اید را ابتدا بر قسمتی از فرش امتحان کنید:

یادتان باشد حتماً قبل از استفاده از تمیزکننده، آن را بر روی قسمتی از فرش امتحان کنید. مقدار کمی از آن را بر روی پنبه‌ای ریخته و جایی از فرش که در معرض دید نیست را انتخاب کرده و آنجا امتحان کنید تا به فرش شما آسیبی نرسد. قسمت‌هایی از فرش که زیر مبلمان قرار می‌گیرند بهترین مکان‌ها برای این کار هستند. پس از چند دقیقه ببینید رنگ آن قسمت از فرش رفته و یا کم‌رنگ شده یا خیر؟ اگر اثری سو گذاشته بود، باید سراغ تمیزکننده دیگری بروید. اگر آسیبی به فرش نرسیده بود و رنگ فرش نرفته بود، می‌توانید از آن تمیزکننده جهت تمیز کردن لکه لاک از روی فرش در ادامه کارتان استفاده کنید.

ناحیه‌ای که به لاک آغشته است را با تمیزکننده پاک کنید:

پارچه تمیزی بردارید و به تمیزکننده‌ای که بر فرشتان اثر بدی نداشت آغشته کنید. سپس مانند دفعه قبل بر روی لکه لاک ضربه بزنید و هر بار دستمال را عوض کنید و یا از قسمت تمیز دستمال استفاده کنید تا جایی که لکه پاک شود و اگر نیاز شد، دوباره دستمال را به تمیزکننده آغشته کنید و تا از بین رفتن کامل لکه کار خود را ادامه دهید. لاک‌پاک‌کن یا تمیز کننده‌ای که از آن استفاده کردید را به‌هیچ‌عنوان به طور مستقیم بر روی فرش نریزید، زیرا باعث آسیب‌دیدن بافت فرش می‌شود.

پاک کردن لکه خشک‌شده لاک از سطح فرش لاک خشک شده را از سطح فرش جدا کنید

با استفاده از چاقو، کاردک و یا قاشق و ناخن تا آنجایی که می‌توانید لکه لاک خشک شده را از سطح فرش بردارید. همچنین می‌توانید قسمت نازکی از جایی که لکه فرش وجود دارد را قیچی کنید. البته باید بسیار مراقب باشید که به شکل ظاهری فرش لطمه نزنید

ناحیه موردنظر را جاروبرقی بکشید

در این مرحله سطح لکه لاک را جاروبرقی بکشید تا تمامی لاک‌های خشک شده‌ای که جدا کردید را از تاروپود فرش جدا کنید. در این صورت در ادامه کار سطح تمیزتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید به کار خود ادامه دهید. اگر سطح فرش را با قیچی بریده‌اید، حتماً باید از جاروبرقی استفاده کنید تا قسمت‌های بریده فرش و لکه لاک‌ها به بافت فرش نفوذ نکند و سطح کار تمیز شود.

نوعی تمیزکننده را بر سطح فرش امتحان کنید

بهترین گزینه برای این کار لاک پاک‌کن بدون استون است، زیرا برای حل کردن لاک استفاده می‌شود. ابتدا تکه پنبه‌ای را بردارید و به لاک‌پاک‌کن آغشته کنید و در قسمتی از فرش که دیده نمی‌شود امتحان کنید. اگر پس از گذشت ۱ یا ۲ دقیقه فرش دچار رنگ‌پریدگی و یا آسیب دیگری نشد، شما می‌توانید با خیال راحت برای لکه لاک از روی فرش از لاک‌پاک‌کن استفاده کنید.

تمیز کننده‌های مختلفی می‌توانید امتحان کنید مانند اسپری مو، شوینده فرش، شیشه‌پاک‌کن و یا آب‌اکسیژنه. برای فرش‌های تیره‌رنگ از آب‌اکسیژنه استفاده نکنید، زیرا رنگ‌ها را سفید می‌کند. توجه کنید به‌هیچ‌عنوان از استون و یا وایتکس استفاده نکنید، زیرا رنگ فرش‌ها را می‌برند.

ناحیه مورد نظر را با تمیزکننده مناسب پاک کنید

یک تکه پارچه را به لاک‌پاک‌کن یا هر تمیزکننده‌ای که بر فرشتان آسیبی وارد نکند آغشته کنید. با پارچه بر لکه‌، ضربه آرامی بزنید تا لکه در تمیزکننده حل شود. هر بار پارچه را تعویض کنید و یا از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید تا لکه لاک از روی فرش پخش نشود. تا انتهای کار پارچه را مرطوب نگه دارید، آن‌قدر به این کار ادامه دهید تا لکه لاک از روی فرش کاملاً پاک شود.

برای جلوگیری از آسیب به فرش، تمیزکننده را به طور مستقیم بر سطح فرش نریزید. پارچه را با فشار زیاد بر فرش نکشید، زیرا این کار باعث می‌شود لکه به اعماق فرش نفوذ کند. می‌توانید از یک برس و یا مسواک نیز استفاده کنید، ولی حواستان باشد که با فشار زیاد این کار را انجام ندهید. تمیزکردن بعد از لکه‌برداری تمیزکننده و لاک باقی مانده را با پارچه تمیز کنید

برای از بین بردن باقی‌مانده لکه از روی فرش یا تمیزکننده از سطح فرش، بعد از تمیز کردن لکه لاک پارچه تمیزی را بر روی فرش فشار دهید تا جذب پارچه شود. پس از هر ضربه، پارچه را عوض و یا از قسمت‌های خشک و تمیز آن استفاده کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که وقتی پارچه را بر روی فرش می‌کشید، پارچه خشک باشد.

ناحیه مورد نظر را با صابون بشویید

ظرف کوچکی را از آب پر کنید و مقدار ۵ الی ۱۰ میلی‌لیتر از مایع شوینده، شامپو فرش را در آن حل کنید. اسفنج تمیزی برداشته و به این محلول آغشته کنید و آن را به‌خوبی بچلانید تا تمامی آب آن گرفته شود و سپس ناحیه موردنظر را با آن به‌خوبی تمیز کنید. اسفنج را به صورت پی‌درپی به محلول آغشته کنید و بر فرش بکشید و تا هنگامی‌که بوی لاک و یا تمیزکننده از بین رود، این کار را ادامه دهید.

با آب بشویید

ظرفی را از آب پر کنید، اسفنج تمیزی بردارید و به آب آغشته کنید و بر محل موردنظر بکشید تا شوینده شسته شده و از بین برود. این کار را تا جایی که به طور کامل صابون از سطح فرش شسته شود.

فرش را خشک کنید

حوله یا دستمال خشکی را بر محل موردنظر بگذارید تا آب آن تا حد ممکن خشک شود و سپس پنکه یا سشوار را به صورت مستقیم بر آن محل گرفته تا خشک شود.

در این مطلب به نقل از وب سایت فرش نگین هلال مشهد سعی گردید به روش‌های پاک کردن لاک از روی فرش در منزل اشاره شود. اگر نتوانستید از روش‌های فوق جهت پاک کردن لاک از سطح فرش استفاده کنید؛ فرش خود را به مرکز تخصصی شست و شوی فرش بسپارید تا این کار را برایتان انجام دهند.


منبع : https://www.neginhelal.com

کد خبر 569317

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فرش فرش قسطی فرش ماشینی فرش کاشان فرش مشهد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استفاده کنید آغشته کنید پاک کردن لکه امتحان کنید بین بردن ادامه دهید بر روی فرش لاک پاک کن سطح فرش بر روی کردن لاک بر فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده

افرادی که روزانه کافئین بالایی دریافت می‌کنند، به مرور زمان بیشتر به اثرات آن عادت می‌کنند، به عبارتی مصرف کافئین به‌جای فایده، بیشتر به بدنشان ضرر می‌رساند.

به گزارش خبرآنلاین، درک اینکه به کافئین معتاد هستید، احساس خوبی نیست، اما مانند هر اعتیاد دیگری لازم است این اعتیاد کم‌خطر نیز درمان شود. نکته مهم در طول دوره ترک این است که همواره اثرات منفی کافئین را به خود متذکر شوید.

۱) با کاهش مصرف شروع کنید

برای این کار لازم است تعداد فنجان‌های قهوه‌ای که در طول روز می‌نوشید را مشخص کنید و سعی کنید هر روز یک فنجان از آن کم کنید. اوایل شاید سخت به نظر برسد، اما بدانید با استمرار در این عمل ساده می‌توانید از آسیب‌های ناشی از اعتیاد به کافئین پیشگیری کنید.

۲) یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید

ترک کافئین را به عنوان یک هدف مهم در نظر بگیرید و پاداشی برای آن مقرر کنید و در طی این دوره به این فکر کنید که با موفقیت در ترک این اعتیاد، یک جایزه در انتظار شماست. این کار به شما کمک می‌کند تا با حفظ روحیه و کسب انگیزه، به قول خود پایبند باشید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • تصاویری دیده نشده از حال و هوای شهر مکه در ۷۰ سال قبل
  • (تصاویر) تصاویری دیده‌نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا