Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@07:49:47 GMT

مذاکرات برجامی هم مانند صلح امام حسن است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۱۸۱۰

مذاکرات برجامی هم مانند صلح امام حسن است

کارشناس مسایل دینی با اشاره به اینکه اگر پیامبر هم در زمان شرایط امام حسن بودند صلح با معاویه را می پذیرفتند گفت: مذاکرات برجامی نیز مانند صلح امام حسن است که رهبری برای پذیرش آن ۹شرط را بیان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد ولی زاده در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، اظهار داشت: امام حسن مجتبی علیه السلام در در دوران پیامبر اسلام و  حاکمیت حضرت علی علیه السلام  نقش آفرین بودند، هفت سال در زمان جد بزرگوارشان در جنگ ها شرکت داشتند و سی سال نیز دوران امامت پدرشان را درک کردند ،  در سال چهلم هجری که حضرت علی علیه السلام شهید شدند و امام حسن علیه السلام به مقام امامت رسیدند امام حسن در طول این دوران امامت که ۱۰ سال بود با شکل دهی و تداوم حاکمیت دینی و اسلامی و در تعهدات دوران حکومت حضرت علی علیه السلام توانستند شش ماه حاکمیت تشکیل دهند و جامعه اسلامی و دینی را مدیریت کنند اما فراز و فرودهای جدی در حیات مبارک ایشان رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس مسائل دینی گفت: تداوم دوران حاکمیت امام علی در دوران امام حسن بسیار سخت بود با اینها امام حسن شش ماه حکومت تشکیل دادند، در دوران امام علی یاران و رزمندگان در رکاب امیرالمومنین بودند، اما در دوران امام حسن خواسته های زیادی را ایجاد کردند که بسیار سخت و طاقت فرسا بود، تشخیص امام حسن به عنوان معصوم در آن دوران به صلح بود که اگر در آن شرایط پیامبر و حضرت علی علیه السلام هم قرار داشتند دقیقا همان کاری که امام حسن(ع) انجام داد را انجام می دادند،  امیرالمومنین ۲۵ سال خانه نشین بودند به نوعی ایشان نیز مدارا کردند  تا حکومت اسلامی بدون ایفای نقش امامت و رهبری که حق خودشان بود  بماند تا زمانی که مردم امام را بخواهند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) افزود: صلح تحمیلی امام حسن(ع) به فرمایش رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی نرمش قهرمانانه  بود که توانستند این گونه ایفای نقش کنند جامعه  بیش از شش ماه  تاب نیاورد و امام حسن(ع) با اینکه در جنگ آوری و شجاعت بی نظیر بود و بارها در رکاب امیرالمومنین جنگیده بود با نرمش قهرمانانه صلح با معاویه را پذیرفتند چون در آن زمان این صلح برای باقی ماندن کیان اسلام لازم بود.
  
کارشناس مسائل دینی گفت: پذیرش صلح امام حسن (ع) با معاویه مانند بسیاری از صلح های معاصر است مانند برجام که رهبر فرزانه انقلاب برای پذیرش ادامه مذاکرات برجامی ۹ شرط را بیان کردند که  این رفتار  برگرفته از شیوه امام مجتبی است.

ولی زاده ادامه داد: امام حسن در صلح با معاویه چند شرط مهم را بیان کردند از جمله اینکه معاویه باید معاویه باید به دستور قرآن و روش پیامبر رفتار کند و  بعد از معاویه خلافت از آن حسن بن علی علیه السلام خواهد بود و اگر برای امام حسن(ع) حادثه‌ای پیش آمد حسین بن علی علیه السلام امور مسلمانان را در دست می‌گیرد و معاویه حق ندارد برای بعد از خود جانشین انتخاب کند.


وی عنوان داشت: امام حسین علیه السلام در ۱۰ سال حکومت امام حسن تابع امام عصر خود بود و به صلح نامه پایبند بود و بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) نیز ۱۰ سال روش حضرت امام حسن و صلح را در پیش گرفتند چون مصلحت اسلام  و انتظارات جامعه ایجاب می‌کرد چنین رفتار کن اما آنگاه که معاویه برخلاف اصول و اسلوب صلح نامه را رفتار کرد و وصیت کرد بعد از خودش پسرش یزید به خلافت برسد و  بلافاصله یزید به دنبال این بود بیعت امام حسین (ع) را کسب کند اما حسین علیه السلام دست به قیام زد، که اگر امام حسن مجتبی (ع) هم در این شرایط قرار می‌گرفت رفتار امام حسین (ع) را انجام می داد.

وی بیان داشت: معاویه ظاهر اسلام را حفظ می کرد اما یزید یک بوزینه باز شرابخوار بود که بنی هاشم و اسلام و پیامبر را باطل می دانست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حضرت علی علیه السلام دوران امام امام حسن ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۱۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 5 کانال دوازده اسرائیل گزارشی از مذاکرات برای تبادل اسرا میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها منتشر کرد. آن گونه که در این گزارش گفته می‌شود، بعد از حمله ایران به اسرائیل، حماس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و راحت‌تر در مذاکرات نه می‌گوید. این گزارش جالب را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از فردا ساعت ۹ صبح
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد