Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش ایرنا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی در پیامی به‌ مناسبت فرارسیدن ۲۹ فروردین روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی تصریح کرد: برخورداری گسترده کمی و کیفی از میراث‌فرهنگی و طبیعی، ما را در جایگاهی قرار می‌دهد که با اهتمام به شناخت و معرفت شایسته نسبت به این دارایی‌ها و منابع غنی، بتوانیم ضمن حفظ غنای فرهنگی، نقش‌آفرینی موثری در پندآموزی از تجربه پیشینیان برای غلبه بر چالش‌های امروز به ویژه در عرصه چالش‌های فرهنگی و زیست‌محیطی برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که از آن پس حدود چهار دهه پیش با پیشنهاد شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (ایکوموس) و تصدیق یونسکو، روز ۱۸ آوریل (مصادف با ۲۹ فروردین‌ماه) به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌ها نام‌گذاری شد.

وی افزود: همه‌ ساله و در ارتباط مستقیم با این بزرگداشت، موضوعاتی محوری و برگرفته از چالش‌ها، دغدغه‌ها و برنامه‌ها، در قالب شعار سال محوریت می‌یابد. در این ارتباط، سال‌جاری با عنوان میراث و اقلیم نام‌گذاری شده تا جامعه جهانی به توجه بیشتر به تاثیرات متقابل دو موضوع اقلیم و میراث بپردازد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: در مواجه اولیه با نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان اقلیم و میراث، همه به دنبال تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی بر میراث‌فرهنگی هستند و به درستی عنوان می‌شود که تغییرات آب‌وهوایی بزرگترین تهدیدی است که بشریت و میراث‌فرهنگی با آن مواجه است.

 تامل گسترده‌تر بر مقصود اصلی و پنهان در این نام‌گذاری، نشان‌گر فلسفه اصلی این اطلاق، که بر وجه دیگری از موضوع نهفته است، خواهد بود. شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها از این طریق درصدد است با جلب توجه عمومی و با یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی و برگرفته از میراث‌فرهنگی با چالش تغییرات آب‌وهوایی مواجه و مقابله کند و به دنبال توجه دادن جامعه جهانی به بهره‌گیری از دانش و تجربه نهفته در میراث بشری برای برون رفت از این چالش جهانی است

جامعه جهانی به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته میراث‌فرهنگی

دارابی بیان کرد: این تاکید به وضوح نشان‌دهنده باور عمیق و اعتقاد به ارزش و قدرت فرهنگ و میراث برای جامعه به عنوان یک کل و اعتقاد به آن به عنوان بخش کلیدی راه‌حل مواجه با مسائل است. اصولاً نام‌گذاری‌ها، نشان‌گرهای مهمی برای توجه دولت‌ها، مردم و نهادهای غیردولتی است تا درباره آن موضوع به بحث و گفت‌وگو بپردازند و با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌ها و افکار عمومی در ارتقای دانش عمومی و تخصصی ملل جهان گامی بردارند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: امروزه جامعه جهانی به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته میراث‌فرهنگی در همسازی با اقلیم در جهت تقویت توسعه پایدار است و با اذعان به ماهیت اساسی این دارایی‌های فرهنگی برای کمک به بشریت برای سازگاری پایدار، درصدد یافتن راه‌حلی برای برون‌رفت از چالش‌های اقلیمی و اجرای استراتژی‌های تاب‌آوری در جهانی که به سرعت در حال تغییر است، خواهد بود.

وی تصریح کرد: این رویکرد با در نظر گرفتن توانمندی‌های نهفته و خوانش نشده میراث‌فرهنگی برای هدایت اقدامات اقلیمی، به دنبال پیوند دادن پاسخ‌های میراث به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی منطبق با اهداف توسعه پایدار بوده و در تلاش است تا جامعه را برای حفظ و توسعه ارزش‌های زیست‌محیطی‌اش به شیوهای مسئولانه و پایدار توانمند کند.

دارابی افزود: بهره‌گیری از این قابلیت میراث‌فرهنگی، مستلزم شناخت بهتر ابعاد فرهنگی تغییرات اقلیمی از یک سو و شناخت دانش زیست سرزمینی متبلور در میراث‌فرهنگی از سوی دیگر است که تلاشی مضاعف را برای هم‌افزایی پایدار برای حفاظت و مدیریت میراث‌فرهنگی طلب می‌کند.

تاکید حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به تولید دانش بنیان در نام‌گذاری سال ۱۴۰۱، تمرکز و توجه‌ای شایسته را به تولید اطلاعات و دانش از طریق منابع فرهنگی باقی‌مانده از گذشتگان و کاربردی کردن آن برای رفع چالش‌های امروزی طلب می‌کند

سال ۱۴۰۱ آغازی بر نهضت خوانش، شناخت و روایت محتوایی میراث‌فرهنگی

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: میراث ملموس و ناملموس این سرزمین مشحون از باورها و دانش زیست کیفیت‌مند و سازگار با ویژگی‌های اقلیمی است و نشانه‌های آن را آشکار و نهان در خود دارد. انتظار می‌رود در سال پیش‌رو، در شناخت و خوانش وجوه معنایی و کاربردی کیفیت‌بخش به زندگی که در تعاملات فرهنگی و زیست‌محیطی پیشینیان‌مان قوام داشته و مصادیق ارزشمند آن به یادگار رسیده، عزمی جدی و تلاشی مضاعف در پیش بگیریم.

وی بیان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با این باور که جوامع تاب‌آور و پایدار به حفاظت از میراث‌فرهنگی و طبیعی وابسته هستند، اهتمام جدی دارد با یاری جستن از همه  متخصصان، دغدغه‌مندان و کنش‌گران اجتماعی، سال پیش‌رو را به آغازی برای نهضت خوانش، شناخت و روایت محتوایی میراث‌فرهنگی این سرزمین که سرشار از دانش و باور مردمان آن در خط سیر تاریخی‌شان است، تبدیل کند و از رهگذر آن راهکارهایی برای برون‌رفت از چالش‌ها به ویژه چالش‌های اقلیمی عرضه کند.

دارابی افزود: این اهتمام در پیوند با بایسته‌هایی است که ایجاب می‌کند میراث غنی سرزمین‌مان را که شاهکارهایی مشحون از نبوغ، خلاقیت، باورمندی و دانشی سرشار است، درک و دریابیم. اهتمام و همکاری‌های بین‌بخشی مابین نهادهای علمی و اجرایی کشور نقش پیشران را در دستیابی به این هدف ملی در برخواهد داشت. این نشست تخصصی که با همکاری و تشریک مساعی معاونت میراث‌فرهنگی و انجمن علمی‌باستان‌شناسی برگزار می‌شود، گامی در تحقق این مهم است.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی علی دارابی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی علی دارابی میراث فرهنگی تغییرات اقلیمی علی دارابی میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی بناها و محوطه ها جامعه جهانی میراث فرهنگی بهره گیری نام گذاری چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نبیونی صبح دوشنبه در آئین نکوداشت مرحوم آیت الله حاج صادق رزاقی طالقان که در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، گفت: چندین سال است که طبق رویه بنیاد ملی نخبگان، سرآمدان علمی و فرهنگی ساکن یا متولد استان‌های مختلف در چارچوب شیوه نامه‌های بنیاد انتخاب و طی مراسمی از آنها تجلیل و تکریم می‌شود.

وی هدف از این امر را الگوسازی برای نسل جوان دانست و با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نفر از سرآمدان علمی و فرهنگی استان البرز به جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی معرفی و از آنها تجلیل و برای نسل جوان الگوسازی شده است، اظهار کرد: مرحوم آیت الله رزاقی نیز جدای از سمت‌های مختلفی که در استان البرز داشت دارای این ویژگی بود که به عنوان چهره دانشگاهی و حوزوی در زمره سرآمدان علمی قرار گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز بیان کرد: با حمایت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز فرصت را غنیمت شمردیم تا در چارچوب آئین نکوداشت از سرآمدان علمی و فرهنگی، از این شخصیت و عالم ربانی تجلیل و تکریم کنیم و به واسطه این امر دانشجویان، همکاران و … با ویژگی‌های شخصیتی، علمی، فرهنگی و مذهبی وی آشنا شده و زمینه معرفی بیشتر آثار او فراهم شود.

نبیونی با اشاره به اینکه کتابچه‌ای شامل ویژگی‌ها، سیره و زندگی نامه این شخصیت فرهنگی در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: امید آن می‌رود این مراسم نقطه آغازینی باشد برای اینکه با حمایت دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان البرز زمینه معرفی بیشتر وی به جامعه علمی و فرهنگی و به ویژه نسل جوان فراهم شود تا جوانان و نوجوانان بتوانند به عنوان یک الگو به او نگاه کنند.

وی اظهار کرد: اگر زمینه معرفی داشته‌های ما از جمله چنین شخصیت‌هایی به نسل جوان فراهم می‌شد، امروز شرایط کشور سیاه و خاکستری به نظر نمی‌رسید که ندانیم هزاران سال قبل بسیاری از مواردی که امروز مورد توجه قرار می‌گیرند یا به آنها وارد می‌شود، آن هم در دنیای به ظاهر توسعه یافته امروزی، در فرهنگ، دین، آئین و مذهب ما وجود داشته است، بنابراین ضرورت اجرای چنین برنامه‌هایی احساس می‌شود.

کد خبر 6098005

دیگر خبرها

  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • دانش آموزان دیجیتالی، کلافه از امر و نهی ها
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند