Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان شامگاه امشب دوشنبه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی های کشورمان در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند می باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان از این که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، اظهار تاسف کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل این ماه در شهر تون شی چین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، تاکید نمود: جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیات برای همکاری های بین دو کشور، ارسال کمک های بشر دوستانه و فعال نگه‌ داشتن نمایندگی های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: بدیهی است در مقابل، از هیات حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران ، کنترل مرزها و عدم اجازه به عابرین غیر مجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قراردادهای لازم الاجرای فی ما‌بین از جمله در حوزه حقابه ایران و  آب های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین ضمن استقبال از دستور هیات حاکمه موقت مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، از آمادگی کشورمان برای همکاری با افغانستان برای توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل قاچاق مواد مخدر بر طرف شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه  و گسترش روابط و همکاری ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تاکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

امیرخان متقی موضوع حقابه ایران را مورد توجه قرار داد و‌از اعزام هیات تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد. همچنین وی بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد.

تعرض به نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در کابل و هرات نتیجه دست کم گرفتن "پروژه ایران‌هراسی" استگفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با روسای نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هراتواکنش نماینده ویژه‌ رئیس‌جمهور در امور افغانستان به تجمع مقابل کنسولگری ایران در هراتواکنش سخنگوی وزارت خارجه به حادثه مقابل کنسولگری ایران در هراتروایت یک منبع مطلع از ماجرای تجمع امروز مقابل کنسولگری ایران در هرات

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جمهوری اسلامی امیرخان متقی وزارت خارجه امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست

نشست سخنگوی وزارت خارجه دقایقی پیش در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) آغاز شد.   به گزارش برنا، کنعانی خاطرنشان کرد: جنایت جنگی در نوار غزه با حمایت مستقیم و تمام عیار دولت آمریکا و انگلیس رخ داد و اقدامات نمادینی در چارچوب ایجاد اسلکه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و انجام مانور‌های تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص به هیچ وجه تصویر نفرت انگیزی که این دسته از کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان با حمایت از جنگ جنگی در فلسطین ایجاد کردند را اصلاح نخواهدکرد.   سخنگوی وزارت خارجه خطاب به این کشور‌ها و از جمله آمریکا بیان کرد: این کشور‌ها از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری و صادرات تسلیحاتی خود را سریعا متوقف کنند و بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری جنگ اعمال فشار کنند و اجازه دهند معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌ها استفاده شود.   کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اهداف دیگری در این راستا وجود دارد.   وی در پاسخ به سؤالی درباره خط لوله صلح بیان کرد: اجرای خط لوله گاز به پاکستان در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور از جمله موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است و در سفر رئیس جمهور مورد اهتمام بوده است و مذاکرات کارشناسی و سطح عالی انجام شده قبلی زمینه ساز آغاز اجرای فاز اجرایی هشتاد کیلومتری اجرای این خط لوله در داخل خاک پاکستان بوده و طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است.   وی گفت: انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم.   کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بیان کرد: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد.   سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت