Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید همه‌چیز در نظام اقتصادی کشور شفاف باشد، گفت: با توجه به اینکه دولت بارها تأکید کرده که بانک‌ها، ابربدهکاران خود را معرفی کنند اما برخی بانک‌های خصوصی در این زمینه مقاومت می‌کنند.

«علی رضایی» روز سه شنبه در گفت‌ وگو با ایران اکونومیست، در مورد انتشار بدهکاران بانکی و به‌ویژه ابر بدهکاران، اظهار کرد: طبق قوانین جاری کشور و تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد، در راستای شفاف‌سازی، بانک‌ها موظف هستند اسامی تسهیلات گیرندگان کلان و ابر بدهکاران بانکی را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آن‌هایی که تسهیلات با ارقام بالا با سود پایین دریافت کرده‌اند و خدمتی به کشور نکرده‌اند و به‌طور کلی از این تسهیلات برای کارآفرینی یا رشد تولید استفاده نکردند و صرفاً به دنبال تامین منافع شخصی خود بودند، باید به تفکیک شناسایی و به مردم معرفی شوند.

چرا فردی برای دریافت ۱۰ میلیون باید کلی در رفت‌وآمد باشد اما...

این نماینده مجلس با طرح این سؤال که چرا همه مردم کشور نمی‌توانند از این تسهیلات بانکی برخوردار شوند، گفت: چرا فردی در کشور برای دریافت ۱۰ میلیون تومان وام ضروری آن‌قدر باید در حال رفت‌وآمد باشد و به خاطر سخت‌گیری‌های بسیار بانک‌ها، نهایتاً از دریافت وام پشیمان شود، اما برخی افراد به‌راحتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان وام دریافت می‌کنند، آن‌هم بدون ضامن یا با کمترین تضمین بازپرداخت تسهیلات که آن را نیز سال‌ها پیش گرفتند و همچنان تسویه نمی‌کنند.

رضایی تاکید کرد: افرادی که تسهیلات بانکی بالا با سود پایین گرفتند و افرادی که این تسهیلات را به آن‌ها پرداخت کرده‌اند، باید شناسایی و معرفی شوند تا نوعی بازدارندگی به همراه داشته باشد و حداقل، افرادی که دنبال سوءاستفاده هستند، نتوانند به این کار ادامه دهند. باید معلوم شود افرادی که تسهیلات بالا دریافت کرده‌اند، چگونه توانستند این وام‌ها را بگیرند و چه افرادی و با چه هدفی این تسهیلات را به آن‌ها پرداخت کردند.

امتناع برخی بانک‌ها در معرفی ابر بدهکاران 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مقاومت برخی بانک‌های خصوصی در معرفی ابر بدهکاران خود، بیان کرد: برخی بانک‌ها به دنبال سود و منافع خود هستند و به دنبال انجام وظیفه قانونی نیستند؛ با اینکه مسئولان کشور بارها تأکید کرده‌اند که بانک‌ها در چارچوب وظایف قانونی خود، ابر بدهکاران را معرفی کنند تا ادامه ارائه تسهیلات به افراد بدحساب و سوءاستفاده کننده از شبکه بانکی خاتمه داده شود، اما این بانک‌ها مقاومت می‌کنند که این کار به زبان اقتصاد کشور است.

این نماینده مجلس افزود: در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بحث بانک‌های خصوصی مطرح و از این بانک‌ها اعلام نارضایتی شده است، البته نه همه بانک‌های خصوصی بلکه تعدادی از آن‌ها که نمی‌خواهند روند قانونی ادامه داشته باشد. این بانک‌ها با اینکه می‌دانند اعلام اسامی بدهکاران بزرگ اقدام خوبی است که موجب نظم‌بخشی به شبکه بانکی، و شفافیت اقتصاد کشور می‌شود و حتی یک فضای روانی مطلوب و نگرش مثبت در جامعه ایجاد می‌کند، اما در انجام این کار مقاومت می‌کنند.

رضایی با اشاره به آن دسته از افراد بدهکار که می‌گویند بدهی را تسویه می‌کنیم اما نام ما منتشر نشود، گفت: برخی ابر بدهکاران می‌گویند اسامی ما را اعلام نکنید و تسهیلات را برمی‌گردانیم، اما سؤال اینجاست که چرا ۱۰ سال قبل تسویه نکردید.

باید توجیه بانک برای تخصیص منابع و ارائه تسهیلات بالا اعلام شود 

وی با بیان اینکه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای اطلاع عموم مکلف شده‌اند، مشخصات تسهیلات گیرنده، توجیه بانک برای تخصیص منابع و مبلغ تسهیلات را اعلام کنند، افزود: برخی بانک‌ها تاکنون از انتشار این اسامی خودداری کرده‌اند و یا در لیست بدهکاران بزرگ، اشاره‌ای به جزئیات پرداخت تسهیلات و میزان بدهی نکرده‌اند که آن‌ها هم باید در روزهای پیش رو اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، ایجاد شفافیت، ساماندهی وضعیت عرضه تسهیلات و برخورد با بدهکاران بانکی در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار دارد؛ به‌طوری‌که به طوری که موضوع افشای لیست ابر بدهکاران بانکی نخستین بار توسط «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در ۲۳ آبان ۱۴۰۰ طرح شد و از بانک مرکزی درخواست کرد تا بانک‌ها هر سه ماه اسامی بدهکاران بانکی را منتشر کنند.

وزیر اقتصاد همچنین خطاب به بانک‌ها بر تسریع در اعلام فهرست بدهکاران بانکی تاکید کرده است و در این راستا برخی بانک‌ها نیز انتشار اسامی بدهکاران خود را آغاز کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری نیز در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، به‌صراحت اعلام کردند که بانک‌ها باید بر بدحساب‌ها سخت بگیرند و اسامی این بدهکاران را منتشر کنند.

انتشار اسامی ابر بدهکاران بانکی با تاکید و دستور رئیس‌جمهوری و تیم اقتصادی دولت سیزدهم از شنبه هفته جاری کلید خورد و بانک‌های ملی، تجارت، رفاه کارگران، توسعه تعاون، توسعه صادرات، صادرات، پست‌بانک، صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی اقدام به انتشار اسامی بدهکاران بانکی خود کردند. تاکنون اسامی بدهکاران بزرگ ۱۱ بانک دولتی به غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه مهر و توسعه تعاون اعلام شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ایرنا ، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، بانک ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایرنا کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بانک ها کمیسیون اقتصادی مجلس اسامی بدهکاران بدهکاران بانکی بانک های خصوصی بدهکاران بزرگ ابر بدهکاران برخی بانک ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران از جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات از محل تبصره ۱۶ برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه خبر داد. - اخبار استانها -

رضا لحمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در آمل با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی مازندران همگام با سیاست‌گذاری کشور به عنوان یک دانشگاه مهارتی انجام وظیفه می‌کند، اظهار داشت: این دانشگاه بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "دانشجوی فارغ‌التحصیلی داشته باشیم و نتوانیم برای وی شغلی فراهم کنیم این ایراد کار در آموزش عالی ما است." اولویت کار را بر تدوین اشتغال دانشجویان مورد پذیرش خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 6 هزار و 500 پذیرش دانشجو با تضمین اشتغال در سراسر کشور داشتیم که دانشگاه علمی کاربردی فذا 350 دانشجو با تضمین اشتغال پذیرش داشته است، افزود: از دانشگاه علمی کاربردی مازندران استقبال خوبی شده به طوری‌که  رشد 35 درصدی در جذب دانشجو را داشتیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران دغدغه اصلی امروز خانواده‌های دانشجو را در زمینه اشتغال و تضمین آن مطرح کرد و گفت: این دانشگاه یک درصد بیشتری را نسبت به سایر دانشگاه‌ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی جذب نشان می‌دهد. 

لحمیان با تاکید بر اینکه مازندران در سال گذشته از تبصره 16 موفق به جذب 40 میلیارد تومان برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با سود چهار درصدی شده است، بیان کرد: این استان با دریافت این تسهیلات موفق به کسب رتبه اول نسبت به سایر دانشگاه‌های مازندران شد.

وی ادامه داد: برای خوشه‌های فناور و مراکز رشد دانشگاه علمی کاربردی و تفاهم‌نامه‌ای بین پارک فناوری بالغ بر 14 میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است که به ازای هر دانشجو 150 میلیون تومان با یک شغل جدیدی به همراه بیمه تامین اجتماعی بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال‌جاری در صورت اضافه شدن مرکزی به مراکز استان باید حتما از همان ابتدا شرایط تضمین اشتغال را برای دانشجویان  فراهم کند، یادآور شد: در استان مازندران طبق سیاست‌های آمایش آموزش عالی باید محدودیت مراکز  داشته باشیم که امسال دو مرکز شرکت صنایع ماشین بشل و شرکت صنعتی نکا فولاد ماشین دوره‌های خود را مهرماه سال گذشته با پذیرش تضمین اشتغال شروع کردند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال بتوانیم این ظرفیت‌ها را حتما با اولویت تضمین اشتغال ادامه دهیم، اظهار داشت: در شرکت فذا و دانشگاه فرهنگ و هنر آمل در بحث هنری نقطه عطفی خواهد بود.

لحمیان با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی مازندران تنها دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم است که در کارگروه اشتغال عضویت دارد و در جلسات کارگروه اشتغال استانداری حضور دارد خاطرنشان کرد: مرکزی در بحث اولویت اشتغال اگر نتواند در هر رشته‌ای شغلی ایجاد کند اصلا به وجود نمی‌آید و در پایش حذف می‌شود و ایجاد هر رشته جدیدی باید پیوست ایجاد اشتغال داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • ۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • ۵۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها