Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه تئاتر: چند وقتی است که موضوع انتخاب دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی سروصدای زیادی به پا کرده و با واکنش بسیاری از فعالان حوزه تئاتر کشور رو به رو شده است. این  همچنین مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته و درباره آن بحث و بررسی بسیاری شد. موضوع از این قرار است که وزارت علوم امسال برای جشنواره تئاتر دانشگاهی، رحمت امینی که از اساتید با سابقه تئاتر کشور است را به عنوان دبیر جشنواره در نظر گرفته و برای ایشان حکم صادر کرده، حال آن که در اساسنامه این جشنواره آمده است که دبیر جشنواره باید از میان دانشجویان کشور انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ به بهانه همین موضوع مصاحبه‌ای با ناصر حبیبیان دبیر دوره دوازدهم جشنواره تئاتر دانشجویی انجام داد، در آن مصاحبه حبیبیان گفت:«باید از دانشجویی بودن جشنواره تئاتر دانشگاهی حمایت کنیم، چون این جشنواره قرار است به نحوی برای کشورمان مدیر هنری تربیت کند. اینکه این جشنواره را هم بدهیم یک استاد با تجربه برگزار کند به نحوی مانع ایجاد خلاقیت در چنین جشنواره‌هایی شده‌ایم. پس از برگزار جشنواره دوازدهم، از من دعوت به عمل آمد تا سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی را برگزار کنم؛ اما من نپذیرفتم، چرا که احساس می‌کردم این جشنواره باید هر سال شاهد دبیری جدید باشد و با دارا بودن یک دبیر تازه سیر خلاقیت جشنواره تئاتر دانشجویی متوقف نشود». 

حبیبیان اظهار کرد: «دانشجویان جوان باید دبیر این جشنواره‌ها را بر عهده بگیرند تا با به وسیله آزمون و خطا در آن تجربه کسب کنند، اگر قرار است استادی هم در این جشنواره حضور داشته باشد باید در جایگاه مشاور باشد، نه دبیر جشنواره. تعجب من این است که استاد با تجربه‌ای مانند آقای امینی چرا این سمت را پذیرفته‌اند، این اتفاق برایم باور پذیر نیست. به نظرم این انتصاب به هیچ وجه  خبر خوشحال کننده‌ای  برای تئاتر دانشگاهی کشورمان نیست».

حالا بعد از حدود یک ماه از مطرح شدن این موضوع و مصاحبه‌ای که با حبیبیان انجام شد، تصمیم گرفتیم سراغ یکی از نفرات اصلی ماجرا یعنی رحمت امینی برویم.

 لازم به ذکر است که به گواه اهالی تئاتر دکتر رحمت امینی از خوشنام‌ترین اساتید حوزه تئاتر کشور است و سابقه‌ای درخشان در دوره فعالایت‌هایش در جهاددانشگاهی دارد. 

رحمت امینی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: وقتی حکم انتصاب من به عنوان دبیر علمی جشنواره تئاتر دانشگاهی منتشر شد، متأسفانه خبرگزاری ایسنا به جای اینکه اصل ماجرا را از من که همیشه در دسترس هستم سؤال کند شروع به دامن زدن به حواشی کرد و مصاحبه‌هایی علیه این انتصاب منتشر کرد. 

وی ادامه داد: روایت ساده ماجرای انتصاب بنده در جشنواره تئاتر دانشگاهی این است که وزارت علوم در دولت جدید بعد از بررسی چندین دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی، نتایجی گرفت از این قبل که فرآینده انتخاب دبیر دچار خدشه بوده است. تا قبل از سال ۸۸ انتخاب دبیر این جشنواره به این صورت بود که افراد در کانون‌های دانشجویی بعد از برگزاری انتخابات به دو نفر می‌رسیدند و آن دو نفر به وزارت علوم معرفی می‌شد و در نهایت وزارت علوم هم یکی از آن دو نفر را به عنوان دبیر جشنواره تئاتر دانشجویی منصوب می‌کرد. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: پس از سال ۱۳۸۸ این فرآیند کنار گذاشته شد و تیمی شامل چند استاد دانشگاه و چند دانشجوی تشکیل می‌شد و این تیم پروپزال‌ها را بررسی می‌کردند و یک نفر را به عنوان دبیر جشنواره در نظر می‌گرفتند. این نحوه انتخاب مورد انتقاد فعالان تئاتری قرار گرفت به همین دلیل وزارت علوم تصمیم گرفت یکبار برای همیشه این جشنواره را به یک روند علمی با ساختاری درست بازگرداند. 

امینی گفت: پس از بررسی‌های بسیار وزارت علوم بخاطر سوابق دانشگاهی، تئاتری و مدیریتی، از من دعوت کرد تا برای سامان رساندن جشنواره تئاتر دانشگاهی کمک کنم. رویکرد من هم این است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برای همه کشور است و باید دبیرخانه آن به صورت دائمی وجود داشته باشد. بخاطر این دیدگاهی که من داشتم، گفتند که مسئولیت را برعهده گرفته و کارهای این جشنواره را پیش ببرم. 

وی ادامه داد: من کاملاً در جریان بودم که دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی باید «دانشجو» باشد به همین خاطر درخواست کردم که در این جشنواره سمت مشاور را داشته باشم؛ اما وزارت علوم گفت که مشاور جایگاه عملیاتی ندارد و می‌خواهند که من کار را به دست بگیرم. به همین دلیل من را به عنوان «دبیر علمی» جشنواره با سه ماموریت «نگارش شیوه‌نامه درست برای جشنواره»، «تأسیس دبیرخانه دائمی» و «رونق کانون‌ها برای برگزاری جشنواره» منصوب کردند

این استاد دانشگاه بیان کرد: متأسفانه تفسیر اشتباهی از کلمه «دبیر» شد و همین تفسیر اشتباه باعث گلایه برخی از فعالان تئاتر و رسانه‌ها شد. این در حالی است که در جشنواره تئاتر دانشگاهی امسال هم قرار است «دبیر اجرایی» که دبیر اصلی جشنواره است مانند سال‌های گذشته یک دانشجو باشد. در گذشته نیز همین «دبیر اجرایی» انتخاب می‌شد با این تفاوت که این دبیر اجرایی طرف حسابش مدیرانی بود که شاید درک کمتری از فضای تئاتری کشور داشتند، پس اینکه جشنواره یک استاد دانشگاه را به عنوان «دبیر علمی» جشنواره داشته باشد اتفاق درستی است. 

امینی اعلام کرد: با توجه به اینکه باید شیوه‌نامه جدیدی برای جشنواره تئاتر دانشگاهی تدوین شود، این جشنواره قطعاً با تاخیر برگزار خواهد شد. مگر اینکه مجموعه وزارت علوم به این نتیجه برسند که امسال نیز جشنواره با دستور العمل گذشته برگزار شود و شیوه‌نامه جدید از سال آینده اجرایی شود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایش جشنواره تئاتر دانشگاهی رحمت امینی استاد دانشگاه جشنواره تئاتر دانشگاهی جشنواره تئاتر دانشجویی دبیر جشنواره تئاتر استاد دانشگاه عنوان دبیر وزارت علوم رحمت امینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

به گزارش خبرگزاری مهر، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در ۲ بخش صحنه ای و خیابانی از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۴ روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093882 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد و دانشجو یک رسانه باشد 
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»