Web Analytics Made Easy - Statcounter

طیبه عزیزی متخصص زنان و زایمان این مرکز درمانی با اشاره به این معضل گفت: این مشکل در ۵۰ تا ۸۰ درصد از مادران باردار دیده می‌شود.

او گفت: زمان تهوع و استفراغ زنان باردار اغلب چهار تا هشت هفته بعد از نخستین روز از آخرین قاعدگی آغاز می‌شود، تا دوازده هفتگی به اوج می‌رسد و گاه تا هفته شانزدهم بارداری ادامه می‌یابد، اما در ۹۰ درصد موارد تا هفته بیست و دوم بارداری برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزی گفت: علائم تهوع و استفراغ بارداری بیشتر در هنگام صبح احساس می‌شود و به همین دلیل به آن بیماری صبحگاهی گفته می‌شود و تهوع صبحگاهی می‌تواند به دلیل افزایش سطح هورمون HCG باشد که میزان آن در اول صبح به اوج خود می‌رسد و این حالت را تشدید می‌کند، اما در ۸۰ درصد از مادران باردار، تهوع در تمام روز دیده می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص زنان و زایمان، افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون نیز ماهیچه‌های دستگاه گوارش را سست و ضعیف می‌کند و این باعث رفلاکس یا برگشت مواد غذایی از معده به مری می‌شود که این وضعیت باعث تشدید تهوع می‌شود.

عزیزی حذف وعده‌های غذایی و خالی بودن معده و یا برعکس، افزایش وعده‌های غذایی و مصرف مواد گوشتی و زیاد به علت هضم طولانی مدت و ماندن مواد غذایی چرب در معده در سه ماهه نخست بارداری، در برخی موارد حاملگی‌های دو یا چند قلویی، حساسیت، استرس، خستگی، اولین بارداری و همچنین ژنتیک افراد را از مهمترین عوامل ایجاد کننده تهوع و استفراغ بارداری عنوان کرد.

استفراغ شدید بارداری و خطر کم آبی بدن

او به عوارض تهوع و استفراغ بارداری گفت: استفراغ شدید بارداری (هیپر امزیس گراویداروم) می‌تواند عوارض و مشکلات جدی به دنبال داشته باشد، این وضعیت که در یک تا دو درصد از بارداری‌ها دیده می‌شود، می‌تواند باعث کاهش وزن مادر، کم آبی شدید بدن، عدم تعادل الکترولیت‌ها و دفع کتون در ادرار شود.

پزشک متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری از دیگر عوارض تهوع به «پارگی موکوس مری» اشاره کرد و گفت: در این حالت خون در محتویات استفراغ یا مدفوع دیده می‌شود، زنانی که به دلیل تهوع و استفراغ بارداری به طور مکرر بستری می‌شوند، افزایش وزن مناسب را در طول بارداری به دست نخواهند آورد.

او با بیان ارتباط میان تهوع و استفراغ طولانی مدت و تاخیر رشد داخل رحمی جنین گفت: تهوع و استفراغ بارداری اثرات نامطلوبی روی جسم و روان مادر باردار دارد و گاه در نیمی از زنان باردار وجود دارد.

توصیه‌هایی برای کاهش حالت تهوع در مادران باردار

عزیزی برای کاهش تهوع استفراغ صبحگاهی به مادران باردار فت: از تغییر وضعیت ناگهانی مثل سریع برخواستن از رختخواب پرهیز کنید، قبل از بلند شدن از رختخواب، کمی بنشینید و مقداری مواد غذایی جامد و خشک مانند یک تکه بیسکویت ترد، کراکر، چوب شور یا نان سوخاری بخورید. مصرف این مواد به خالی نماندن معده شما پیش از صرف صبحانه کمک می‌کند.

توصیه دیگر این پزشک متخصص زنان و زایمان به مادران بارداری که دچار حالا ویار حاملگی هستند، مصرف وعده‌های غذای کوچک و متعدد و پرهیز از گرسنگی طولانی مدت و پرهیز از غذا‌های سرخ کردنی یا پر ادویه بود.

او از مادران باردار خواست تا به اندازه کافی مایعات بنوشند و حتی در مواقعی که استفراغ زیادی داشته اند، سعی کنند آب یا نوشیدنی‌های خانگی و خنک بنوشند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تهوع و استفراغ مادران باردار و شیرده ویار حاملگی تهوع و استفراغ بارداری متخصص زنان و زایمان مادران باردار دیده می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۳۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان بارانی می‌شود

ایسنا/لرستان مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: سطح زرد برای استان صادر شده است.

بهروز مرادپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از غروب امروز دوشنبه شاهد فعالیت سامانه بارشی در استان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط با بارش پراکنده و رگباری باران، رعد و برق، رگبار تگرگ، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خطر اصابت صاعقه همراه است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به بارش خفیف و پراکنده در جنوب و غرب استان، اضافه کرد: برای روز سه شنبه نیز بارش پراکنده و رگباری باران در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

مرادپور رگبار باران در همه نقاط استان را پدیده غالب روزهای پایانی هفته برشمرد و ادامه داد: برای روز شنبه نیز بارش پراکنده و رگباری باران در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود و این سامانه بارشی غروب شنبه از استان خارج خواهد شد.

وی لغزندگی سطح جاده ها، اختلال در تردد، ایجاد رواناب و آبگرفتگی معابر، مه آلودگی هوا و کاهش میدان دید افقی و ... را از جمله مخاطرات سامانه بارشی پیش‌رو بیان کرد.

این مسئول تصریح کرد: احتیاط در تردد به ویژه در مسیرهای کوهستانی، عدم فعالیت‌های کوهنوردی، عدم توقف در بستر مسیل ها و حاشیه رودخانه‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست، احتیاط عبور عشایر و چرای دام در نواحی کوهستانی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان بیان کرد: پتانسیل بارشی این سامانه بارشی در ساعاتی از روزهای چهارشنبه و جمعه نمود بیشتری خواهد داشت که وقوع اغلب مخاطرات در محدوده هشدار نارنجی پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • هشدار زرد هواشناسی در لرستان/ رگبار باران در راه است
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • لرستان بارانی می‌شود
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد