Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، حسن نوری‌زاده سرپرست فرمانداری شهرستان سرخس در این جلسه گفت: موضوعاتی در آب روستایی و آب شهرستان وجود دارد که به علت بارندگی کم با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود تنش آبی در برخی از روستاهای شهرستان خاطرنشان کرد: حفر چاه برای حل تنش آب روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال باعث می‌شود مشکل حدود ۲۵۰۰ خانوار برطرف شود و این اقدام باید هر چه سریعتر توسط آب و فاضلاب انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن این که انتقال آب سددوستی به سرخس که جزو مطالبات چندساله مردم است باید انجام شود.

نوری‌زاده افزود: شان مردم سرخس این نیست که با دبه برای آنها آب آورده شود.

حق‌آبه سرخس از آب سد دوستی باید اصلاح شود

غلامرضا لالوی عضو شورای شهرستان سرخس نیز در این جلسه گفت: آب شرب کلانشهر مشهد از سد دوستی سرخس تامین می‌شود، اما مردم این شهرستان از این آب محروم هستند.

وی افزود: در زمینه حق‌آبه شهرستان سرخس از آب سد دوستی باید پروتکل‌های الحاقی اصلاح شود و این موضوع در شورای عالی آب کشور این باید تغییر کند. حق‌آبه از سد شوریجه نیز در حوزه حقوق مردمان پایین دست اول باید دیده شود و در حوزه‌های کشاورزی، شرب و زیست محیطی مطرح شود و با توجه به اینکه کاهش نزولات آسمانی را در سرخس داشتیم راه‌حل خرید یا تهاتر آب از کشور همسایه نیز در دستور کار قرار گیرد. وضعیت آب روستاها و شهر اصلا خوب نیست و بر اساس آمار و بر اساس وجود آب شیرین‌کن‌ها می‌توانیم بگوییم که آب شرب سالم در سرخس نیست.

لالوی درباره تامین آب روستاهای سرخس گفت: ما هنوز در دهستان پل خاتون که آب سد دوستی نزدیک آن است، مشکل داریم و حتی در تامین آب برخی روستاهای آن منطقه با تانکر مشکل داریم.

رئیس شورای شهر سرخس در ادامه گفت: سطوح اراضی تحت کشت با دبی آب سنخیت ندارند و جهاد، آب منطقه‌ای و آستان قدس رضوی باید درباره الگوی مصرف آب کشاورزی کار کنند. درست است که نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها توسط وزارت نیرو انجام شده اما بحث اصلاح مصرف آب در کشاورزی توسط جهاد کشاورزی انجام نشده و دستکاری کنتور نتیجه همین موضوع است.

وی همچنین با اشاه به پرداخت شدن جرائم مازاد برداشت‌ها به حساب خزانه گفت: باید قانونی تصویب شود تا جرائم به جای اینکه به خزانه برود با مدیریت به استان برگردد تا بتوان این جرائم را در حوزه آب هر منطقه هزینه کرد.

در میزان حق‌آبه سرخس از سد دوستی تجدید نظر شود

علی اصغر صفائیان دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان سرخس نیز در این جلسه گفت: در هر حوزه آبی که سد زده می‌شود، سد می‌شود بلای جان دشت و دشت آن منطقه افت می‌کند. قبل از آنکه سد دوستی زده شود، آب دشت سرخس در حال رشد بود و سد باعث افت دشت شده است.

وی با بیان اینکه سهمیه حق‌آبه‌های شهرستان از سد دوستی خیلی ناچیز گرفته شده است، گفت: تقاضا داریم در میزان حق‌آبه‌ها تجدید نظر شود؛ یکی از این حق‌آبه‌ها، حق‌آبه زیست محیطی است. به خصوص الان که ریزگردها را داریم که یک علت آن عدم رهاسازی آب سددوستی است‌. علاوه بر این، لایروبی انهار باید هر ساله انجام شود و سیلاب‌ها به دشت سرخس هدایت شود.

حل مشکل آب روستاها با حفر چاه

علیرضا طاهری مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: امسال تاکنون ۸۹ میلی‌متر بارندگی در سرخس داشتیم، درحالی که سال قبل ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم. ضمن اینکه بارندگی امسال ما نصف بارندگی دراز مدت است و این موضوع کاهش بارندگی در تمام استان بوده است.

وی درباره وضعیت آبگیری سد دوستی گفت: سد دوستی سرخس ظرفیت آبگیری حدود یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب را دارد که هم اکنون ۳۲۶ میلیون متر مکعب آب دارد و بخشی از آن حجم مرده است و قابل برداشت نیست این در حالی است که در زمان مشابه در سال قبل، این سد ۵۰۳ میلیون متر مکعب آب داشته است. مخزن سد دوستی هم‌اکنون فقط ۲۷ درصد آب دارد و سال قبل ۴۲ درصد آب داشته است. کل ورودی آب سد دوستی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون ۶۶ میلیون متر مکعب بوده است و هر گونه افزایش برداشت از سد دوستی منجر به کاهش دبی می‌شود.

طاهری برای رفع مشکل آب روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال بر حفر چاه سازندی در این منطقه تاکید کرد.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت‌زدایی آبی در ۱۲ روستای سرخس

سید ابراهیم علوی مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در اعتبارات محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۰، اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برای ۱۲ روستای سرخس در نظر گرفتیم تا بتوانیم مشکل آب این روستاها را حل کنیم.

وی با اشاره به فرسودگی شبکه آب شهر سرخس گفت: این فرسودگی باعث پرت آب و هدر رفت منابع می‌شود و باید از محل اعتبارات شهرستانی اعتبار مناسبی برای اصلاح شبکه شهر سرخس در اختیار آب و فاضلاب اختصاص داده شود.

علوی بر مدیریت پایداری برق چاه‌های آب شرب تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط مدیریت بار باید برنامه‌ریزی شود که برق چاه‌های آب شرب توسط اداره برق قطع نشود زیرا یک ساعت قطع شدن برق چاه آب شرب، تا ۲۴ ساعت روی شبکه تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین از اختصاص یک تانکر برای سرخس برای انتقال و توزیع آب در روستاها از محل تانکرهای خریداری شده خبر داد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی درباره حل معضل آب روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال گفت: دو برنامه کوتاه مدت می‌توان برای حل معضل آب این روستاها می‌توانیم داشته باشیم که یکی حفر چاه است و  برنامه دوم برگشت آب از چکودر به سمت بزنگان است ضمن اینکه در منابع اعتباری مشکلی نداربم اما از لحاظ منابع آبی مشکل داریم.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

منبع: فارس

کلیدواژه: سرخس سد دوستی حفر چاه نیز در این جلسه گفت میلیون متر مکعب شهرستان سرخس آب روستاهای آب سد دوستی آب و فاضلاب سد دوستی آب روستاها حفر چاه آب شرب حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۳۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، فاطمه زارع افزود: با این حال برخی از نقاط شهر دچار مشکل و حادثه شد که نسبت به شناسایی آنها اقدام و قراراست با حفر چاه‌های متعدد و سایر راهکار‌ها رفع شود.

وی افزود: نقاط حادثه خیز شهر در بارندگی اخیر ازجمله میدان صنعت، بلوار شهید بارتکوب زاده، محله حسن آباد و برخی معابر شهر است که در صدد هستیم در اسرع وقت رفع تا در هنگام وقوع بارندگی دیگر شاهد آبگرفتگی در هیچ منطقه‌ای از شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگر از سخنان خود مطرح کرد: همچنین در این نشست از کمیسیون با توجه به ارائه گزارش سازمان پسماند مقرر شد جهت حفظ بهداشت و محیط زیست شهری و جلوگیری از آلودگی آب و خاک، محل دفن پسماند‌های مراکز درمانی با ظرفیت دفن ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال احداث شود.

دیگر خبرها

  • آخر هفته بارانی برای کرمانشاهیان/دمای هوا کاهش می‌یابد
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان