Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@09:59:47 GMT

طبقه متوسط یارانه بگیر!

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۳۱۵۰

عصر ایران؛ سجاد بهزادی- در مطالعات انجام‌شده براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان که روزنامه همشهری منتشر کرده است، ۹۳درصد خانوارهای ایرانی یارانه‌بگیر هستند که از این میزان، ۵۷ درصد جزو طبقه متوسط محسوب می‌شوند.

پرسش اساسی اینست که چرا طبقه متوسط، یارانه بگیر شده است و آیا اساسا می توان طبقه ای که یارانه بگیر است را همچنان در زمره طبقه متوسط قلمداد کرد؟

وضعیت جامعه طی سال های گذشته به گونه ای پیش رفته است که مدت هاست جامعه شناسان و اقتصاددانان خطر انهدام طبقه متوسط در ایران را هشدار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صاحبنظران اعتقاد دارند که "اکنون جامعه ایران می‌رود که تقسیم شود، بین دو طبقه؛ فرادستان و فرودستان. دو جبهه مشخص و مطلقأ متخاصم . اوّلی را غرور کور کرده است دوّمی را کینه و عقده."

از طرفی روزنامه جمهوری اسلامی نیز به تازگی نوشته است" فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند؛ یک طبقه شبیه اوناسیس و راکفلر و یک طبقه دیگر در شرایط شِعب ابیطالب زندگی می‌کنند. این فاصله طبقاتی و این بی‌عدالتی به هیچ‌وجه خواست امام خمینی نبود. به گردن این و آن انداختن این وضعیت غیرقابل قبول نیز نه درست است و نه مشکلی را از زندگی سخت مردم حل می‌کند. همه باید به عملکرد نادرست خود اعتراف کنند و صریحا به مردم بگویند با مشغول شدن به جنگ قدرت، فرصت ها را سوزاندند و نتوانستند کشور را به سوی هدفی که امام خمینی(ره) ترسیم کرده بود به پیش ببرند."

با اعتنا به این شکاف اجتماعی بنظر می‌رسد که دیگر نمی توان طبقه ای را به پهنای ۵۷ درصد، بین طبقه بالا و پایین جامعه مشاهده کرد و بیشتر آن ۵۷ درصد آماری که در داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان آمده است، در حقیقت همان طبقه متوسطی بوده اند که اکنون فرودست شده اند.

عنوان "طبقه متوسط یارانه بگیر" نیز که در این گزارش آمده است، بنظر نمی‌آید مفهوم درستی باشد؛ زیرا طبقه متوسط به یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت نیاز ندارد. شما یا باید طبقه متوسط باشید، یا یارانه بگیر.

طی سال های اخیر، واکاوی محور بسیاری از مباحث پیرامون طبقه متوسط، بر ریزش، تضعیف و لاغرشدن این طبقه در جامعه متمرکز شده است؛ به گونه ای که گفته می شود این طبقه هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی، وزن بسیار کمی در جامعه دارند و نمی توان برای آن رقم ۵۷ درصدی بکار برد.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به موضوع ورود کنیم، طبقه متوسط جامعه ایران در دو جبهه زمین گیر شده است:

یکم: اقتصادی

طبق آمارهای رسمی، تورم حدود ۵۰ درصد است. این را بیفزایید به "مالیات" که با شروع دولت جدید چندین برابر شده است و اثر تورمی آن نیز به زودی بر تورم فعلی افزوده خواهد شد.

در نقشه جدید فقر و ثروت در ایران نیز به خوبی می توان زندگی نجیبانه طبقه متوسط را با فقر به چشم دید.

بررسی آمار تازه معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت کل خانوارهای یارانه‌بگیر بیش از ۷۷ میلیون نفر است که از این میزان، بیش از ۲۷ میلیون نفر در فقر مطلق به‌سرمی‌برند. در این وضعیت است که طبقه متوسط تقریبا به صورت کامل زمین گیر شده است و درگیر معیشت و نیازهای ابتدایی خود است.

دوم:سیاسی واجتماعی

طبقه متوسط جامعه ایران به دلیل شکل نگرفتن تشکل های سیاسی و کند بودن روند مشارکت سیاسی و نداشتن آزادی های لازم؛ هرگز نتوانست مفاهیمی چون مدنیّت، دموکراسی، توسعه و جامعه مدرن را نهادینه کند و در وضعیت تنگ کنونی به آن چنگ بزند.

سطوح اصلی تصمیم‌گیر هم بنظر می آید آنچنان دغدغه طبقه متوسط ندارد و به این طبقه بعنوان موتور محرکه توسعه و تولید باور زیادی ندارد.

در این وضعیت است که طبقه متوسط احساس بی پناهی می کند و فشارهای اقتصادی نیز از سویی دیگر سبب شده است که گفتمان سیاسی والگوی زیستی این طبقه غیر موثر باشد و در دامنه ای بزرگ، زمین گیر شود.

نتیجه این که، برخلاف گزارش داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان دیگر نمی توان در آمارها به سادگی از پهنای طبقه متوسط سخن به میان آورد. ابتدا باید با نگاهی واقع بینانه هویت اجتماعی، سیاسی این طبقه را جستجو کرد و سپس آمار ۵۷ درصدی را به آن اطلاق داد. به قول دکتر رنانی؛ درست است که "مفهوم طبقه متوسط یک مفهوم کیفی است، اما هنگام شناسایی باید این مفهوم را کمی کنیم."

گفته می شود "در کشورهای در حال توسعه درآمد روزانه طبقه متوسط، بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است و در کشورهای توسعه یافته، افراد با درآمدهای حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار جزو طبقه متوسط قرار می گیرند. از نظر کلی هم وقتی جامعه ای درآمد سرانه اش به بالای هشت هزار دلار برسد به این معنی است که طبقه متوسط در این جامعه آن اندازه قوی شده است که بتواند جامعه را به سمت توسعه به حرکت وادارد."

این وضعیت را وقتی در مقایسه ای تطبیقی کنار درآمد طبقه متوسط جامعه ایران قرار می دهیم گویی فاصله آن از زمین است تا آسمان.

سال هاست درآمد طبقه متوسط جامعه ایران نزدیک درآمد فقرا است، اگر چه تلاش می کند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد تا در مواردی سبک زندگی او مانند فقرا نباشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: طبقه متوسط جامعه ایران یارانه بگیر ۵۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت آپارتمان در چیتگر چقدر است؟

فرارو- قیمت آپارتمان در چیتگر و سایر محله‌های منطقه ۲۲ تهران، براساس آخرین آمار‌های رسمی نسبت به میانگین کل شهر تقریبا ۱۵ درصد کمتر است.

به گزارش فرارو؛ متوسط قیمت آپارتمان‌های معامله‌شده تهران در اسفند سال گذشته کمی بیش از متری ۸۱ میلیون به‌ثبت رسیده، اما داده‌های بانک مرکزی مشخص می‌کند این عدد در چیتگر و منطقه ۲۲ پایتخت کمتر از متری ۷۰ میلیون است. به‌زبان ساده اگر میانگین ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در تهران هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون باشد، این عدد در محدوده چیتگر منطقه ۲۲ به کمتر از هفت میلیارد می‌رسد. با این وجود ارقام پیشنهادی و مورد انتظار فروشنده‌ها که در پلتفرم‌های مخصوص حوزه مسکن به‌چشم می‌خورد، فاصله زیادی با عددورقم‌های رسمی دارد.

قیمت آپارتمان در چیتگر براساس آمار‌های رسمی

قیمت آپارتمان در چیتگر و بقیه محله‌های واقع در منطقه ۲۲ تهران متری ۶۹ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود. این عدد را بانک مرکزی با زیرنظرگرفتن ۱۱۵ معامله‌ای که طی اسفند پارسال در محله‌های مختلف منطقه ۲۲ از جمله چیتگر امضاشده، به‌دست آورده که نسبت به میانگین کل شهر دقیقا متری ۱۲ میلیون کمتر است.

قیمت آپارتمان در کل تهران اسفند سال گذشته متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده و با این اوصاف می‌توانیم ادعا کنیم قیمت آپارتمان در چیتگر منطقه ۲۲ تهران، تقریبا ۱۵ درصد زیر قیمت کل شهر است.

قیمت آپارتمان در چیتگر البته به‌شکل میانگین در محدوده متری ۶۹ میلیون قرار دارد و طبیعتا آیتم‌هایی مثل عمربنا و امکاناتی از جمله آسانسور، پارکینگ و انباری، حین معامله در تعیین عدد نهایی بی‌تاثیر نیست. با این اوصاف اگر همان عدد متری ۶۹ میلیون و خرده‌ای را ملاک بگیریم، خرید آپارتمان ۵۰ متری و نقلی در چیتگر به‌طور متوسط سه میلیارد و ۴۷۲ میلیون خرج برمی‌دارد و یک آپارتمان ۱۰۰ متری باید به‌شکل متوسط و فارغ از آیتم‌هایی که گفتیم، شش میلیارد و ۹۴۴ میلیون ارزش داشته باشد.

قیمت آپارتمان در چیتگر براساس ارقام پیشنهادی

قیمت آپارتمان در چیتگر براساس ارقام پیشنهادی و دلخواه فروشنده‌ها تقریبا متری ۱۶ میلیون نسبت به آمار‌های رسمی بیشتر است. چون در پلتفرم‌های مخصوص حوزه مسکن، متوسط قیمت آپارتمان در چیتگر براساس عدد و رقم‌های مورد انتظار فروشنده‌ها متری ۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

قیمت آپارتمان در چیتگر با این اوصاف طبق آن چیزی که فروشنده‌ها انتظار دارند، حدود ۲۰ درصد بالاتر از آمار‌های رسمی برآورد می‌شود و به‌نظر می‌رسد سطح انتظار فروشنده‌ها برای پیدا کردن مشتری باید تا مرز متری ۷۰ میلیون تقلیل پیدا کند.

قیمت آپارتمان در چیتگر براساس جدید‌ترین فایل‌های پیشنهادی

قیمت آپارتمان ۹۲ متری حوالی دریاچه چیتگر تهران توسط فروشنده‌ای شش میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. فروشنده بابت پیدا کردن مشتری برای خانه‌ای که تقریبا ۱۰ سال از عمربنا آن می‌گذرد، روی عدد متری ۷۰ میلیون دست گذاشته که تقریبا با متوسط قیمت مسکن در این بخش شهر برابری می‌کند.

قیمت آپارتمان ۹۱ متری دیگری همان حوالی هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون یعنی کمی بیش از متری ۸۶ میلیون تعیین شده است. این یکی سه سال قبل ساخته شده و مالک احتمالا به‌خاطر برخورداری همزمان واحد از آسانسور، انباری و پارکینگ، انتظار بیشتری نسبت به متوسط قیمت منطقه دارد.

آپارتمان ۹۸ متری و نوساز در چیتگر متری ۱۰۷ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان آگهی شده است. یعنی ۲۶ میلیون بالاتر از متوسط شهر. این عدد فقط از متوسط قیمت مسکن در مناطق یک تا سه تهران بیشتر است. با این حال، نوساز و فول‌امکانات بودن واحد، احتمالا در عدد پیشنهادی فروشنده تاثیر داشته است.

جدیدترین فایل‌های مسکونی در چیتگر

متراژ

عمربنا

امکانات

قیمت کل

قیمت هر متر

98 متر

نوساز

آسانسور، انباری و پارکینگ

10 میلیارد و 500 میلیون

107 میلیون و 142 هزار تومان

91 متر

سه سال

آسانسور، انباری و پارکینگ

هفت میلیارد و 900 میلیون

86 میلیون و 813 هزار تومان

92 متر

نوساز

آسانسور، انباری و پارکینگ

شش میلیارد و 440 میلیون

70 میلیون تومان

110 متر

نوساز

آسانسور، انباری و پارکینگ

11 میلیارد تومان

100 میلیون تومان

58 متر

چهار سال

آسانسور و پارکینگ

سه میلیارد و 800 میلیون

65 میلیون و 517 هزار تومان

دیگر خبرها

  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو
  • توصیه کاپلو به ستاره میلان: از بلینگام درس بگیر!
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان
  • قیمت آپارتمان در چیتگر چقدر است؟