Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:13:44 GMT

ذبح دام سبک سال گذشته در قم ۶۵ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۴۰۳۸

ذبح دام سبک سال گذشته در قم ۶۵ درصد افزایش یافت

مهدی رفیعی محمدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۱۹ هزار و ۱۹۰ راس دام سنگین شامل گاو و گوساله نیز کشتار شده که نسبت به سال ۹۹، ۵۸ درصد افزایش یافته‌است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در خط کشتار دام، ۲۵۰ تن گوشت فاسد و غیربهداشتی و ۲۶۰ تن آلایش دامی غیربهداشتی معدوم شده‌است.

وی علت افزایش کشتار دام سبک و سنگین را ناشی از افزایش قیمت نهادها و خشکسالی درسال گذشته دانست و گفت: با چنین شرایطی نگه‌داشتن دام برای دامداران به‌صرفه نبود و دامداران تمایل به تعدیل تعداد دام داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفیعی بیان کرد: در کشتارگاه طیور نیز ۱۱ میلیون و ۳۳۷ هزار قطعه طیور کشتار شد که نسبت به سال ۹۹، ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی،‌ لاشه مرغ گوشتی ضبط شده در کشتارگاه طیور نیز ۱۱۴ تن بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل طرح پیش سرد لاشه گوشت دام، اجرای طرح خودکنترلی معیارهای بهداشتی از طریق نمونه‌برداری از قسمت‌های مختلف، نصب دوربین‌های مداربسته برخط و نصب سیستم مانیتورینگ دما به‌صورت برخط از جمله اقدامات شاخص در کشتارگاه‌های دام جاهد و پرتو بود که سال گذشته انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: در کشتارگاه دام پرتو خط جدید کشتار دام سبک نصب شده و امیدواریم در یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد و سردخانه پیش سرد نیز در مرحله تکمیل است.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از واحد تبدیل ضایعات دامی در کشتارگاه جاهد که امکان تولید پودر گوشت، خون، استخوان و چربی احشایی را دارد از دیگر طرح‌هایی بود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی، درکشتارگاه جاهد خط کشتار دستی حذف و اتوماتیک شد و شرایط کشتارگاه به شرایط استاندارد تبدیل گردید.

رفیعی گفت: در کشتارگاه طیور بهاران نیز ‌نصب دوربین مداربسته به‌صورت برخط، اجرای طرح خودکنترلی معیارهای بهداشتی و افزایش ظرفیت اتاق سرد به میزان مناسب برای افزایش سرعت کشتار از جمله اقدامات بود.

وی افزود: اواخر سال گذشته کشتارگاه مهر زمستانه نیز اقداماتی برای بهسازی انجام داد و در همین راستا بازدیدهای فنی و کارشناسی انجام و نقشه اصلاحیه کشتارگاه از طرف دامپزشکی تایید شد و بهره‌بردار در حال رفع نواقص است که به‌محض تایید پروانه بهداشتی این کشتارگاه به چرخه تولید برمی‌گردد.

به گفته وی، با حل شدن مشکلات حقوقی و فعال شدن کشتارگاه مهر زمستانه،‌ ظرفیت کشتارگاه طیور در استان قم به ۲ کشتارگاه فعال می‌رسد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور قم دام و طيور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور قم وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور قم دام و طيور کشتارگاه طیور سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مسائل و مشکلات فعالان و تولید کنندگان حوزه دام و طیور مهاباد با حضور مسئولان استانی بررسی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه از هماهنگی برای صادرات مرغ در استان گفت و افزود: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولید کننده گوشت مرغ هست که رتبه هشتم کشوری را دارد.

 بستانچی با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت به مرغدارها در برابر تولید مازاد، تشکل‌ها باید پای کار بیایند تا صادرات مستقیم صورت گیرد، اضافه کرد: هم اکنون سهم کل کشوراز تولید مرغ ۷ هزار تن است که ۵ هزارتن آن برای اتحادیه مرغداران و ۲۰۰۰ تن هم مربوط به زنجیره‌هاست.

شریفی مدیر تولید زنجیره یکپارچه  تولید مرغ هم می گوید: مقرر شده امسال تولید گوشت مرغ را  به ۱۵ هزار تن در سال برسانیم و ۲۵۰۰ تن افزایش تولید داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد هم با اشاره به اینکه در شهرستان مهاباد حدود ۳۳۰ هزار راس دام سبک و۲۱ هزار راس دام سنگین جود دارد افزود: از این میزان سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و بیش از ۱۶ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

حقگوی گفت: در شهرستان مهاباد ۷۴ واحد دامداری فعال است که در مجموع بیش از ۳۷ هزار تن محصولات دامی شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، عسل، شیر و فرآورده‌های دامی در در آن تولید می‌شود.

بهسازی و نوسازی جایگاه‌های دام روستایی،تامین نهادهای دام و طیور و  جوجه و افزایش پوشش  بیمه ای  واحدهای تولیدی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۹ ارديبهشت
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت