Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون سراسری ۱۴۰۱ با تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پور عباس، رئیس سازمان سنجش در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: آزمون سراسری ۱۴۰۱ با تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی برگزار می شود.


وی افزود: آزمون امسال ۷ تیرماه برگزار می شود و دفترچه آزمون اختصاصی به دو دفترچه تبدیل شده که زمان برگزاری آزمون نیز ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به شدت برای امنیت کنکور سراسری کار کردیم

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: سعی شده که امنیت آزمون تامین شود و حوزه ها بازنگری شوند. امسال تغییرات شکلی داریم که ارامش و راحتی برای داوطلب ایجاد شود و سرعت عمل داوطلب بالا رفته و اشتباهات ‌کاهش یابد. یک دفترچه عمومی و دو دفترچه اختصاصی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

پورعباس با بیان اینکه آزمون عمومی ۱۰۰ سوال دارد که در ۷۵ دقیقه برگزار می شود، گفت: دروس اختصاصی بلافاصله شروع می شود که یک دفترچه اختصاصی فقط مختص درس ریاضیات است که ۸۰ دقیقه زمان برای این درس درنظر گرفته شده است. با این روش تعداد سوالات کمتری مقابل داوطلب است و ارامش را برای داوطب به همراه دارد.


وی ادامه داد: دفترچه بعدی شامل ۲ درس فیزیک و شیمی است که بدین ترتیب آزمون ریاضی انجام می شود. همزمان آزمون علوم انسانی به همین ترتیب و با دروس مربوط به خود برگزار می شود.


رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: بحث سهمیه ها هنوز در کمیسیون شورا وجود دارد و قطعا تصمیمات از سال های بعد است؛ اما هنوز به جمع بندی نرسیده. روش این است که گزینش براساس داده های سال گذشته انجام می شود و به دوستان شورا گزارش میدهیم تا آنها تصمیم گیری کنند؛ اما این تصمیمات مربوط به سال ۱۴۰۱ نمی شود.


وی اظهار داشت: امسال تعداد دفترچه های آزمون بیشتر است به همین دلیل هزینه ها نیز افزایش می یابد که امیدواریم با کمک دولت جبران کنیم. ما برای اینکه آسایش و امنیت داوطلبان را فراهم کنیم نگران هزینه ها نیستیم و قول هایی را هم گرفتیم.

نتایج کنکور تا آخر شهریورماه اعلام خواهد شد

پورعباس با اشاره به اینکه ما قول دادیم که تا آخر شهریور تمام آزمون ها اعلام نتیجه می شود، افزود: ازمون علوم تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه بیشتر دارد که مربوط به رشته بهیاری است.

 

رئیس سازمان سنجش با اشاره به تلاش ها برای افزایش امنیت آزمون گفت: بر روی امنیت حوزه ها بازنگری داشتیم. هر هفته در سه استان حضور یافته و عوامل آزمون را توجیه می کنیم تا آزمون با نشاط بیشتری برگزار شود. از وزارت اطلاعات و پلیس فتا و تمام دستگاه ها تشکر می کنیم.


وی افزود: تلاش کردیم استانداردهای ازمون را هم در حوزه امکانات رفاهی هم در حوزه امنیت بالاتر ببریم.

رئیس سازمان سنجش درباره طراحی سوالات عنوان کرد: ما با اموزش و پروش جلسه داریم و منابع بررسی می شود. امسال سوالات به صورت محتوایی و در چارچوب کتب درسی است و از محتوای کتب طرح می شود، سوالات قرنطینه است و حتی من از انها خبر ندارم تا جایی که توانستیم هم پالایش انجام می دهیم که سوالات غیرمرتبط نباشد و اگر این اتفاق رخ دهد با خطای غیر جزئی است.


وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: پروتکل ها را طبق مصوبات ستاد کرونا اعمال می کنیم. تمام اقلام‌ بهداشتی هم در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

اعمال ۴ تعییر در کنکور سال ۱۴۰۲

پورعباس افزود: چهار تغییر عمده در سال ۱۴۰۲ داریم، امتحان دروس عمومی را در کنکور نداریم، تاثیر قطعی مهدل به صورت ۶۰ درصد است، زیرمجموعه ها حدف می شود و کنکور دو بار در سال برگزار می شود. فکر می کنیم در یکی دو هفته آینده ابلاعیه به دست ما می رسد و کار اجرایی آن را با جزئیات کامل دنبال میکنیم و امیدواریم داوطلبان خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

اصلاحیه کنکور 1402 هنوز ابلاغ نشده است

وی درباره اختلاف نظر مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات آزمون ۱۴۰۲ افزود: هرچه به ما ابلاغ شود اجرا می کنیم، بحث های شورایعالی انقلاب فرهنگی هم روسای سه قوه حضور دارند؛ بنابراین اصلاحات صورت گرفته برمبنای رفع تعارضات است؛ اما هنوز اصلاحیه ابلاغ نشده است. طبق مصوبه جدید نمره آزمون تا دو سال اعتبار دارد؛ لذا مکانیسم طراحی سوالات هم متفاوت است. در کل باید بگویم کنکور یک مسابقه است و شرایط برای همه یکسان است؛ بنابراین اگر کرونا بوده یا شرایطی بوده برای همه بوده است؛ البته در آینده روش های علمی تری را به کار می گیریم.


رئیس سازمان سنجش درباره نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره مصوبه شورا نیز گفت: تفسیری که معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام می دهد، تخصصی و قابل احترام است؛ اما باید از سوی ریاست جمهوری ابلاع شود که بر اساس نامه ریاست جمهوری قرار شد تعارضات رفع شود که قرار است اصلاحیه از سوی شورا اعلام شود.

کنکور ۱۴۰۳؛ آزمون بدون کاغذ

پورعباس تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۳ تحولاتی داریم، در حال ایجاد مرکز نوآوری در سازمان هستیم، جلساتی با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم تا شرکت های دانش بنیان به کمک ما بیان و مراکزی که لازم است ایجاد کنند، کار را شروع کردیم و امیدواریم امسال تمام فرایندها را طرحی، کدنویسی، اجرا و تست کنیم تا سال ۱۴۰۲ تعدادی ازآزمون ها و برای سال ۱۴۰۳ تمام ازمون ها بدون کاغذ باشد.


وی در پاسخ به نگرانی های داوطلبان گفت: از حالا سعی می کنیم فرایند اجرای آزمون آزمایشی به صورت ماهی یک بار یا دو ماه یک بار داشته باشیم تا هم داوطلبان با روش آزمون آشنا شوند هم روش تست شود.

 

رئیس سازمان سنجش افزود: می توانیم به این صورت عمل کنیم که اگر داوطلبی احساس کرد در ازمونی آزمایشی موفق بود از ما بخواهد که نمره آن ازمون را رسمی کنیم و ان نمره را برای پذیرش ان سال در نطر بگیریم.


وی گفت: بخش عمده کار نیز تولید محتوایی سوالات است که در بخش وسیعی صورت میگیرد. برای این منظور یک پرتال کلی آماده شده است که معلمان مجرب کشور همکاری دارند. افراد پالایش کننده سوالات به صورت محرمانه انتخاب می شوند و روی سوالات کار می شود و در بانک اطلاعات سوالات قرار می گیرد.


پورعباس ادامه داد: پیش بینی کردیم در دقیقه بتوانیم 10 میلیون نفر سوال را پوشش دهیم که سوالات کنکور پخش نمی شود و به مخزن برمی گردد تا در سال های بعد در صورت لزوم از آن استفاده شود. نهایتا به سمتی می رویم که نوع سوالات هم متنوع باشد و بجز سوالات ۴ گزینه ای سوالات دیگری هم داشته باشیم. این نوع سوالات مزیت بزرگی دارد که برگشت به سوال ندارد، ما بررسی کردیم که انتخاب اول معمولا انتخاب درستی است و داوطلب این امکان را ندارد که در برگشت به سوال، پاسخ را به اشتباه تغییر دهد.

 

رئیس سازمان سنجش گفت: فضای ما بالای ۵۰۰ هزار نفر در هر آزمون است، ما با شرکت های دانش بنیان برای برگزاری ازمون به شکل مدرن همکاری می کنیم، با دانشگاه آزاد و پیام نور نیز برای در اختیار گرفتن سالن ها صحبت کردیم. تجربه کشورهای دیگر را بررسی کردیم که به این نتیجه رسیده ایم تعداد داوطلبان در هر آزمون زیاد نیست؛ زیرا آزمون چندبار در سال برگزار می شود؛ اما به هرحال ما امکانات و زیرساخت ها را برای برگزاری وسیع فراهم می کنیم.

داوطلبان نگران بودجه و هزینه های آزمون نباشند

وی گفت: ما تلاش داریم برگزاری آزمون ها را به بخش خصوصی بسپاریم و باید مراکز استانداردی برای برگزاری آزمون های هوشمند داشته باشیم. دولت هم برای هوشمندسازی ها بودجه درنظر گرفته، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به نقطه کمال برسیم.


رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: برای بودجه نیز با مجلس صحبت هایی را داشتیم که مجلس کمک های خوبی داشت و قرار شد کسری ها را تامین کنند، در معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان برنامه ریزی نیز بودجه های خوبی برای هوشمندسازی درنطر گرفته شده، داوطلبان نگران بودجه و هزینه های آزمون نباشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پورعباس رئیس سازمان سنجش آزمون سراسری رئیس سازمان سنجش برگزار می شود ریاست جمهوری هزینه ها آزمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

به گزارش جماران؛ علی ربیعی وزیر اسبق کار در یادداشتی با عنوان « چشم‌انداز کار و کارگری » در کانال تلگرامی خود نوشت:

روز کارگر فرصت مناسبی است  تا در این بازه زمانی، مروری بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کارگران و تغییرات بازار کار داشته باشیم. بررسی وضعیت کارگران موضوعی پیچیده و چند بعدی است و  بدون بررسی بازار کار، سیاست‌های بازار کار، تغییرات کمی و کیفی جمعیتی، نظام آموزش عمومی، نظام آموزش مهارتی و در عین حال توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و در نهایت متغیرهای کلان اقتصادی تقریبا ناممکن است.  

در این یادداشت بر آن هستم تا ضمن مروری بر آمار و ارقام، به تحلیل وضعیت کارگران بپردازم:

یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه کار و کارگر را در تمام دنیا و همچنین در ایران تحت‌الشعاع قرار داده و می‌دهد، گذار به دنیای کار در فضای فناوری اطلاعات است. 

بی‌تردید، آینده کار از مباحث بسیار چالش برانگیز در عصر حاضر به شمار می‌رود. پیشرفت تکنولوژی و انقلاب دیجیتال به ویژه در دنیای پساکرونا، سبب شده تا در دنیای کار نیز تغییرات شگرفی بروز کند. بر اساس گزارش جهانی آینده کار در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود که در پنج سال آینده ۸۵ میلیون شغل از بین رفته و ۶۲ میلیون شغل جدید ایجاد شود. این تغییرات چشمگیر در بازار کار به معنای نیاز به مهارت‌های جدید است که بیشتر متکی به خلاقیت، نوآوری، تفکر ایده‌پردازانه و .... است.  

در چنین فضایی که علاوه بر دنیا، بر بازار کار ایران نیز سایه افکنده، با تغییر و تحولاتی در بازار کار مواجه هستیم که مستلزم توجه ویژه به سیاست‌گذاری در این فضا است. 

۱- یکی از تغییرات بسیار مهم در بازار کار ایران، جمعیت فعال  تحصیل کرده دانشگاهی کشور است‌. در حال حاضر حدود ۵ میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند که اصولا رابطه معناداری بین رشته های تحصیلی و فرصت های شغلی موجود وجود ندارد،  به خصوص در رشته های علوم انسانی که دانش‌آموختگان مهارت خاصی نیز کسب نمی‌کنند.  از منظر جامعه‌شناسی بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند که  این شکاف می‌تواند زمینه‌ساز بروز  بحران‌های مختلف شود. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع افراد در صورت استخدام، از  ناراضیان وضع موجود به حساب آمده و به علت فقدان انگیزش از بهره‌وری لازم نیز برخوردار نیستند. پدیده کم‌اظهاری تحصیلات که برای به‌دست آوردن شغل در سالهای اخیر رایج شده بود، نیز تغییر کرده است. نگرشی به آمارها در سالهای اخیر نشان‌گر آن است که جمعیت فعال تحصیل کرده، تمایلی برای استخدام در مشاغل با حداقل دستمزد را ندارند. بدین‌ترتیب نیروی در سن کار یا به جمعیت بیکار مزمن می‌پیوندد و یا به مشاغل با درآمد بالاتر و با درآمد کمتر (نظیر اسنپ) و واسطه گری روی می‌آورند. 

نگاهی به آمارهای بازار کار نیز حاکی از آن است که بیشترین میزان بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به چشم می‌خورد، به‌نحوی‌که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی بر اساس آمار زمستان ۱۴۰۲، ۱۱.۶ درصد بوده و بیکاری جوانان ۲۲.۵ درصد است. علت اظهار نظر  مسولان دولتی مبنی بر این‌که در برخی استانها بیکاری نداریم الزاما ناشی از از بین رفتن بیکاری نیست، بلکه بیشتر ناشی از عدم تمایل افراد به رفتن بر سر کارهای بی‌کیفیت است؛ به عبارتی افراد از جذب شدن در بازار کار و با شرایط مورد انتظار نا امید شده‌اند. 

۲- یکی از دیگر از موارد قابل تامل، حجم زیاد افرادی است که نه در حال فراگیری انواع مختلف مهارت و آموزش، نه در حال درس خواندن و نه درحال کار هستند که در اصطلاح بازار کار به «نیت‌ها» شهره‌اند. بر اساس آمار آخرین آمار مرکز آمار ایران، این تعداد حدود سه میلیون نفر برآورد می‌شوند.

مساله نیت‌ها و تعداد زیاد این افراد خود، سبب افزایش نگرانی‌های امنیتی در جامعه شده که نیازمند توجه ویژه سیاست‌گذار است. 

۳_ نکته دیگر در خصوص افرادی است که به دلیل عدم اشتغال در زمان مناسب، دوره انتظار ایشان برای جذب بازار کار افزایش یافته است. این پدیده در خصوص افراد متولد دهه شصت بسیار قابل مشاهده می‌باشد. سیاست‌های افزایش جمعیت در دهه شصت و همچنین  سیاست‌های گسترش و تسهیل ورود به دانشگاه‌ها در دهه هشتاد سبب شد تا ورود پتانسیل عظیم جمعیت در سن کار دهه شصت به بازار کار با تاخیر مواجه شود. این مساله به قدری جدی است که متولدین دهه شصت و دهه هشتاد به طور همزمان پشت در بازار کار قرار گرفته و بیکاری‌های طولانی و ناامیدی بلند مدت شکل بسیار ملموس به خود گرفته است.  

۴ _ از دیگر مسایل مورد توجه در خصوص اشتغال، کیفیت اشتغال در سالهای اخیر است.

از یک‌سو رشد منفی در بخش کشاورزی و صنعت و رشد مثبت بخش خدمات در سالهای اخیر و همچنین بازگشت نیروی کار از دست رفته در دوران کرونا به بازار کار و از سوی دیگر حجم قابل تامل نیروی کارکن مستقل در فضای بازار کار، جامعه را با پدیده اشتغال کم کیفیت و ناپایدار مواجه کرده که هم سبب کاهش انگیزه ورود به بازار کار شده  و هم در صورت جذب در اشتغال‌های این چنینی بیشتر مبتنی بر تامین معیشت خانوار و رفع فقر است. 

۵ - نکته حائز اهمیت دیگر، در ارتباط با نیروی کار و فقر است. مطالعات نشان می‌دهد آن‌دسته از کارگران که در کارخانجات بزرگ مشغول به کار بوده و از مزایای جانبی اقتصادی برخوردار هستند، سهم قابل توجهی در جمعیت کار را ندارند. بخش مهمی از نیروی کار که به آمار نیروی کار در سالهای اخیر اضافه شده‌اند در بخش خدمات هستند که غالبا از نظر درآمدی غیر مولد و ناپایدار  است. در عین حال پیشی‌گرفتن تورم از رشد حداقل دستمزد در سالهای اخیر نیز سبب شده است تا قدرت خرید این گروه کاهش یابد و به طبقات پایین تر درآمدی سقوط نمایند.  

عوامل فوق در کنار تغییرات قابل توجه در فضای کار و آینده کار که همگی وابسته به انقلاب دیجیتال و پیشرفت فناوری اطلاعات است، سیاستگذاری در این حوزه را پیچیده‌تر می‌سازد. در کنار کاهش انگیزه نیروی کار به کار کردن در فضاهای مورد اشاره، چالش‌های اقتصادی موجود (که به ویژه به دلیل تحریم های اقتصادی بیشتر هم می‌شود)، باید به این نکته توجه داشت که آینده کار نیازمند توجه به تغییر و تحولات تکنولوژی و از بین رفتن برخی شغل‌ها در این فضا و ایجاد مشاغل جدید است. در صورتی‌که سیاست‌گذاران این حوزه پیش‌بینی درستی از تغییرات قابل‌انتظار در فضای دیجیتال نداشته باشند، ممکن است با بحران‌های جدید در از بین‌رفتن مشاغل و بیکار شدن نیروهای فعال مواجه شویم. نشانه‌های حرکت به سمت اشتغال‌ها در فضای دیجیتال در ایران نیز به خوبی قابل مشاهده است. حجم بالای اشتغال در بخش خدمات، اشتغال در فضاهای اشتراکی و آنلاین، در کنار اقتصاد دیجیتال که حتی چشم‌انداز هوشمند شدن بخش‌های کاربر نظیر کشاورزی را در ایران نیز به دنبال دارد، مستلزم بررسی‌های دقیق در خصوص تغییرات به وجود آمده در دنیای کار آینده است. دنیایی که در آن حتی تعریف کارگر نیز تغییر خواهد کرد. عدم توجه به دنیای جدید اقتصاد، اجتماع و کار می تواند بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در پی داشته باشد. 

بدون تردید برای خروج از شرایط مورد اشاره و مواجهه با تغییرات پیش‌رو، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش صنعت، فناوری اطلاعات و خدمات مولد هستیم که این امر نیز مستلزم رفع تحریم و سیاست‌های عدم فشار بر فضای فناوری اطلاعات است. تداوم روند سیاست‌های مزد کمتر از تورم، باعث ضعیف‌تر شدن وضعیت نیروی کار می‌شود که علاوه بر آثار اقتصادی ،آثار سیاسی و اجتماعی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. در عین حال توجه به مهارت‌های جدید مورد نیاز در عصر جدید کار می‌بایست در دستور کار سازمان‌های آموزش مهارتی قرار گرفته تا آمادگی لازم برای این دوره گذار فراهم آید.

دیگر خبرها

  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • برگزاری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی با رقابت ۱۴۷ داوطلب در شهرکرد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اولین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • آزمون کنکوری‌های شهرستان زیرکوه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل زده