Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@14:53:07 GMT

یک دلیل جدید برای افزایش دوباره قیمت نفت

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۴۶۶۰

یک دلیل جدید برای افزایش دوباره قیمت نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۶۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۱۳ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۰۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال صعود ارزش دلار به بالاترین رکورد دو سال گذشته، باعث شد روند رشد قیمت‌های نفت محدود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلار قوی‌تر با گران کردن نفت، به تقاضای خریداران غیرآمریکایی ضربه می‌زند.

هر دو قیمت پایه روز گذشته بیش از یک درصد افزایش داشتند. بحران سیاسی در لیبی نیروی افزایشی جدیدی به قیمت‌های نفت بخشیده است. این کشور اعلام کرد نمی‌تواند از بزرگترین میدان نفتی خود نفت تولید کند و یک میدان دیگر را به دلیل اعتراضات سیاسی تعطیل کرد.

آجی کدیا، مدیر شرکت مشاوره انرژی "کدیا کامادیتیز" گفت: اختلالات در لیبی نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی را تشدید کرد و همزمان بحران در اوکراین طولانی شده است و نگرانی‌ها نسبت به کندی تقاضای چین برای سوخت را تا حدودی جبران کرده است.

جدیدترین اختلال عرضه در حالی روی داد که انتظار می رود تقاضا در چین با آماده شدن تولیدکنندگان برای بازگشایی کارخانه‌ها در شانگهای، بهبود پیدا کند. با این حال قیمت‌های نفت همچنان در برابر شوک‌های تقاضا آسیب پذیر هستند زیرا چین همچنان تدابیر بازدارنده سخت گیرانه‌ای را برای جلوگیری از شیوع موجه‌ای جدید کووید ۱۹ اعمال می کند.

استفن اینس، مدیر شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: برای این که قیمت‌های نفت با روند پایداری اوج بگیرد، بازگشایی شهرهای سرزمین اصلی چین ضروری خواهد بود زیرا به معنای بهبود اقتصادی پایدار است که از تقاضا برای نفت پشتیبانی می کند. اختلال تولید لیبی هم منعکس کرد بازارهای نفت چطور به شوکهای عرضه واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

در این بین، احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بر سر ادامه جنگ در اوکراین، بازار را ملتهب نگه داشته است. اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه حمله جدیدی را در شرق این کشور آغاز کرده است.

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و عبدالمجید تبون، همتای الجزایری وی در یک تماس تلفنی، برنامه‌هایشان برای همکاری بیشتر در گروه اوپک پلاس را مورد تاکید قرار دادند. همچنین توافق کردند به همکاری در مجمع کشورهای صادرکننده نفت در جهت حفظ ثبات بازارهای انرژی جهانی ادامه دهند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی عربستان سعودی نشان داد صادرات نفت این کشور در فوریه به ۷.۳۰۷ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود. صادرات نفت خام در فوریه ۴.۴ درصد در مقایسه با حدود هفت میلیون بشکه در روز صادرات ژانویه رشد کرد. تولید نفت عربستان سعودی هم در فوریه به ۱۰.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در حدود دو سال گذشته بود.

کد خبر 670891 برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نفت قیمت نفت و گاز قیمت های نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • نفت در مدار رشد؟