Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:23:27 GMT

کشف یک وضوخانه باستانی در موصل

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۴۷۱۱

کشف یک وضوخانه باستانی در موصل

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجله آرت نیوز، سازمان یونسکو با مشارکت دولت امارات و بر اساس پروژه ای  که از یک مسابقه طراحی بین المللی انتخاب شده است، در حال بازسازی مجتمع تاریخی مسجد جامع نوری بود که اتفاقی جالب افتاد.

تیمی از باستان شناسان و یک کارگر محلی در جریان حفاری‌ها برای تکمیل این پروژه، متوجه وجود فواصلی در فونداسیون مسجد نوری شدند که آنها را به چهار اتاق رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان بر این باورند که از این اتاق‌ها برای وضوگرفتن استفاده می‌شده است. در این حفاری‌ها همچنین چند اثر باستانی از جمله کوزه، تکه‌های سفال، تکه‌هایی از سنگ حکاکی شده و سکه نیز کشف شد.

خیرالدین ناصر، مدیر بخش آثار باستانی و میراث نینوا، با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: این اتاق‌ها که قدمت آنها به قرن دوازدهم میلادی و دوران عطابگ برمی‌گردد، کاملا مدفون شده بودند و در منابع و کتابهای تاریخی نیز به آنها اشاره‌ای نشده بود.

بازسازی مسجد نوری بخشی از طرح احیای روح موصول از یونسکو است که هدف دارد خسارتی را که افراط‌گرایان داعشی در دوران سه ساله اشغال این شهر به آن وارد کردند، جبران کند. از جمله ساختمان‌های مذهبی و اماکن فرهنگی شهر موصل که در این دوران غارت یا تخریب شدند می‌توان به موزه موصل، کتابخانه شهر و مقبره یونس نبی اشاره کرد.

برچسب‌ها مسجد گروه تروریستی داعش عراق یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد گروه تروریستی داعش عراق مسجد گروه تروریستی داعش عراق یونسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۴۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

۲۰ میلیارد تومان برای استحکام‌بخشی قلعه نیاز است

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دراین‌رابطه با مهر، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

کد خبر 6090471

دیگر خبرها

  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی