Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@02:15:16 GMT

سالانه حجم مخازن آبرفتی ۴.۷ میلیارد مترمکعب کاهش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۵۲۵۴

سالانه حجم مخازن آبرفتی ۴.۷ میلیارد مترمکعب کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری آب ایران، «فیروز قاسم زاده» افزود: متوسط کسر مخزن سالانه آبخوان‌های آبرفتی کشور در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ که یک سال بسیار کم‌آب بود، بیش از ۷.۱ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی درباره پیامدهای افت سطح آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، فرونشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های طولانی در دشت‌ها و شور شدن آب زیرزمینی در این مناطق از پیامدهای جدی افت سطح آب‌های زیرزمینی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم زاده ادامه داد: بررسی منطقه‌ای تغییرات سطح آب و حجم مخازن آبرفتی گویای آن است که نواحی غرب و تاحدی شمال و شمال غرب کشور و فلات مرکزی و نوار شرق که وسیع‌ترین و ضخیم‌ترین پهنه‌های آبرفتی را در برگرفته و بیشترین سهم برداشت از منابع آب زیرزمینی را دارد، همچنان با تشدید افت سطح آب و کسری مخزن همراه است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: آثار منفی افت آب‌های زیرزمینی باعث نابودی آبخوان‌های کشور می‌شود و احیای آنها را نیز دچار مشکل می‌کند، بطوریکه فرونشست زمین علاوه بر خسارت‌هایی که به زیرساخت‌ها و ابنیه وارد می‌کند، تراکم لایه‌های خاک و کاهش تخلخل آن را باعث شده و در نهایت منجر به از بین رفتن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان و عدم امکان ذخیره آب در سفره آب زیرزمینی می‌شود.

قاسم زاده با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی بعنوان ذخایر استراتژیک و ارزشمندی هستند که شکل‌گیری آنها طی سالیان طولانی صورت می‌پذیرد خاطرنشان ساخت: در اقلیم‌های با محدودیت دسترسی به منابع آبی نظیر اقلیم خشک و نیمه خشک کشورمان، وابستگی به منابع آب زیرزمینی بالاست و عدم تعادل در این ذخایر خدادادی می‌تواند باعث بروز مشکلات و تنش‌های آبی جدی شود.

وی ادامه داد: در کنار روند کاهشی بارش کشور، روند افزایشی دما باعث افزایش تبخیر و کاهش سهم بارش‌های مؤثر شده و شرایط مذکور در کنار تغییرات عوامل اجتماعی و اقتصادی در طول سال‌های گذشته و همچنین اتخاذ نشدن تصمیم‌های متناسب و سازگار با شرایط کم‌آبی، باعث تغذیه نشدن مناسب و افت تراز آب زیرزمینی شده و همین امر باعث محدودیت منابع آب در دسترس و ضعیف‌تر شدن آبخوان‌ها می‌شود.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در باره اقدام‌های انجام یافته در قالب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: فعالیت‌های مهمی در حوزه انسداد چاه‌های غیر مجاز، تجهیز چاه‌ها به ابزار اندازه گیری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و فرهنگسازی انجام شده است که ضرورت دارد بمنظور جلوگیری از افت بیشتر آبخوان‌ها، ضمن تداوم فعالیت‌های فوق‌الذکر، با آگاهی‌رسانی و جلب مشارکت ذینفعان و پرهیز از رفتارهای اسراف گرایانه در جهت بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی گام برداریم.

کد خبر 5470643 محمدحسین سیف اللهی مقدم

منبع: مهر

کلیدواژه: پروژه آبخیزداری فرونشست زمین نشست زمین وزارت جهاد کشاورزی نهضت ملی مسکن بورس وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی سید احسان خاندوزی ارز رسمی وزارت نیرو صادرات غیرنفتی فولاد مبارزه با قاچاق کالا تحريم اقتصادي روسيه عوارض صادراتی قیمت کالاهای اساسی منابع آب زیرزمینی آبخوان ها سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای هوای آذربایجان‌غربی کاهش می‌یابد

رئیس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: دمای هوای استان با تقویت سامانه بارشی، از بامداد دوشنبه تا پایان هفته پنج درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد. ️

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان، مهدی صابری در رابطه با وضعیت هوای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: دمای هوای استان با تقویت سامانه بارشی، از بامداد دوشنبه تا پایان هفته پنج درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

️وی افزود: طبق نقشه‌های پیش‌بینی و پیش‌یابی سامانه بارشی وارد شده به استان از روز دوشنبه تا روز سه‌شنبه تقویت می‌شود و بارش‌های متناوب باران در مناطق مختلف پیش‌بینی می‌شود.

رئیس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: این بارندگی‌ها برای همه مناطق پیش‌بینی شده که همراه با وزش تندبادهای لحظه‌ای، رعد و برق و در مناطق مستعد تگرگ است.

صابری از شهروندان خواست تا روز چهارشنبه از تردد در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تردد در ارتفاعات و کوهپایه‌ها به علت احتمال وقوع رعد و برق و صاعقه و وزش تند باد خودداری کنند.

کد خبر 751254

دیگر خبرها

  • ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری
  • افزایش قیمت نفت به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • افزایش قیمت نفت به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به رفح در نوار غزه
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • دمای هوا در شرق و جنوب شرق کاهش می‌یابد / تداوم فعالیت سامانه بارشی تا پنجشنبه
  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • دمای هوای آذربایجان‌غربی کاهش می‌یابد
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید