Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:46:42 GMT

سفر «میرضیایف» به بیشکک محور رایزنی مقامات قرقیز و ازبک

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۵۲۸۹

سفر «میرضیایف» به بیشکک محور رایزنی مقامات قرقیز و ازبک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در سفر کاری «سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار ابعاد سفر آینده «شوکت میرضیایف»، رئیس جمهور ازبکستان به قرقیزستان بررسی شد.

جباراف گفت که ازبکستان یک شریک بسیار مهم سیاست خارجی و استراتژیک قرقیزستان است و دو ملت برادر با پیوندهای صد ساله دوستی و حسن همجواری، تاریخ مشترک، نزدیکی فرهنگی، سنتی، زبان و ارزش‌های معنوی پیوند خورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، رئیس جمهور قرقیزستان از توسعه همه جانبه روابط بین دولتی و همکاری‌های چند جانبه با ازبکستان حمایت کرد.

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان نیز به نوبه خود به جباراف اطلاع داد که به نمایندگی از رئیس جمهور این کشور وارد بیشکک شده تا سفر وی در اواخر ماه می به قرقیزستان را آماده کند.

عمرزاق‌اف در این دیدار آمادگی و علاقه خود را برای توسعه و تقویت بیشتر روابط و همکاری ازبکستان و قرقیزستان در روح حسن همجواری، اعتماد و مشارکت راهبردی تایید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که صندوق توسعه ازبکستان و قرقیزستان فرصت‌های جدیدی را برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور برادر باز خواهد کرد.

همچنین طرفین بر افزایش شاخص مبادلات بازرگانی تاکید کردند که در 5 سال اخیر حجم مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان 5 برابر افزایش یافته که در سال 2021 میلادی به 950 میلیون دلار رسیده است.

لازم به ذکر است که در چارچوب سفر کاری عمرزاق‌اف به قرقیزستان، صندوق توسعه ازبکستان و قرقیزستان با سرمایه گزاری 50 میلیون دلار افتتاح شد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: شوکت میرضیایف سادیر جباراف ازبکستان قرقیزستان ازبکستان و قرقیزستان رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان

سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا برای رایزنی درباره افغانستان عازم قطر و پاکستان شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان بس» سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته سفر 4 روزه منطقه‌ای خود به قطر و پاکستان جهت رایزنی درباره افغانستان را آغاز کرده است.

آخرین سفیر آمریکا در افغانستان قرار است در تور منطقه‌ای خود در دیدار با مقامات ارشد دولت قطر و سایر هیئت‌های دیپلماتیک در این کشور درباره «حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه» گفتگو کند.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، جان بس در اسلام‌آباد نیز با مقامات ارشد پاکستان دیدار خواهد کرد تا در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو کند.

جان بس پیش از این و از سال 2017 تا 2020 سفیر آمریکا در کابل بود.

رایزنی توماس وست درباره تعیین نماینده ویژه افغانستان در دبیرایزنی‌های نماینده ویژه آمریکا با برخی مقامات اروپایی و آسیایی درباره افغانستانافغانستان محور رایزنی‌های مخفیانه مقامات ارتش پاکستان با آمریکایی‌ها

این نخستین سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره افغانستان در سطح معاون سیاسی این وزارت به منطقه، پس از خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان است.

پیش از این رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای توسط «تام وست» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • پانزدهمین صعود ایران به فینال فوتسال آسیا با حذف ازبک‌های سمج / تایلندِ میزبان؛ آخرین مانع فتح جام سیزدهم
  • پانزدهمین صعود ایران به فینال فوتسال آسیا با حذف ازبک‌های سمج / تایلند میزبان آخرین مانع تا فتح جام سیزدهم
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند