Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@18:33:36 GMT

فرش کاشان شاهکاری از طرح و رنگ

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۵۸۸۶

فرش کاشان شاهکاری از طرح و رنگ

 

فرش کاشان که می گوییم پوستری است، پر نقش و نگار که همه تاریخ ایران را در یک قاب به تصویر کشیده است. تار و پود فرش آنقدر به هم تابیده است که هر نقطه آن نشان از خاطره ای از کشور عزیزمان ایران است. روانشناسی رنگ در جز به جز فرش دیده می شود، استفاده از رنگ هایی که کنتراست ملایم تری دارند، این روز ها باب میل بانوان خوش سلیقه ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرانی هستیم و فرش ایرانی در کل دنیا شهرت خود را حفظ کرده است و خوشبختانه می توانیم با خیال راحت در این زمینه به خود ببالیم. در این مقاله دانستنی هایی در مورد فرش کاشان دستباف و ماشینی ارائه می دهیم و ویژگی های مهم این فرش ها را از نظر رنگ و ابعاد و تار و پود و ظرافت ارزیابی می کنیم.

فرش کاشان از نوع دستباف

وقتی صحبت از فرش دستباف است یعنی هنری که تار و پود آن با انگشتان دست هنرمندان و فرش بافان گره خورده است. این فرش ها سرشار از هنر و ارزش هستند.

فرش کاشان دستباف در سه قالب کلی ارزیابی می شود. قالب اول ترنج، قالب دوم خشتی و در نهایت افشان است. در کل دنیا مدل ترنج طرفدار زیادی دارد و از پرفروش ترین آثار هنر نساجی محسوب می شود. اگر به خانه های ایرانی در گذشته دقت شود فرش های ترنجی بخش بسیار دیده می شود. این فرش ها دارای حاشیه های پهنی هستند که در چهار سمت آن دیده می شود. طراحی ها به صورتی بیضی یا دایره وار هستند و یک سری نگاره های زیبا را در دل خود جای داده اند. نگاره هایی متقارن که حرفی برای زدن دارند. محراب بندی فرش دستباف کاشان نیز شهرت زیادی دارد.

فرش دستباف کاشان

فرش کاشان از نوع ماشینی

اگر بخواهیم از ویژگی های فرش ماشینی صحبت کنیم، دو پارامتر شانه و تراکم مهمترین گزینه محسوب می شود. تراکم عرضی که به آن شانه نیز گرفته می شود در واقع همان ریشه گره و یا به زبانی عامیانه تر رج است که برای یک متر عرض فرش زده می شود.

حتماً شنیده اید که فرش 350 شانه است، این رقم به معنی به کار برد 350 ریشه و گره در هر متر عرض فرش است.  فرش کاشان از نوع ماشینی در مدل های 500، 700، 1000، 1200 و 1500 شانه هستند. تراکم داخلی فرش ها همان تعداد ریشه و گره است. اگر به دنبال فرش ماشینی هستید که بسیار ظرفیت است و به دست باف نزدیک است، 1500 شانه را انتخاب کنید.

دستگاه های بافت فرش کاشان این روزها قوی تر از قبل هستند و تراکم های مختلفی را شامل می شوند. دیگر نیاز به انتخاب فرش های ساده و یکنواخت ندارید و طرح های متنوعی برای این محصول دیده می شود.

ویژگی های بارز فرش کاشان

آنچه سبب شهرت و مرغوبیت فرش کاشان شده است وجود لچک در چهار گوشه و ترنج در مرکز هرش است به طوری که استفاده از رنگ قرمز یا روناسی بسیار دل انگیز و روح نواز است. فرش های جوشقانی بیشتر با این ترکیب رنگ دیده می شود.

به پشت فرش کاشان که نگاه کنید دارای برچسبی است که شامل اطلاعات کاملی از فرش است. بر روی این برچسب در مورد نام فرش، طرح و کد آن صحبت شده است. نوع رنگ و تعداد رنگ های به کار رفته دیده می شود. تعداد شانه و تراکم و جنس نخ نیز بررسی می شود. جنس پود و شرایط نگهداری نیز در آن قید شده است.

الیاف فرش کاشان آنقدر متنوع است که نیاز و سلیقه هر کاربری سازگار است. استفاده از الیاف هایی مانند نایلون، پلی استر، اکریلیک هیت ست و یا ویسکوز و نخ های پشمی در این محصول سبب شده تا یک ترکیب بی نظیر ایده شود.

اگر به تولیدات فرش کاشان نگاه کلی داشته باشیم، استفاده از نخ اکریلیک هیت ست بیشتر از سایر موارد دیده می شود. این نخ ها در برابر حرارت و گرما و ساییدگی مقاومت بالاتری دارند و به طور کلی نرم تر و ظریف تر از سایر الیاف هستند. عمر این مدل از فرش ها به نسبت سایر موارد بیشتر است. یک مثال ساده در مورد این فرش ها اینکه اگر یک ظرف داغ روی فرش بگذارید و 5 دقیقه زمان بگذرد باز هم شاهد تغییر رنگ و سوختگی نخواهید بود.

ابعاد فرش کاشان

فرش ماشینی کاشان در ابعاد 12، 9، 6 و 4 متری تولید می شود و همینطور شامل سایزهای کوچکتری است که مناسب برای راهروها و تابلوفرش است. اینطور که بررسی ها نشان می دهد، پرفروش ترین فرش کاشان در مدل های 700، 1000 و 1200 شانه است. بگذارید کمی در مورد این اعداد و ارقام شانه ها دقیق تر صحبت کنیم.

ویژگی فرش 1200 شانه کاشان

می دانیم که عدد 1200 در واقع به معنی تعداد گره های موجود برای هر یک متر از عرض فرش است. فرش 1200 شانه کاشان از نظر زیبایی و ظرافت از مدل های 700 و 1000 بالاتر است و تراکمی که برای آن در نظر گرفته شده است 3600 است. این مدل از فرش ها لطیف بوده و شامل ریز نقش های بیشتری هستند. کیفیت فرش ها بر اساس نوع نخ و ماشین به کار رفته ارزیابی می شود. استفاده از نخ اکریلیک و ماشین آلات استاندارد بافت فرش HCP x2 و HCI  سبب می شود که کیفیت این محصول بیشتر شود.  رنگ بندی و هماهنگی رنگ های به کار رفته در فرش توسط طراحان مشخص می شود. معمولاً برای فرش کاشان 1200 شانه از 8 الی 12 رنگ استفاده می شود.

فرش ماشینی کاشان

ویژگی فرش 1500 شانه کاشان

از زمانی که فرش کاشان 1500 شانه وارد بازار شد، دنیای فرش تکان خورد به طوری که بسیاری از افراد مجذوب زیبایی خارق العاده این فرش شدند.  این فرش زیبایی و ظرافتی دو چندان دارد به طوری که بسیار نزدیک به فرش دستباف است.  طرح های افشان، افشان اصفهان، هالیدی، ساقی، چشمک، الماس، هیوا، مهرآذر و بسیاری از طرح های دیگر برای مدل 1500 شانه استفاده می شود. آنچه سبب تمایز این فرش به نسبت مدل های قبل شده است استفاده از سه رنگ سرمه ای و آبی و کرم است که در لیست محصولات لاکچری قرار می گیرد و موقعیت اجرای بی نظیری دارد.

در تولید فرش کاشان 1500 شانه از نخ اکریلیک هیت ست استفاده می شود به طوری که پرزدهی و حساسیتی دیده نخواهد شد و شرایط برای شستشوی این فرش ها بسیار عالی است. بافت این فرش بر اساس سایزهای مختلف صورت می گیرد.

فرش کاشان

فرش کاشان فقط یک فرش نیست یک اثر هنری خارق العاده است!

بافت بسیار ریز و ظریفی که یکی از مهمترین مشخصه های فرش کاشان است سبب شده تا برجستگی بی نظیری ایجاد نماید و نمود ظاهری این محصول خارق العاده است.

زمینه های لاکی با حاشیه های سرمه ای از شهرت زیادی برخوردار است و یک طراحی دل انگیز و باب طبع بانوان خوش سلیقه ایرانی است.

رجشمار فرش کاشان معمولاً پایین در نظر گرفته می شود و بین 30 الی 45 رخ است.

اسلیمی های سفید رنگی که در این فرش استفاده می شود در دور های لچک و ترج به حدی زیبا است که مانند یک اثر هنری رخ نمایی می کند.

معروف ترین طرح های فرش کاشان شامل موارد زیر است:

ترنج محراب محتشم کاشان گلدانی و درختی کاشان شکارگاه ، حیوانی بته‌جقه‌ای کاشان سجاده‌ای کاشان فرش پنج رنگ کاشان

 

در گذشته از رنگ های زنده با کنتراست بالا در فرش ها استفاده می شد و به نوعی فرش های گل قرمزی کاشان در خانه های مادربزرگ همیشه دل انگیز و جذاب هستند. در جدیدترین نمونه های فرش کاشان از رنگ بندی های ملایم تر استفاده شده است و روانشناسی رنگ ها در تار و پود فرش دیده می شود. اینطور که مشخص است این فرش ها موقعیت اجرایی بی نظیری دارند به طوری که از جدیدترین رنگ های پاستیلی نیز در آن استفاده می شود.

شستشوی فرش کاشان

در تولید فرش کاشان نخ و نوع تار و پودی که به کار می رود بسیار مهم است هر چه مقاومت بالاتر و کیفیت بهتری برای این فرش ها در نظر گرفته شود می توان خیالی آسوده تر در مورد شستشوی آن داشت. استفاده از جدیدترین متدهای روز دنیا در راستای طراحی فرش کاشان سبب شده تا مشکلات تغییر رنگ و یا ترکیب رنگ پس از شستشو از بین برود. آنچه در مورد شستشوی فرش مهم است نوع مواد شوینده ای است که به کار رفته است و موقعیت فرش را تعیین می کند. اینطور که مشخص است فرش های ماشینی از نظر کیفیت مورد تایید سیستم استاندارد فرش بافی قرار می گیرد.

فرش کاشان

نخ های رنگی که برای بافت گره ها استفاده می شود به طور دقیق انتخاب می شود. نخ خاب به دور نخ پود تابیده شده و به صورت گروه در عمیق ترین بخش فرش محکم می شوند. نخ خاب استفاده شده از جنس الیاف متفاوت هستند و چندین نمونه مختلف را شامل می شود. به طور کلی الیاف اکریلیک و پلی پروپیلن در این مجموعه دیده می شود که سبب ریسیده شدن به دور هم می شود. موقعیت اجرای فرش کاشان به صورتی است که بتواند در سلیقه های خاص و به روز نیز جایگاه زیادی داشته باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: فرش کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۵۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۰ صبح جمعه هفتم اردیبهشت با میانگین ۱۳۴ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۰، بزرگراه خرازی ۹۵، دانشگاه صنعتی و خیابان فیض ۸۷ و سپاهان‌شهر ۹۷ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۱۵۶ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۴۷، پارک زمزم ۱۱۰، رهنان و بولوار کاوه ۱۰۷، خیابان زینبیه ۱۳۴، خیابان فرشادی ۱۱۱، کردآباد ۱۴۲، خیابان میرزا طاهر ۱۱۶ و ایستگاه ولدان ۱۱۲ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و سجزی با میانگین ۷۵، زرین‌شهر با میانگین ۷۰، مبارکه ۵۸ و نجف آباد با میانگین ۶۶ AQI در وضعیت قابل قبول، در کاشان با ۱۱۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس، قهجاورستان با ۱۷۲ ناسالم برای عموم شهروندان و در شاهین شهر با ۳۱ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6088901

دیگر خبرها

  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد (فیلم)
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • تقدیر امام جمعه کاشان از اجرای طرح نور فراجا
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل
  • امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم
  • پیش‌بینی ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)