Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@01:58:58 GMT

واکنش روزنامه دولت به اظهارات سفیر اوکراین در تهران

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۵۹۵۵

واکنش روزنامه دولت به اظهارات سفیر اوکراین در تهران

روزنامه ایران نوشت: راهبرد بی‌طرفانه ایران در بحران اوکراین برای کسانی که اندک آگاهی نسبت به مواضع جمهوری اسلامی داشته باشند واضح و مشخص است. ایران به صراحت جنگ را چه علیه اوکراین و چه علیه عراق و افغانستان و یمن محکوم اعلام کرده است. همزمان با این محکوم کردن حمله به اوکراین، جمهوری اسلامی ایران با ریشه‌یابی اینگونه بحران‌ها، نقش امریکا به‌عنوان پدرخوانده چالش‌های امنیتی و سیاسی در جهان را تبیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران حتی در عالی‌ترین سطح از «جنگ، کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت‌ها» در اوکراین مانند دیگر کشور‌های جنگ‌زده انتقاد کرده و مخالفت خود با آن را بیان داشته است. با وجود این سفیر اوکراین در ایران در مواضعی عجیب به اتهام زنی به کشورمان روی آورده و حتی کار را به تهدید رسانده است.

سرگئی بوردیلیاک در مصاحبه‌ای گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است، اما اگر مثلاً فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید مواد غذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟»

وی در ادامه به سفر خود به جزیره قشم اشاره کرد و گفته است: «من در جزیره قشم بودم و آنجا تانکر‌های نفت را دیدم که منتظر مشتری‌اند فکر کردم چه می‌شد که چند تا از این تانکر‌ها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین می‌فرستادید.»

وی حتی در موضعی که از سر بی‌اطلاعی است ادعا کرده است: «همه کشور‌های آسیای میانه و خاورمیانه کمک‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم!»

واکنش به ادعای ضدایرانی

این سخنان بی‌پایه البته بدون پاسخ نماند. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مواضع سفیر کی‌یف گفت: «مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد، ما ضدیت با اصل جنگ را بار‌ها و بار‌ها گفتیم ضمن اینکه ریشه‌های این بحران باید به طور جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافق‌های بین‌المللی و گفتگو راه حل امروز اوکراین است. سفیر اوکراین بهتر است، توئیت وزیر خارجه اوکراین را بار دیگر بخواند تا متوجه مواضع دولت خود شود.»

بی‌اطلاعی آقای سفیر

این سخنان اشاره به توئیت چند روز قبل وزیر خارجه اوکراین دارد. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین هفته گذشته در توئیتی گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود را اینگونه توصیف کرد: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به‌دلیل رد ادعا‌های مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم.»

تقدیر از مواضع ایران و حتی اعلام خبر تیم پزشکی اعزام شده به این کشور از سوی وزیر خارجه اوکراین در حالی است که سفیر کی‌یف در تهران با ادبیاتی زننده منکر هر گونه کمک از سوی تهران شده است.

ایران در شرایطی مواضع مستقلانه و اصولی خود در خصوص بحران اوکراین را پیگیری کرده است که همزمان با تحریم و فشار حداکثری امریکا و کشور‌های اروپایی دوست اوکراین، مقابله می‌کند. مواضع تقدیر شده ایران در شرایطی است که پروپاگاندای رسانه‌ای غرب به شدت تلاش دارد تا ایران را به عدول از سیاست‌های نه شرقی و نه غربی متهم کند.

گزارش اخیر و البته سراسر دروغ روزنامه گاردین انگلیس نیز نشان داده است که این تحلیل غیرواقعی و اخبار غیرساختگی از سوی دشمنان غربی ایران در خصوص مواضع کشورمان در مسأله بحران اوکراین، ساخته و پرداخته اتاق فکر‌های غربی و با اهداف سیاسی پیگیری می‌شود که لزوم توجه هر چه جدی‌تر به این جنگ ادراکی و فریب نخوردن را بخوبی نشان می‌دهد. آنچه اهمیت دارد آن است که وضعیت جنگی و تحمیل شرایط جدید بر اوکراین باعث ناهماهنگی بین مقامات این کشور با سفیر آن‌ها در تهران نگردد و مواضع و کمک‌های ایران نادیده گرفته نشود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اوکراین روسیه جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه اوکراین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۵۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین

فرمانده ارشد اوکراین امروز (یکشنبه) گفت: تعداد بی‌شماری از نیروهای کی‌یف از مواضع جدیدی در غرب سه روستا در جبهه شرقی که روسیه نیروهای قابل توجهی را در چندین نقطه آن متمرکز کرده است، عقب‌نشینی کرده‌اند.

 «الکساندر سیرسکی» در پیام‌رسان تلگرام با اعلام اینکه «وضعیت در جبهه بدتر شده است»، سخت‌ترین مناطق را غرب «مارینکا» و شمال غربی «آودیوکا» توصیف کرد.

وی افزود: نیروهای کی‌یف مواضع جدیدی را در غرب روستاهای «بردیچی» و «سمنیوکا»، هر دو در شمال آودیوکا و نیز «نوومیخائیلیوکا» نزدیک شهر مارینکا به دست آورده بودند.

سیرسکی ادامه داد: به طور کلی، دشمن در این مناطق به موفقیت‌های تاکتیکی خاصی دست یافت، اما نتوانست مزیت عملیاتی کسب کند.

رویترز خاطرنشان کرد: بیانیه سیرسکی منعکس‌کننده وضعیت رو به وخامت اوکراین در شرق است که کی‌یف امیدوار است پس از تحویل تسلیحات آمریکایی تحت بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری که به تازگی تصویب شد، بتواند آن را متعادل کند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسکو از زمان تصرف شهر آودیوکا به آرامی در حال پیشروی هستند.

اوکراین در حال حاضر منتظر محموله‌ای از کمک‌های نظامی ایالات متحده است که به گفته مقامات برای مقابله با روسیه حیاتی است.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان