Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت درباره نزدیکی مقدار مصرف بنزین و نفت‌گاز به ظرفیت پالایشی کشور هشدار داد و تأکید کرد که ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبه‌روز آشکارتر می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: خدا را شاکریم در همین مدت کوتاهی که از عمر دوره جدید شهرداری تهران می‌گذرد تحولات بسیار خوبی در سطح شهر تهران رقم خورده و تفکر مطلوبی بر این مدیریت حاکم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت شهرداری تهران به‌ویژه در حوزه بهینه‌سازی و مصرف سوخت، ادامه داد: امروز ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفت‌گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است که یکی از وظایف وزارت نفت بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی است تا امنیت انرژی کشور تأمین شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبه‌روز آشکارتر می‌شود و اگر اتفاق نیفتد تولید در صنعت نفت دچار مشکل می‌شود، تصریح کرد: پارسال در فصل سرد حدود 850 میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه داشتیم و روزانه حدود 250 میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل مجبور شدیم گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا جوابگوی تأمین گاز بخش خانگی و تجاری باشیم.

اوجی با اشاره به رعایت نشدن مصرف بهینه انرژی در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش خانگی کشور گفت: بر اساس برآوردها طی هشت سال آینده 80 میلیارد دلار باید در حوزه گاز کشور سرمایه‌گذاری شود تا هدف تولید روزانه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز محقق شود.

وی در زمینه صنعت پالایش نفت نیز تصریح کرد: سالانه حدود 10 تا 12 درصد مصرف سوخت مایع کشور افزایش می‌یابد، از این رو هم‌زمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم، ضروری است از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور به‌ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی غافل نباشیم.

وزیر نفت با اشاره به بازده پایین نیروگاه‌های تولید برق کشور اظهار کرد: این مقدار به‌طور میانگین در کشورهای پیشرفته بالای 48 درصد است، بنابراین وزارت نفت مهار شدت مصرف انرژی را وظیفه خود می‌داند، زیرا سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه صنعت نفت پارسال در مجموع 43 میلیارد دلار درآمد داشته است، ادامه داد: اگر مصرف سوخت کشور را در بخش‌های مختلف نصف کنیم، می‌توان سالانه 150 میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

وی افزود: روزانه 92 میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف می‌شود که در صورت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند درآمد خوبی از محل صادرات این محصولات نصیب کشور شود.

وزیر نفت با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های نفت و کشور در زمینه تهاتر نفت با اتوبوس به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، افزود: همکاران من در شرکت ملی نفت ایران در حال تدوین قرارداد مربوط به این بخش هستند و امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد کاهش زیادی در بخش ترافیک و آلودگی هوا داشته باشیم.

اوجی با بیان اینکه پارسال یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران استفاده نشد، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش موتورخانه‌های بخش خانگی، گازسوز کردن خودروهای عمومی (هزینه هر خودرو برای وزارت نفت 12 میلیون تومان است) و موارد بسیار دیگر در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نفت جواد اوجی وزارت نفت جواد اوجی میلیارد دلار بهینه سازی مصرف سوخت وزارت نفت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۶۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، اظهار داشت: امروز کار بسیار بزرگی اغاز شده، بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌ها در توسعه بخش بالادست گاز می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اوجی: در رشد تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد

وی افزود: در جلسات برگزار شده و بررسی‌های صورت گرفته، شرکت‌های پتروشیمی نشان داده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در بخش بالادستی را با کمک شرکت‌های E&P مدیریت کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه "امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود"، گفت: ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بیسار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای ۲۵درصدی داشته‌ایم.

اوجی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی دولت نزدیک به ۶درصد بوده که نیمی از آن به‌خاطر رشد اقتصادی بخش نفت و گاز بوده است.

وزیر نفت از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر خبر داد و گفت: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

اوجی به برنامه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون اشاره کرد و گفت: ضمن بهره‌برداری از پروژه‌های NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰ و طرح بیدبلند خلیج فارس، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس آقای علی‌عسگری قول داده‌اند که در نیمه امسال جمع‌اوری گازهای شرق کارون محقق شود و با NGL۳۱۰۰ بخش دیگری از نیازهای پتروشیمی ماهشهر تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود.

وزیر نفت در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته ۸ درصد معادل روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به ۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ بود.

وی افزود: قول می‌دهم امسال هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش تولید، تولید بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور رقم بخورد.

اوجی به صنایع و نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی در مصرف گاز دارند هشدار داد و گفت: به مصارف نامتعارف و غیربهینه در صنایع و نیروگاه‌ها هشدار می‌دهم که اگر امسال به فکر افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان نباشند، با جرایمی مواجه می‌شوند و سهمیه سوخت آنها بازبینی خواهد شد، چرا که نمی‌توانیم یک یا یک‌ونیم ماه در فصول سرد، گاز پتروشیمی‌ها را محدود کنیم اما در همان زمان، صنایع و نیروگاه‌ها به صورت غیربهینه و با راندمان پایین مصرف گاز داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228997 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند