Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «مبلغ»، به مناسبت ماه رمضان «پای درس صحیفه سجادیه» از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در این قسمت از مجموعه به موضوع «رعایت ادب نزد والدین» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد دعای والدین بیان شد که فرزندان در برابر والدین وظایفی دارند که مکلف‌اند آنها را انجام دهند. والدین کسانی هستند که بودن، ماندن و بالیدن را به فرزندان می‌آموزند و تمام عمر و جوانی خود را صرف تربیت فرزندانشان می‌کنند، لذا زمانی که پیر می‌شوند نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارند.

امام سجاد(ع) با ادبیات شگفت‌انگیزی این وظایف را به ما گوشزد می‌کنند و می‌فرمایند: «وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یَجِبُ لَهُمَا عَلَیَّ إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِکَ کُلِّهِ تَمَاماً؛ خدایا به من توفیق بده و وظایفی را که در برابر والدین دارم به من الهام کن تا در مقام عمل آنها را به کار گیرم.»

امام سجاد(ع) به بخشی از این وظایف اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِی، وَ أَطِبْ لَهُمَا کلَامِی، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِیکتِی، وَ اعْطِفْ عَلَیْهِمَا قَلْبِی، وَ صَیِّرْنِی بِهِمَا رَفِیقاً، وَ عَلَیْهِمَا شَفِیقاً؛ خدایا صدایم را در محضر آنان آهسته و گفتارم را پاکیزه و دلنشین و خوی و خصلتم را در برابر آنان نرم کن و دلم را به هر دو مهربان ساز و مرا در مقابل هر دو اهل مدارا و نرمش و مهربان و دلسوز گردان.»

امام سجاد(ع) به زیبایی می‌فرمایند که خدایا به من عنایت فرما تا زمانی که می‌خواهم با پدر و مادر صحبت کنم صدایم آهسته باشد و با صدای بلند با آنان صحبت نکنم، پرخاشگر نباشم و داد نزنم. فرزندان باید این موضوعات بسیار مهم را در مقابل والدین خود رعایت کنند.

در قرآن کریم ۱۴ گونه ادبیات گفتاری در برابر والدین بیان شده است؛ برای مثال در آیه ۷۰ احزاب «قولا سدیدا» یا در آیه ۵ نساء «قَوْلًا مَعْرُوفاً» و در آیه ۸۳ بقره «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» بیان شده که ادبیات بسیار قابل توجهی است.

زمانی که امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «وَ أَطِبْ لَهُمَا کلَامِی»؛ یعنی خداوندا، به من توفیقی عنایت فرما تا با پدر و مادر خود زیبا صحبت کنم و چه زیباست زمانی که می‌خواهیم مادر را صدا بزنیم، از واژه مادر قشنگم یا واژه‌های زیبای دیگر استفاده کنیم. زمانی که پدر و مادر به سن پیری رسیدند، به امور آن‌ها رسیدگی کنیم و هرگز به آن‌ها بی‌احترامی نکنیم.

خداوند در آیه ۲۳ الإسراء می‌فرمایند: «وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛ و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر خود احسان کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آن‌ها حتی اُف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آن‌ها سخنی شایسته بگو.»

براساس آیات قرآن، حتی نمی‌توانیم به پدر و مادرمان اُف، که برگرفته از تنفر درونی است، بگوییم. احسان به والدین سبب آباد شدن دنیا و آخرت فرزند خواهد شد و بدانید که ما در گفتارمان در قبال والدین و نیز استخدام و استعمال کلمات زیبا مسئولیم و هر گونه که با والدین خود برخورد کنیم در آینده نیز همان رفتار را فرزندانمان با ما خواهند داشت.

2323

کد خبر 1622975

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امام سجاد ع رابطه والدین و فرزندان رفتارهای اجتماعی امام سجاد ع پدر و مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن مادر شهیدان دزفولی در اندیمشک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: حاجیه خانم روبخیر برزیده مادر شهیدان والامقام عبدالرحیم دزفولی و عبدالکریم دزفولی از شهدای دفاع مقدس، صبح امروز ۱۴ اردیبشهت و در آستانه سالگرد شهادت امام جعفر صادق علیه السلام آسمانی شد.

حسن نورانی افزود: مراسم تشییع این مادر گرانقدر فردا ساعت ۱۰ صبح، مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام با حضور قشر‌های مختلف مردم قدرشناس برگزار و در بهشت زهرای اندیمشک به خاک سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: فرزندان این مادر صبور عبدالرحیم دزفولی متولد ۱۳۴۳ که در سال ۱۳۵۹ در کوت شیخ خرمشهر و عبدالکریم دزفولی متولد ۱۳۴۵ که در سال ۱۳۶۱، در عملیات رمضان به فیض شهادت رسیدند.

 

 

دیگر خبرها

  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • عکس| جشن قهرمانی ستاره رئال مادرید در آغوش مادر
  • سجادیه بر سکوی نخست جوانان ایستاد
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • آسمانی شدن مادر شهیدان دزفولی در اندیمشک
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟