Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:06:26 GMT

تخفیف ندهیم نمایشگاه کتاب بی‌رونق می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۷۱۱۴

تخفیف ندهیم نمایشگاه کتاب بی‌رونق می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی موجب طراحی آیین‌نامه جدید شد که برای ناشران سوالاتی را به همراه داشت. یکی از مسائلی که در آیین‌نامه سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ناشران ابلاغ شده‌است، لزوم پرداخت سه درصد از فروش ناشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرام جهانگیری، مدیر انتشارات چترنگ در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا درباره اینکه این سه درصد پولی که از فروش به وزارت ارشاد داده می‌شود مربوط به فروش فیزیکی و مجازی است، اظهار داشت: در برابر این سه درصد باید سرویس‌دهی بهتری به ناشران انجام شود. خبر ندارم آیا برنامه خاصی برای بهبود وضعیت ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارند و می‌خواهند امکانات خاصی به ناشران بدهند؟ زیرا در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه کتاب، شاهد مشکلاتی مانند قطعی دستگاه پوز و مشکلات دیگری هستیم که ناشران را مجبور می‌کند زمان زیادی به دنبال مدیران نمایشگاه و مذاکره با آن‌ها باشند.

در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه کتاب، شاهد مشکلاتی مانند قطعی دستگاه پوز و مشکلات دیگری هستیم که ناشران را مجبور می‌کند زمان زیادی به دنبال مدیران نمایشگاه و مذاکره با آن‌ها باشند

این ناشر درباره تاثیر این اقدام بر معافیت مالیاتی ناشران و اقداماتی که در سال‌های اخیر برای دریافت مالیات از ناشران انجام شده‌است، بیان کرد: در اسم، ناشران از مالیات معاف هستند، گاهی به تشخیص ممیز - کارشناسان امور مالیاتی- از ناشر مالیات می‌گیرند. البته فکر می‌کنم گاهی ممیزهای حرفه‌ای برای بررسی شرایط ناشر تعیین می‌کنند. در کل ناشران معافیت مالیات دقیقی ندارند.

وی ادامه داد: حتی اگر این سه درصد از فروش ناشران دریافت نشود، اداره مالیات از میزان فروش ناشران با خبر است، زیرا همه مسائل در نمایشگاه مجازی کاملا آشکار است و فروشی در نمایشگاه فیزیکی پنهان نمی‌ماند. فاکتور صادر شده از طرف ناشر، فروش او را مشخص می‌کند.

به گفته این ناشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تصمیم بگیرد که ناشران از پرداخت مالیات معاف هستند یا نه. زیرا در طول سال‌های اخیر گاهی از ناشران مالیات دریافت شده‌است. تا جایی که برخی از ممیزها نمی‌دانند قیمت پشت جلد کتاب و سود ناشر عددی متفاوتی است.

ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه فیزیکی، ملزم به حضور در نمایشگاه مجازی هستند

به گفته این ناشر نفس برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی تصمیم درستی نیست.

وی تاکیدکرد: دومین دوره نمایشگاه مجازی در بهمن ۱۴۰۰ و در فاصله کمی از اردیبهشت ۱۴۰۱، برگزار شد. باید مسئولان به این نکته توجه داشته‌باشند که ناشران تعداد کارکنان محدودی دارند و پاسخگویی به مطالبات مخاطبان در نمایشگاه مجازی دشوارتر از نمایشگاه فیزیکی است، زیرا برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در نمایشگاه مجازی باید تعدادی از کارمندان در دفتر انتشارات مستقر شوند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اگر ناشری بخواهد در نمایشگاه فیزیکی شرکت کند، مجبور به شرکت در نمایشگاه مجازی هم خواهدبود، افزود: اگر ناشر در نمایشگاه مجازی ثبت نام کند، می‌تواند در نمایشگاه فیزیکی حضور نداشته‌باشد، اما اجبار کردند که اگر ناشر بخواهد در نمایشگاه فیزیکی شرکت کند، باید در نمایشگاه مجازی هم شرکت کند. این از نظر هماهنگ کردن پرسنل برای ناشر دشواری‌های بسیاری به همراه خواهدداشت، زیرا ناشر باید تعدادی از نیروی خود را به نمایشگاه فیزیکی بفرستد و آن‌ها هر روز با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوند.

این ناشر ادامه داد: همچنین ناشر باید تعدادی از کارکنان خود را در دفتر نشر برای پاسخگویی به خرید مخاطبان نمایشگاه مجازی هماهنگ کند، زیرا یکی سفارش‌ها را تحویل می‌گیرد، یکی بسته‌بندی می‌کند و به دفتر پست می‌رساند. باید توجه داشت که اگر ناشران سفارش‌های نمایشگاه مجازی را در طول ۲۴ ساعت نفرستند، جریمه می‌شوند. در نتیجه فشار نمایشگاه مجازی به ناشران بسیار بالا است.

کاهش تخفیف در نمایشگاه این رویداد را بی‌رونق می‌کند

تخفیف نمایشگاه بین‌المللی را به ۱۰ درصد کاهش دادند و این مساله نمایشگاه کتاب را بی‌رونق و کمرنگ می‌کند

جهانگیری با اعلام اینکه تخفیف نمایشگاه بین‌المللی را به ۱۰ درصد کاهش دادند و این مساله نمایشگاه کتاب را بی‌رونق و کمرنگ می‌کند، بیان کرد: این مساله در خرید مردم تاثیر بالایی دارد، زیرا افراد مسیرهای طولانی را برای خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب طی می‌کنند.

مدیر انتشارات چترنگ تاکید کرد: دیگر موارد آیین‌نامه‌ای در سی‌ودومین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تعداد افرادی است که می‌توانند در غرفه حضور داشته‌باشند. این تعداد بر اساس متراژ غرفه تعیین می‌شود.

جهانگیری درباره قانونی که تعداد کارکنان نشر حاضر در غرفه را تعیین می‌کند، گفت: گاهی قوانینی توسط مسئولان نوشته می‌شود در حالی که خودشان می‌دانند این قوانین عملی نیست.

وی افزود: برای مثال نمی‌توان در غرفه ۱۸ متری فقط دو نفر از کارکنان نشر حاضر باشند. مخصوصا اگر ناشر شناخته شده‌باشد، باید مدیر نشر یا معاون او، چند کارمند انتشارات برای ثبت، کارمندی برای  کارت کشیدن و متخصصی برای توضیح درباره کتاب در غرفه حضور داشته‌باشد. در این روزها حتی سوپرمارکت‌ها هم توسط چند نفر مدیریت می‌شود.

گاهی قوانینی توسط مسئولان نوشته می‌شود در حالی که خودشان می‌دانند این قوانین عملی نیست

غرفه‌ها به صورت تبعیض‌آمیز به برخی از ناشران تعلق می‌گیرد

مدیر انتشارات چترنگ، جایگیری غرفه‌ها در نمایشگاه کتاب را به عنوان یکی از مشکلات ناشران در هر دوره از برگزاری این رویداد فرهنگی اعلام کرد و افزود: یکی از مشکلات ناشران که همیشه با آن مواجه هستند، این است که غرفه‌ها به صورت تبعیض‌آمیز به برخی از ناشران تعلق می‌گیرد. مشخص است تعدادی از ناشران که نفوذ بیشتری دارند، می‌توانند غرفه‌هایی را در نقاط بهتر نمایشگاه و ناشران کوچک مجبورند غرفه‌های کوچک و پرت بگیرند.

وی ادامه داد: امیدوارم که روی موضوع غرفه‌ها هم نظارتی انجام شود، زیرا ظاهرا افرادی که غرفه تقسیم می‌کنند ذی‌نفع هستند. این مشکل ناشران را آزرده می‌کند و هر سال تکرار می‌شود. ما چند ناشر قدیمی بزرگ داریم، اگر قرار است کاغذ و غرفه به آن‌ها داده شود، پس ناشران کوچک چه زمانی می‌توانند رشد کنند؟

برچسب‌ها نمایشگاه مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شهرام جهانگیری انتشارات چترنگ ناشران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ناشران نمایشگاه بین المللی کتاب نمایشگاه فیزیکی نمایشگاه مجازی نمایشگاه کتاب اگر ناشر سه درصد بی رونق غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این نمایشگاه در بیش از ۱۰ غرفه شامل؛ بهداشت، درمان، اورژانس، مشاوره و حوزه‌های مختلف درمانی برپا شده است.
دکتر غلامعلی جاویدان افزود: این غرفه دو روز ادامه دارد.

بیشتربخوانید:  اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان

دیگر خبرها

  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران