Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@12:22:56 GMT

سرقت علائم حیاتی جاده‌های آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۷۵۸۶

برخلاف درخت‌های سیاه فلزی با سرهایی که به جای انبوه برگ، هر یک، سه چشم درشت رنگی دارند و قرمز هر بار روشن می شود فریاد می زند « خون » و آنوقت حتی اگر کسی گواهینامه نداشته باشد و قانون نخوانده باشد، غریزه حکمش می کند در برابر آن سرخ هشدار دهنده، میخکوب شود و زرد می گوید « دلشوره... خطر » و تا روشن باشد خطر، کش می آید و پرهیز لازم است تا وقتی که سبز بیدار شود و جان بگیرد و خبر بدهد که همه چیز امن است اما پایه‌های جاندار فلزی در جاده‌های پینه بسته آذربایجان‌غربی که در سرما و گرما راهنمای ترددکنندگان جاده‌ای اند، طعمه سارقانی هستند که همین پارسال به گفته ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ۷ هزار تابلو علائم جاد‌ه‌ای را به سرقت بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در حالیکه از اهمیت این تابلوها برای ما می گفت به این نکته نیز اشاره کرد که؛" ارزش ریالی تابلوهای سرقتی در سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال بود. بیشترین میزان سرقت به ترتیب در بزرگراهها، محورهای اصلی و فرعی بوده است."

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال 20 فقره پرونده سرقت تابلو و علائم جاده‌ای تشکیل شده‌است، افزود: سرقت تابلوها و علائم هشدار دهنده باعث کاهش اشرافیت و هوشیاری راننده و کاهش اطمینان خاطر او به هنگام رانندگی شبانه می شودو قطعا یکی از عوامل موثر در افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای است.

محمد آگشته جامعه شناس در گفتگو با جام جم معتقد است چهره فقر دیگر به کارتن‌خوابی و زباله‌گردی محدود نیست. روی دیگر فقر را حالا می‌توان در گوشه خیابان‌ها، اتوبان‌ها و سرقت از هر چیزی که کمترین ارزشی دارد، مشاهده کرد.

وقتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی می‌کند جمعیت زیر خط فقر در ایران تا پایان سال به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد، سرقت تابلوهای آهنی جاده ها که در واقع علائم حیاتی آنها نیز محسوب می شود طبیعی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: مثل دیگر ناهنجاری ها این اقدام نیز پسندیده نیست و برای مهار آن باید کار فرهنگی کرد. آموزش داد و آگاهی بخشید.

 وی با بیان اینکه وقتی سارقان، صابون ماده ۶۸۷ قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵ را که می گوید:" هر کس در وسایل و تأسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست که به هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به‌ منظور حفظ جان اشخاص یا تأمین تأسیسات فوق و جاده‌ها نصب شده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به حبس از سه ماه تا ده سال (حبس تعزیری درجه ۴) محکوم خواهد شد" را به تنشان می مالند، باید ترسید.

سهم آذربایجان‌غربی از حجم ۲۰ میلیارد تومانی سرقت تابلوها و علائم جاده ای، ۸ میلیارد تومان است و آخرین خبر برخورد با چنین سرقت‌هایی در استان به بهمن سال قبل بر می‌گردد که رئیس پلیس شهرستان ارومیه گفته بود"  در پی سرقت تعدادی از تابلوی اداره راه شهرستان موضوع شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان احتمالی در دستور کار مأموران انتظامی شهرستان قرار گرفت و مأموران انتظامی پاسگاه امام کندی با انجام تحقیقات و اشراف اطلاعاتی سرانجام توانستند سارق تابلوهای اداره راه و علائم راهنمایی و رانندگی را شناسایی و پس‌از هماهنگی با دستگاه قضایی در یک عملیات ضربتی دستگیر نمایند.

سرهنگ حسن شیخ نژاد با بیان اینکه پس از توقیف خودروی متهم، مأموران در بازرسی از خودرو موفق به کشف ۵۰ عدد انواع آهن‌آلات تابلوهای سرقتی شدند، افزود: متهم در بازجویی های فنی مأموران به سرقت های خُرد دیگری هم اعتراف کرد.

در نوروز امسال از مجموع ۷۰۷ حادثه جاده‌ای که در استان رخ داد، ۳۹۱ نفر مصدوم شده و ۲۴ نفر هم جانشان را از دست دادند. اگرچه پلیس راه در تحلیل این تصادفات به نقش نبود تابلوها و علائم جاده ای اشاره‌ای نکرده اما گفته‌های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی مبنی بر اینکه سرقت این علائم یکی از علل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای است را اگر مرور کنیم متوجه خواهیم شد که اگر برای این معضل تدبیری نشود تبعات آن جان انسانهای بیشتری را خواهد گرفت.

آگشته جامعه شناس، نیز معتقد است راهکار پیشگیری از این معضل اجتماعی در انجام برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در سطح مدارس و جامعه است. همه باید نسبت به اهمیت این موضوع آگاهی پیدا کنند.

برای سارقان تابلوها و علائم جاده‌ای فرقی نمی کند مسیر مهاباد به سردشت باشد یا خوی به ماکو؛ هر جا تابلوی آهنی خودنمایی کند مورد سرقت قرار می‌گیرد. آمار تلفات جاده ای هم در نگاه این سارقان مسئله مهمی نیست و همین که این تابلوهای آهنی بتواند برایشان درآمد بیاورد کافی است.

هرچند راهداری در کوتاه مدت برای کاستن از به سرقت رفتن تابلوهای جاده‌ای، افزایش گشت‌های راهداری و استفاده از مصالح غیرفلزی کامپوزیتی که ارزش ریالی برای سارقان ندارد را در پیش گرفته اما به نظر می رسد، دستیابی به وضعیتی مناسب در کاهش سرقت تابلو و علائم جاده‌ای و حتی دریچه فاضلاب‌های شهری بیش از همه در گرو بهبود معیشت مردم است و پس از آن می توان به آموزش و فرهنگسازی امید داشت.

 

طاهره زینالی-جام‌جم آنلاین آذربایجان‌غربی

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آذربایجان غربی راهداری راهنمایی رانندگی ارومیه تابلوها و علائم آذربایجان غربی علائم جاده ای جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در ۲۴ ساعت گذشته این خبر‌ها بیشترین تعداد بازدید را درمیان خبر‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی به خود اختصاص داده اند.     آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب اجرای بیش از ۸۰ برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه چالدران  پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۷ اردیبهشت
  • افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی
  • دعوت ۹ بازیکن از آذربایجان‌ غربی به تیم ملی والیبال
  • کشف ۲۴ فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته