Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه آمریکا به کاخ سفید فشار وارد می کند تا برای باز کردن قفل مذاکرات احیا برجام، نام سپاه را از لیست تروریستی آمریکا خارج کند.


به گزارش عصرایران، روزنامه "هاآرتص" اسراییل با اشاره به این مطلب در گزارشی نوشت: ایالات متحده بارها از ضرب الاجل خود برای دستیابی به توافق هسته ای عقب نشینی کرده است و تصمیم این کشور در مورد نگه داشتن یا خارج کردن سپاه پاسداران در لیست سیاه، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این گزارش: مقامات اسراییلی در این هفته خود را برای تحولات مهمی در رابطه با مذاکرات قدرت های جهانی و ایران در مورد برنامه هسته ای آماده می کنند.


انتظار می‌رود "جو بایدن" رییس‌جمهوری آمریکا در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نگه دارد یا درخواست تهران برای حذف این گروه از فهرست را بپذیرد.


در هفته های اخیر اسراییل کارزار فشرده ای را در ایالات متحده علیه احتمال حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا انجام داده است. مقامات کاخ سفید، بر خلاف مقامات وزارت خارجه، نشان داده اند که در کنار اسراییل قرار خواهند گرفت و خواهان ماندن سپاه پاسداران در لیست خواهند بود.


با این حال، به گفته مقامات اسراییلی درگیر تماس با ایالات متحده، فشار کارکنان وزارت خارجه که می خواهند سپاه پاسداران را در لیست تروریستی نگه دارند، می تواند بر اعلام نظر بایدن تاثیر بگذارد.


وزارت خارجه آمریکا خواهان خروج سپاه از لیست تروریستی است در حالی که وزارت دفاع آمریکا با این امر مخالف است.


یک مقام اسراییلی در این باره گفت: "تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رییس‌جمهوری آمریکا چه خواهد بود." انتظار می رود بایدن طی روزهای آتی تکلیف این قضیه را روشن کند.


در اسراییل هم اکنون آماده سازی برای دو سناریو احتمالی در حال انجام است. یکی از سناریوها این است که ایران از خواسته خود مبنی بر خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا عقب نشسته و با آمریکا برای احیا برجام به توافقی میانه دست یابد.
در این صورت، اسراییل برای خنثی کردن برنامه‌های ایالات متحده برای امضای توافقنامه جدید با ایران در چند روز آینده مشکل خواهد داشت.


سناریوی دوم این است که ایران اصرار کند که سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی آمریکا خارج شود که می تواند امضای توافقنامه جدید را به تاخیر انداخته و پیچیده کند و طرفین را به رویارویی بیشتر سوق دهد. در اسراییل اعتقاد بر این است که دولت بایدن مصمم به حصول توافق است و ایران بهتر از نمایندگان آمریکا در حال مذاکره است و بنابراین اصرار ایران می تواند در نهایت به خروج سپاه از لیست تروریستی بینجامد.


به هر حال، دولت ایالات متحده مهلت مذاکرات هسته ای را "تمدید" کرده است و علیرغم اعلامیه های قبلی، انعطاف قابل توجهی در تمدید مذاکرات نشان می دهد. مقامات اسراییلی هشدار داده‌اند که ایران به عمد مذاکرات را به تعویق می‌اندازد، که این امر باعث می‌شود برنامه هسته‌ای خود را در سایه مذاکرات احیا برجام پیش ببرد.


منابع درگیر در این مذاکرات به هاآرتص گفته اند که دولت ایالات متحده بارها ضرب الاجل خود را تمدید کرده است. در ابتدا، آمریکایی ها ماه فوریه را به عنوان ضرب الاجل حصول به توافق نهایی اعلام کردند و پس از اینکه در آن تاریخ به توافق نهایی نرسیدند بار دیگر ماه مارس را به عنوان ضرب الاجل تعیین کردند که این مهلت نیز هفته هاست که به پایان رسیده است.


در حال حاضر ایرانی‌ها در تصمیم‌گیری نهایی برای رفتن به سمت امضای توافق مشکل دارند و همچنین منتظر اعلام بایدن درباره خروج سپاه پاسداران از لیست تروریستی هستند. ایران در هفته های اخیر از موقعیت جدید خود در مذاکرات استفاده کرده و اخیرا خواسته هایی را مطرح کرده است که در خود توافق گنجانده نشده است.


یک مقام اسراییلی گفت: "تقاضای آنها در مورد سپاه پاسداران یک خواسته بسیار زیاد بود."


کارزار اسراییل که شامل اعتراض سایر کشورهای منطقه و گسترش انتقادات داخلی در ایالات متحده نیز می شود، ایران را در وضعیت انتظار برای توافق قرار داده است.


اسرییل همچنان بر این باور است که ایران از پوشش طولانی کردن مذاکرات برای تقویت برنامه هسته ای خود استفاده کرده است. "بنی گانتز" وزیر دفاع اسراییل در اوایل ماه جاری میلادی گفت که ایران با استفاده از طولانی شدن مذاکرات وین به افزایش ذخایر اورانیوم و پیشبرد برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی شده خود را به 50 کیلوگرم رسانده است.

 

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تروریستی آمریکا برنامه هسته ای سپاه پاسداران ایالات متحده وزارت خارجه ضرب الاجل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۸۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند

پنج واحد از ارتش رژیم صهیونیستی به علت حوادث قبل از جنگ غزه، از سوی آمریکل ناقض حقوق بشر شناخته شدند.

به گزارش میزان، طبق گزارش تایمز اسرائیل و بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا پنج واحد از ارتش اسرائیل مسئول «نقض فاحش حقوق بشر» در حوادث بیرون از غزه شناخته شدند.

بر این اساس حوادثی که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره دارد مربوط به کرانه باختری و قبل از تحمیل جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این راستا مدعی شده است که چهار واحد از آن‌ها تخلفات را جبران کردند درحالیکه اسرائیل در رابطه با واحد پنجم اطلاعات اضافی ارائه کرده و گفتگو‌ها در اینباره ادامه دارد.

گفتنی است این اظهار نظر درحالی است که آمریکا تصمیم به خودداری از تحریم واحد پنجم به نام نتسح یهودا گرفته است.  

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!