Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@11:26:51 GMT

انتقاد نماینده مجلس به ورود سیگارهای خارجی به بازار ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۸۸۰۱

انتقاد نماینده مجلس به ورود سیگارهای خارجی به بازار ایران

 محمد شیخان بعدازظهر دیروز دوشنبه با دعوت کمیسیون اجتماعی مجلس، در جلسه این کمیسیون حاضر شد و ضمن ارائه گزارش عملکرد در سه ماهه مسئولیت خود، به مشکلات موجود این شرکت در گذشته به خصوص در دولت روحانی پرداخت.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پس از جلسه مشترک با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، عنوان کرد: این جلسه به دلیل مباحث مطرح شده در خصوص تعدیل کارگران شرکت دخانیات و همچنین سهم از دست رفته این شرکت از بازار داخلی از ۹۰ به ۱۰ درصد و همچنین سایر مشکلات این شرکت تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی با بیان اینکه همچنین متاسفانه سطح زیر کشت توتون و تنباکو نیز طی سالیان گذشته با افت شدید مواجه بوده است، تصریح کرد: بر اساس گزارشی که در جلسه امروز ارائه شد دریافتیم که اکثر تعدیل نیروهای صورت گرفته در دولت جدید در خصوص مشاورین مدیرعامل بوده و مخاطبان آن کارگران نبوده اند.

وی تاکید کرد: همچنین طی چند ماه اخیر و با تغییر مدیریت شرکت دخانیات شاهد بودیم که کارخانجات بیشتری در سطح کشور فعال شده و در این زمینه اشتغال زایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از برنامه های شرکت دخانیات افزایش سهم صادرات و ارز آوری برای کشور بود که نمایندگان نیز در این زمینه تاکید داشتند. متأسفانه طی سال‌های گذشته ظلم‌های بسیاری به بیت المال صورت گرفته که گزارش آن در کمیسیون ارائه شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: همچنین مقرر شد بازدیدی از کارخانجات دخانیات در آینده نزدیک داشته باشیم تا از نزدیک در جریان روند رسیدگی به کارگران زحمتکش این شرکت قرار گیریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه بازار داخلی ایران در اختیار شرکت های کشورهای چند ملیتی است و نباید اجازه داد محصولی که با کیفیت بهتر در کشور تولید می شود سهم ناچیزی در داخل داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس ضمن مثبت ارزیابی کردن جلسه از مواضع ضد فساد و رویکرد جدید شرکت دخانیات حمایت و تأکید کرد: تا زمانی که برای مبارزه با مافیای دخانیات به نفع تولید و اشتغال تلاش می‌شود در کنار این جریان خواهیم بود.

تخصیص ارز دولتی برای راه‌اندازی خط تولید سیگار خارجی توسط حسن روحانی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طبق گزارش مدیرعامل شرکت دخانیات، رئیس جمهور سابق به راه‌اندازی خط تولید سیگار خارجی در کشور ارز دولتی تخصیص داد و خط تولید این سیگار را افتتاح کرد.

مجید انصاری نماینده مردم ممسنی هم پس از این نشست، با اشاره به محتوای جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات گزارشی از وضعیت کنونی این شرکت به اعضای کمیسیون ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش ارائه شده سهم شرکت دخانیات از بازار ایران از ۸۵ درصد به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و تعداد کارگران این شرکت از ۱۲ هزار نفر به شش هزار نفر تقلیل یافته است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: علاوه بر این سطح زیر کشت توتون در کشور از ۹ هزار هکتار به هزار هکتار کاهش یافته که این موارد مشکلات جدی را در حوزه اشتغال ایجاد کرده است.

انصاری اظهار داشت: مدیرعامل شرکت دخانیات در گزارش خود مهم‌ترین علت این وضعیت را ورود سیگار شرکت‌های چند ملیتی به بازار ایران دانست و عنوان کرد که ورود سیگارهای خارجی به بازار ایران باعث شده مشکلات جدی در این زمینه برای شرکت دخانیات ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل ارز دولتی برای راه‌اندازی خط تولید سیگار خارجی در کشور تخصیص یافت و شخص آقای روحانی خط تولید این سیگار در کشور را افتتاح کرد./مهر

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار دخانیات بازار دخانیات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۸۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید

همشهری آنلاین-مرضیه ثمره‌حسینی: «در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونرها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده‌ و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشورهای همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشورهای آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشورهای آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشورهای دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید:« چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشورهای همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشورها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود اما در شهرهایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی(مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برندهای مختلف عرضه شد.

بستنی گران‌ شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برندهای مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و غیره بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه ها عرضه می شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

کد خبر 848579 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات قیمت - تنظیم بازار بستنی و فالوده عراق عمان امارات

دیگر خبرها

  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • افزایش ایست‌های بازرسی در تهران؛ نماینده مجلس: این‌ها جزو وظایف عادی فراجا است!