Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: احداث مجتمع پتروشیمی در منطقه میانکاله جنجال بسیاری به پا کرد و دستور توقف قطعی آن از سوی دولت صادر شد. ممنوعیتی که بازهم چانه زنی‌ها در باره احداث یا عدم احداث پتروشیمی در این منطقه را داغ کرده است. موافقان این پروژه که در رأس آنها، نمایندگان مازندران در مجلس هستند استدلال و واکنش مخالفان را غیرکارشناسی دانسته و اصرار دارند که پروژه پتروشیمی برای توسعه استان و ایجاد اشتغال باید از سر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده سابق قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس دهم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در این باره می‌گوید: «زمین‌های منطقه حسین‌ آباد بهشهر که نزدیک به میانکاله است شامل ۱۲ هزار هکتار زمین است که تحت عنوان بانک زمین در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت اما به دلیل شور بودن، قابلیت کشاورزی ندارند. این نگاه وجود داشت که به هر حال وزارت کشاورزی به نحوی از این اراضی استفاده کند اما نشد و قسمتی از زمین‌ها برای صنعتی کردن آن منطقه تعیین شد.»

عبدالله رضیان می‌گوید: «اراضی‌ای که برای ساخت مجتمع پتروشیمی در نظر گرفته‌اند داخل محدوده میانکاله نیست و خارج از آن است. به طور دقیق، میانکاله فاصله ۷ کیلومتری از طریق هوا و فاصله ۲۲ کیلومتری از طریق زمین با آن اراضی دارد و همین موقعیت باعث شد که در دولت قبل مجوز احداث پتروشیمی در آن صادر شود.»

حاشیه‌سازی بیشتر از متن شد!

رضیان معتقد است در مورد طرح صنعتی میانکاله، حاشیه‌سازی بیشتر از متن شد. وی می‌گوید: «خیلی‌ها موضوع را به فضای رانت متصل کرده‌اند، اما من بعید می‌دانم چنین چیزی باشد. نگاه من این است که مسئولینِ حامیِ طرح نظرشان این بوده که زیرساخت‌های توسعه استان را حمایت کنند نه اینکه از شخص خاصی بخواهند حمایت کنند!»

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه لازم است طرح موجود با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد، می‌گوید: «تشخیص کارشناسی را باید به کارشناسان محیط‌زیست سپرد. چنانچه همیشه اینگونه بوده و بنا به دلایل محیط‌زیستی همیشه با پروژه‌های سنگین در استان مخالفت شده مانند پروژه منطقه سوادکوه. در مورد نیروگاه نکا که پیش از انقلاب ساخته شد هم ظرفیت گازسوزی آن مغایرتی با استانداردهای محیط‌زیستی ندارد و اگر از سوخت مازوت استفاده شود آلودگی زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. در مورد پروژه میانکاله نیز باید کار را به کارشناسان محیط‌زیست سپرد و اگر گفته می‌شود که به لحاظ فنی در درازمدت مشکل فنی ایجاد می‌کند می‌توانند آن را جای دیگری ببرند. اما حاکمیت باید به دغدغه مردم و مسئولین استان مازندران توجه کند. متاسفانه زیرساخت‌های توسعه مازندران مورد غفلت قرار گرفته است. این نگاه که مازندران فقط ظرفیت کشاورزی و گردشگری دارد باعث شد که این همه عقب‌ماندگی در استان اتفاق بیفتد و جوانان تحصیلکرده مازندرانی برای کار مجبور به مهاجرت به عسلویه و استان‌های دیگر از جمله استان سمنان شوند. چرا نیمی از نیروی کار استان سمنان از مازندران است؟ چون اشتغال نیست و اینهاست که نگرانی ایجاد می ‎کند.»

آقایان فکری برای مازندران کنند!

نماینده سابق قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس دهم با اشاره به عمق مشکل بیکاری در استان مازندران می‌گوید: «گفته می‌شود مازندران به لحاظ موقعیت زیست‌محیطی اهمیت دارد و خیلی‌ها می‌گویند که اینجا فقط فضای گردشگری باشد. اما واقعا مازندران از نظر توسعه‌ای عقب است و حداقل به یک شکل دیگری به استان ما کمک کنند تا وضعیت اقتصادی استان بهبود پیدا کند.»

رضیان با بیان اینکه گردشگری برای استان مازندران آورده اقتصادی نداشته، می‌افزاید: «امروز تقریبا هر کسی در استان مازندران برای خودش ویلا دارد و امکانی ایجاد کرده که در اینجا آرامش داشته باشد اما تکلیف وضعیت نابسامان معیشت مردم بومی چه می‌شود؟ در دنیا، برای فضای گردشگری تعریف خاصی می‌کنند، زیرساخت ایجاد می‌کنند، امکانات و بودجه می‌دهند اما برای استان مازندران در این زمینه چه بودجه‌ای‌ تصویب شده؟ به خاطر همین است که مردم ما ناراحت‌ و نگران اند. البته اینها به معنای این نیست که به مسائل زیست‌محیطی توجه نشود اما باید بالاخره برای جمعیت ۳ میلیون نفری استان مازندران هم فکری بشود.»

کد خبر 670999 برچسب‌ها استان مازندران میانکاله پتروشیمی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران میانکاله پتروشیمی محیط زیست ایران استان مازندران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز

شهر جدید سهند در شهرستان اسکو استان آذربایجان شرقی واقع شده است. هدف از احداث این شهر، اسکان دادن سرریز جمعیت تبریز بوده که با استقبال گستردهٔ مردم این کلان‌شهر رو به رو شد و به همین جهت هفتمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

به گفته شهروند خبرنگار ما این شهر فقط یک درمانگاه در فاز یک دارد و با توجه به جمعیت بالای آن نیازمند احداث بیمارستانی مجهز است. ۵ سال گذشته تصمیماتی جهت احداث بیمارستان گرفته شد، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و عرض ادب، مردم شهر جدید سهند در انتظار احداث بیمارستان هستند. این شهر بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد حدود ۵ سال گذشته تمام زمینه‌ها برای احداث بیمارستانی بزرگ و مجهز توسط خیرین انجام شد و مقرر شد دولت زمینی را با برآورد هزینه روز به خیرین بیمارستان ساز به فروش برساند تا بتوانند اقدامات عمرانی را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای احداث این بیمارستان پیش ببرند.
اما تغییراتی که در بدنه دانشگاه علوم پزشکی به وقوع پیوست علی رغم صدور موافقت‌های اولیه توسط وزارتخانه، عملیات احداث بیمارستان به دلیل عدم هماهنگی صدور مجوز‌های بعدی متوقف شد. مرد سهند از استاندار درخواست رسیدگی مجدد به این موضوع را دارند.
مردم سهند که به کمترین امکانات زندگی راضی هستند، بیش از دو دهه است که برای دریافت کوچک‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی ۲۰ کیلومتر مسیر طی می‌کنند تا به تبریز برسند و چه بسا انسان‌هایی که به خاطر همین نبود بیمارستان، راهی مقصد آخرت شده‌اند. شهر سهند فقط یک درمانگاه عمومی دارد که برای بیماران سرپایی قابل استفاده است که در فاز یک این شهر واقع شده است.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • احداث ۱۲ دستگاه دوربرگردان در محور‌های مواصلاتی مازندران
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • (ویدئو) آجرلو: موافق لایحه عفاف و حجاب هستم؛ اگر به صحن می‌آمد بهتر بود
  • انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • احداث ۶ دستگاه پل عابر پیاده در محور‌های پرتردد مازندران
  • شهرستان شدن«چمستان» مطالبه مردمی است
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • همان‌ها که موافق صیانت بودند، وارد مجلس آینده شده‌اند