Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@13:00:42 GMT

دستیابی ایران به سومین فناوری واکسن‌سازی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۲۸۹۵۲

دستیابی ایران به سومین فناوری واکسن‌سازی

همشهری- مریم سرخوش: پیش از این تنها ۴ کشور انگلیس، روسیه، چین و آمریکا به این فناوری رسیده بودند و حالا ایران پنجمین کشور سازنده این واکسن‌ها به شمار می‌رود. واکسن‌های موجود کرونا در دنیا براساس فناوری و روش‌های متعددی تولید می‌شوند؛ ازجمله واکسن‌های غیرفعال (سینوفارم)، واکسن‌های mRNA (فایزر)، واکسن‌های پروتئینی (نووواکس) و واکسن‌هایی بر پایه ناقل آدنوویروسی (آسترازنکا).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت واکسن‌سازی ایران در ۲سال اخیر با مجهز شدن به ۲ فناوری یعنی ویروس غیرفعال (برکت و فخرا) و پروتئینی (پاستوکووک، کووپارس و اسپایکوژن) موفق به تولید واکسن شد.

حالا با اضافه شدن فناوری جدید یعنی آدنوویروس، واکسن «پاستوکواد» انستیتوپاستور بر پایه همین فناوری در کنار دیگر واکسن‌های تولیدی کشور قرار خواهد گرفت. مطالعات پیش‌بالینی این واکسن برای نخستین‌ بار در کشور، پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی، در یک نشریه بین‌المللی به چاپ رسیده است. البته هفته گذشته هم مطالعات کارآزمایی فاز اول و دوم واکسن برکت و اوایل هفته جاری هم مطالعات فاز۲ واکسن اسپایکوژن به چاپ رسید و دیگر واکسن‌های ایرانی هم در نوبت چاپ مقالات قرار دارند.


 مسیر آسان واکسن‌ها با چاپ مقالات

حالا با اضافه شدن فناوری جدید یعنی آدنوویروس، واکسن «پاستوکواد» انستیتوپاستور بر پایه همین فناوری در کنار دیگر واکسن‌های تولیدی کشور قرار خواهد گرفت. مطالعات پیش‌بالینی این واکسن برای نخستین‌بار در کشور، پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی، در یک نشریه بین‌المللی به چاپ رسیده است. البته هفته گذشته هم مطالعات کارآزمایی فاز اول و دوم واکسن برکت و اوایل هفته جاری هم مطالعات فاز۲ واکسن اسپایکوژن به چاپ رسید و دیگر واکسن‌های ایرانی هم در نوبت چاپ مقالات قرار دارند.

«پاستوکواد» علیه اومیکرون و جهش‌های جدید


از میان ۴ واکسن دیگر ایرانی یعنی پاستووکوک، اسپایکوژن، فخرا و کووپارس تنها اسپایکوژنی‌ها موفق به انتشار مقاله کارآزمایی بالینی فاز۲ در مجلات خارجی شده‌اند. بر این اساس مطالعات کارآزمایی فاز۲ این واکسن اوایل هفته جاری در مجله «میکروبیولوژی بالینی و عفونت» به چاپ رسیده است.  


نتایج مطالعه فاز۳ کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک که سال گذشته از سوی انستیتو پاستور ایران در ۸شهر کشور انجام شد هم در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی پذیرفته شده و به‌زودی منتشر می‌شود. اما مطالعات دومین واکسن این مؤسسه با نام «پاستوکواد» هم در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی (Vaccine) به چاپ رسیده و این نخستین پروژه ساخت واکسن کرونا در داخل کشور است که پیش از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی موفق به چاپ نتایج پیش‌بالینی شده است. ساخت پاستوکواد بر پایه آدنوویروس از مهر ۹۹ آغاز شد و مستندات مربوطه به آن پس از انجام مراحل کنترل کیفی و آزمون‌های پیش‌بالینی شامل تعیین قدرت ایمنی‌زایی، تعیین ایمن بودن واکسن و تعیین اثر حفاظتی و پیشگیری به سازمان غذا و دارو ارائه شده است.  


مقالات واکسن کووپارس رازی هم در دست انجام است. کووپارس نخستین واکسن جهان است که دوز استنشاقی دارد و هم‌اکنون درخواست‌ها و مستندات دریافت مجوز مصرف عمومی این دوز استنشاقی به وزارت بهداشت ارسال شده که نتایج اولیه آن خوب بوده و با صدور مجوز در سبد واکسن‌ها قرار خواهد گرفت.


به‌گفته احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن فخرا، مقاله اول این واکسن از مطالعات فاز حیوانی در مجله بین‌المللی وکسین به چاپ رسیده است. او درباره انتشار نتایج مطالعات فاز بالینی به همشهری می‌گوید: «ما تمام نتایج مطالعات بالینی در فاز یک تا سوم را برای سازمان غذا و دارو ارسال کرده‌ایم و از همین مطالعات مقالات این ۳ فاز هم آماده شده و برای چاپ ارسال خواهد شد.» به‌گفته این مسئول، واکسن فخرا برای نوبت اول و دوم گروه‌های سنی بالای ۱۸سال در مراکز واکسیناسیون در دسترس است. او در پاسخ به این سؤال که آیا به‌روزرسانی این واکسن برای سویه‌های جدید آغاز شده یا خیر هم توضیح می‌دهد: «طرح‌های تولید واکسن برای سویه‌های جدید را درنظر داریم و البته برای گروه سنی زیر ۱۸ سال هم مطالعات جدیدی آغاز خواهد شد.»

کد خبر 671023 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران واكسن ايرانى كوبايى واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران واکسن کرونا کارآزمایی بالینی چاپ رسیده دیگر واکسن مطالعات فاز پیش بالینی بین المللی هم مطالعات بر پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۸۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اپل دوباره مذاکرات با اوپن ای آی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی مولد این شرکت در برخی ویژگی های جدیدی که در سری آیفون امسال معرفی می شود را آغاز کرده است.

به گفته منابع آگاه از امر، ۲ شرکت مذاکرات درباره شرایط توافقنامه و شیوه یکپارچه سازی ویژگی های اوپن ای آی در iOS۱۸(آپدیت آتی سیستم عامل آیفون) را آغاز کرده اند. نشریه بلومبرگ ماه گذشته از مذاکرات اپل برای دریافت مجوز چت بات جمینی گوگل برای قابلیت های جدید آیفون خبر داده بود.

اپل هنوز مشخص نکرده از محصول کدام شرکت در آیفون جدید استفاده می کند و به طور دقیق تر با هر دو شرکت اوپن ای آی و گوگل به توافق می رسد یا یکی از شرکت ها را به طور کامل انتخاب می کند. اپل در راه اندازی هوش مصنوعی که بتواند مانند انسان به سوالات پاسخ نوشتاری یا گفتاری دهد، عقب تر از رقبایی مانند مایکروسافت و گوگل است که هم اکنون این فناوری را در محصولات خود یکپارچه می کنند.

تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل در فوریه اعلام کرد به میزان قابل توجهی در هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند و برنامه های خود برای استفاده از این فناوری را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 6089873 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان، اما ما برای آفریقا می‌خواهیم