Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) درمراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: هم اکنون مقدار مصرف بنزین و نفت‌گاز در حال حاضر نزدیک شدن به ظرفیت پالایشی کشور است و این هشدار جدی بوده و میزان صادرات بنزین کشور بسیار ناچیز است. با توجه به این موضوع در کشور ضرورت سرمایه گذاری در این مورد لازم و ضروری است و یکی از وظایف ذاتی وزارت نفت در بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی تامین امنیت انرژی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوجی ادامه داد: در حال حاضر در کشورحدود سالی ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و من در جلسه‌ای که سایر وزرای دولت سیزدهم حضور داشتند و در این مورد بحث شد، آنجا اعلام کردم که اگر این میزان مصرف سوخت کشور شامل نفت گاز و بنزین را نصف کنیم، من به عنوان وزیر نفت تعهد می‌دهم که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار پایان سال تقدیم دولت کنم.

وزیر نفت اضافه کرد: اکنون هر متر مکعب گاز برای بخش صادراتی بالای ۳۵ سنت عرضه می‌شود در حالی که ما گاز را با قیمتی زیر یک سنت به مردم تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سوخت مایع قیمت هر یک لیتر تقریبا یک دلار است، گفت: در حال حاضر در کشور روزی ۹۲ لیتر بنزین مصرف می‌شود و با این روند مصرف انرژی از الگوی مصرف بهینه سوخت خیلی فاصله داریم و این یک هشدار جدی است.

 اوجی افزود: پارسال در فصل سرد، حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز شیرین در شبکه داشتیم و روزانه حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم کسری گاز داشتیم، به همین دلیل مجبور شدیم گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا جوابگوی تأمین گاز بخش خانگی و تجاری باشیم. البته سال گذشته به لطف خدا و تلاش کارکنان وزارت نفت یک لیتر سوخت نفت کوره نه در حوزه صنایع و نه در نیروگاه‌های استان تهران استفاده نکردیم.

 اوجی در ادامه سخنرانی خود به محور‌های تفاهم نامه مشترک میان وزارت نفت و شهرداری تهران هم اشاره کرد و گفت: اعتبار این تفاهم نامه ۴ ساله است و در شهرداری تهران ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد تا در بحث اصلاح الگوی مصرف سوخت، ارتقاء شاخص بهره وری انرژی در حوزه‌های حمل و نقل، ساختمان و صنایع مرتبط ذیل این تفاهم نامه مشترک همکاری‌های جدیدی شکل بگیرد تا میزان اتلاف انرژی در کشور کمتر شود و شهرداری تهران بتواند به عنوان یک الگو برای سایر شهرداری‌ها دربحث مدیرت مصرف سوخت تبدیل شود.

وزیر نفت افزود: برای گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها نیز اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است که از محل صرفه‌جویی سوخت از سوی وزارت نفت تأمین می‌شود.

اوجی تصریح کرد: بر این اساس با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تا ۵ هزار اتوبوس گازسوز و برقی می‌شوند و طی چهار سال نیز با افزوده شدن واگن‌های جدید به مترو در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق می‌افتد.

وزیر نفت در پایان تاکید کرد: این تفاهم نامه در راستای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، قانون اصلاح الگوی مصرف، برنامه ششم توسعه به امضا رسیده است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: وزارت نفت شهرداری تهران بنزین سرمایه گذاری نفت گاز یارانه سوخت قانون اتوبوس گازسوز مترو شهرداری تهران وزارت نفت یارانه سوخت شهرداری تهران تفاهم نامه وزارت نفت مصرف سوخت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۲۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: بیش از ۲۲ هزار بازدید کمّی و کیفی از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده از سوی بازرسان و کارشناسان منطقه در سال ۱۴۰۲ ثبت شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران، فریدون یاسمی دراین‌باره بیان کرد: بیش از ۱۸ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع، به‌منظور کنترل کمّی و کیفی انواع فرآورده و بررسی روند سوخت‌رسانی مستمر و شبانه‌روزی در سال ۱۴۰۲ در منطقه تهران انجام شد.

وی افزود: در همین بازه زمانی، کارشناسان منطقه عملکرد مصرف‌کنندگان عمده را با انجام بیش از ۴ هزار بازدید بررسی کردند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران تأکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ کارشناسان منطقه تهران همراه با بازرسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و حوزه مقاومت بسیج منطقه در قالب ۶ گروه عملیاتی، عملکرد مصرف‌کنندگان عمده را راستی‌آزمایی کردند.

یاسمی با اشاره به اینکه منطقه تهران دارای ۳۴۸ جایگاه سوخت مایع فعال و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مصرف‌کننده عمده است، یادآور شد: سامانه پاسخگویی و ارتباط با مشتریان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (۰۹۶۲۷) به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت انتقادها، پیشنهادها و شکایت‌های شهروندان تهرانی است.

دیگر خبرها

  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • 80 درصد تمامی مرسدس G کلاس‌های تولیدی همچنان در جاده‌ها تردد می‌کنند! (+عکس)
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • دفاع تمام قد چمران از شهرداری؛ درختی در پارک لاله قطع نخواهد شد/ قرارداد خرید اتوبوس برقی هیچ مشکلی ندارد
  • قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین منع انتشار داشته است