Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، بیش از دو دهه است  که دوبانده شدن محور جهرم-لارستان-بندرعباس به سر خط مطالبات مردم این مناطق تبدیل شده است، مطالبه ای که با افزایش روز شمار قربانیان این جاده به فریاد تبدیل شده اما پاسخ آن چیزی فراتر از تکرار مکرر وعده های بی نتیجه نیست.

این محور که همه از آن به عنوان یک محور ترانزیتی و  استراتژیک جنوب کشور و شاهراه حیاتی نام می برند به صحنه تقابل ها و تراژدی‌های غم‌انگیز رخ به رخ شدن، واژگونی، آتش گرفتن و غمنامه ضجه های مادران و پدران، اشک چشم کودکانی که در این راه سرپناه از دست داده اند تبدیل شده است و مرگ در آن می تازد و دریغ از نوشدارویی که نجات بخش گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمار سوانح رانندگی در جاده های جهرم_لار_بندرعباس به حدی شدت گرفته است که دیگر نام اخبار ناگوار روزانه بر آن گذاشتن هم کفاف نمی دهد؛ چرا که نه روزی یک بار بلکه ساعت به ساعت این جاده قربانی می گیرد و صدای آژیر آمبولانس ها، هلال احمر، آتش نشانی در بیخ گوش جاده طنین انداز می شود، اما انگار صدای این مرگ های پی در پی به گوش مسؤولین نمی رسد و یا اگر رسیده است هم از التفات و توجه دریغ کرده اند و همان وعده های تکراری نبودِ بودجه، تلاش برای پیگیری و رایزنی و حواله دادن تکمیل آن از سالی به سال دیگر را زمزمه می کنند وعده هایی که گذر سالهای طویل در تونل زمان نافرجام بودن آن را کاملا مشخص کرده است.

اپیزود؛ عازم سفر نوروزی اما بدون بازگشت

سال جدید آمده بود و همگان شاد در این مسیر قدم برمی داشتند، او هم مانند دیگران بار سفر را بسته بود و در این جاده جنوبی به دنبال یک سفر نوروزی بود؛ اما چه می دانست آن بار سفری که بسته است به مقصد نمی رسد و دیگر بازگشتی در کار نیست؟!

به یک چشم بر هم زدنی در یک خط باریک جاده رخش با رخ یک تریلی برخورد کرد جایی که نه راه پیش داشت و نه راه پس!  رخ به رخ شدن همان و جان باختن و عزیمتی همیشگی همان!

اپیزود؛ به دنبال یک لقمه نان در جاده ها

نوروز بود اما او دور از خانواده و به دنبال لقمه نانی در جاده ها با تریلی اش  رکاب می زد، غرق دنیای خودش بود و دعایش این  که این چند روز هم بگذرد و بتواند دمی را در کنار خانواده اش آسوده بگذراند، اما از بخت بد گذرش به  جاده یک طرفه لار_بندرعباس افتاد  خطی که برایش پایان بود و با واژگون شدن این چنین دفتر عمرش بسته شد.

اینها فقط نمونه ای جزئی از حوادثی است که در فاصله کمتر از یک ماه و ایام نوروزی به وقوع پیوسته است و اگر بخواهیم قصه پرغصه مرگ های بی وقفه در این محور را روایت کنیم از پژو و پرایدی که رخ به رخ گشتند و همه سرنشینان آن در آتش سوختند تا برخورد پرحادثه تریلی و ۴۰۵ که تعداد بیشماری از  مصدومیت را بر جای گذاشت باید یک مرثیه مسطور را به راه انداخت.

رشد سوانح ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ به نسبت سال گذشته

طبق داده های آماری که مرکز حوادث و فوریت های پزشکی لارستان از آنچه که مربوط به حوزه استحفاظی خویش است در اختیار خبرنگار فارس قرار داده، میزان تصادفات و سوانح رانندگی در محور جهرم_لارستان در یک بازه زمانی مشابه از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و همین مدت زمان در سال ۱۴۰۱ با افزایش از ۱۰ سانحه در ایام نوروز ۱۴۰۰ به ۱۳ سانحه در یک ماهه نخست ۱۴۰۱، ۳۰ درصد صعودی گشده است.

افزایش صد درصدی فوتی ها در محور جهرم_لار و مصدومین در لار_بندرعباس

به طبع افزایش تعداد سوانح رانندگی، میزان مصدومیت و فوتی ها نیز متغیر شد، به گونه ای که  شروع سال ۱۴۰۰ در محور جهرم_لار بدون هیچ گونه فوتی همراه بود و یازده نفر مصدوم گشتند که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تعداد فوتی ها به صورت صد درصدی تغییر کرده است و چهار نفر در شروع سال جدید قربانی این محور شده‌اند، ۳۰ نفر نیز مجروح گشتند که درصد تغییر آمار مجروحین به ۱۷۳ درصد رسیده است.

در جاده لار_بندرعباس نیز آمارهایی که مربوط به حوزه استحفاظی لارستان است از افزایش تصافات حکایت دارد، آماری که از سه تصادف در شروع سال ۱۴۰۰ به چهار تصادف در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ افزایش داشته و ۳۳ درصد تغییر کرده است، در این محور شمار مجروحین سوانح رانندگی با تغییر ۱۰۰ درصدی از چهار نفر به هشت نفر رسیده است و در حوزه استحفاظی لارستان هیچ فوتی ثبت نشه است.

محور جهرم_لار و لار_بندرعباس پرترافیک ترین و نا ایمن ترین محور جنوب فارس

رئیس پلیس راه جنوب استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دو محور جهرم_لار و لار_بندرعباس در شمار پرتردد ترین و پرترافیک ترین محورهای جنوبی فارس قرار دارد و بیشترین تردد از سوی وسایل نقلیه باربری که حامل مواد نفتی و فراورده های آن هستند انجام می شود.

سرهنگ حمدالله هوشمندی گفت:  این محورها به صورت دو طرفه و کم عرض هستند، محورهایی که فاقد ایمنی قابل توجه بوده و ضرورت تبدیل آنها به بزرگراه یک امر بسیار مهم است، از سال ۱۳۸۱ تا کنون  که بیش از بیست سال است در این منطقه مشغول به خدمت هستم شاهد توسعه محسوسی در ایمن‌سازی محورهای جهرم_لار و لار_بندرعباس نبوده ام.

سه ضلعی مرگ؛ جاده کم عرض،کیفیت پایین خودرو و بی‌دقتی راننده

وی درخصوص  دخیل بودن نقش عواملی مانند نابه سامانی جاده ها، کیفیت خودرو و دقت رانندگان در سوانح رانندگی اظهار داشت: تعداد سوانح رانندگی در این محورها بسیار بالا است به گونه ای که می توان آن را اولین محور پرخطر جنوبِ استان فارس دانست، عوامل مؤثر در سوانحی که در این محور ها رخ می دهد می تواند از نابه سامانی جاده تا کیفیت خودرو و دقت راننده را دربرگیرد، اما همانگونه که گفته شد کم عرض بودن این محورها و تردد بسیار وسایل نقلیه باربری یک عامل اساسی است.

لزوم افزایش تعداد و کیفیت دوربین های هوشمند در جاده های جهرم_لارستان_بندرعباس

سرهنگ هوشمندی در خصوص راهکارهای کاهش تصادف افزود: توسعه و ایمن سازی محورها با تبدیل آن به بزرگراه، تجهیز محورها به تجهیزات الکترونیک و هوشمند ثبت و ضبط تخلفاف یعنی دوربین هوشمند نقش موثری در کنترل تخلفات به ویژه سرعت دارد، ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان نیز از دیگر راهکارهایی است که می تواند در کاهش سوانح رانندگی نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو محور ذکر شده دوربین های هوشمند وجود دارد اما تعداد آن ها و کیفیت آنها پایین است که افزایش این تعداد و بالابردن کیفیت ها نیز یک امر ضروری در جهت کاهش تخلفات و سوانح رانندگی است.

رئیس پلیس راه جنوب فارس با تأکید بر رعایت سرعت مجاز هنگام رانندگی بیان داشت:  با توجه به دو طرفه بودن و کم عرض بودن جاده‌ها و تردد وسایل نقلیه باربری که در این محور کم عرض از مقابل و مجاور هم حرکت می کنند رعایت سرعت مطمئنه و مجاز ضروری است، هرگونه تجاوز و انحراف به چپ از خط آکس جاده ها می تواند سبب بروز حادثه های دلخراش و ناگوار گردد.

تلخ و شیرین جاده ها

سرهنگ هوشمندی در خصوص خاطرات تلخ و شیرین خود در این محورها بیان داشت: هر زمانی که تماسی گرفته شود و از تصادفی منجر به مرگ و مصدومیت های شدید خبر داده شود باعث یک روز تلخ و رنجش خاطر ما و همکارانمان می شود، در مقابل وقتی یک روز کاری  بدون خبر سوانح رانندگی سپری می شود خاطری آسوده داریم و خوشحالیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های آموزشی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا آموزش قوانین رانندگی از سوی پلیس راهور در روستاها، ادارت، منازل مسکونی و مدارس آموزش داده می شد، حال که خوشبختانه شیوع ویروس کرونا کمتر شده است برنامه هایی برای از سرگیری مجدد این آموزش ها را مدنظر داریم.

پرداخت نخستین بخش تسهیلات بانکی احداث بزرگراه جهرم_لارستان_بندرعباس

طی روزهای گذشته، روابط عمومی اداره کل  راه و شهرسازی لارستان  از پرداخت نخستین بخش تسهیلات بانکی برای تکمیل این بزرگراه چنین خبرداده بود: با تلاش ها و پیگیری های وافری که برای برای توجیه فنی و اقتصادی و اهمیت محور جهرم - لار - بندر عباس صورت گرفت ، موافقت های لازم برای ورود بانک ملی برای تامین مالی ٢ هزار میلیارد ریالی دراین پروژه  طریق انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز با اشاره به روند اجرای طرح چهارخطه لار- جهرم- بندرعباس گفت: ۲۰۴ کیلومتر از طرح احداث باند دوم این محور در حوزه اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار دارد که تاکنون احداث باند دوم در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است.

شبانی افزود : هم اکنون با رویکرد حذف نقاط پرحادثه، اجرای باند دوم و ارتقای این محور از حالت دو خطه به چهار خطه در مقاطع پرتصادف و یا دارای تصادف این حوزه، مجموعاً به طول ١٢٢ کیلومتر عملیات اجرایی آن به پیمان رفته و در دست اجرا می باشد.

وی بیان داشت: تخصیص این مبلغ و پرداخت مرحله نخست آن با همکاری و رایزنی حسین حسین زاده، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی ، محمد رضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران و همچنین مسئولان و مقامات اجرایی استان و مدیران بانک ملی تحقق یافت.

شبانی یکی از پروژه های اساسی و اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مسئولان و مقامات اجرایی در استان فارس و حوزه وزارت راه و شهرسازی را تکمیل و بهره برداری از طرح چهار خطه کردن محور لار- جهرم - بندرعباس دانست و گفت: هم اینک کل این محور در قالب پنج فاز در حال اجرا است.

او با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت می باشند اظهار داشت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.

مدیر کل راه و شهرسازی لارستان عنوان داشت: قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسی‌های طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط  شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست.

وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد.

شبانی قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین  روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.

شبانی گفت: حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

تکمیل بزرگراه جهرم_لارستان_بندرعباس نیازمند یک عزم ملی 

محور جهرم لارستان بندرعباس فارغ از آنکه در حوزه استحفاظی دو استان فارس و هرمزگان قرار دارد اما یک محور پراهمیت و استراتژیکی در اتصال شمال به جنوب کشور است، محوری که اگر از ناایمن بودن آن کاسته شود و به ساماندهی و تکمیل برسد  کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر برای سهولت دسترسی به بنادر جنوبی، جزایر قشم و کیش و  روان شدن ترافیک خودروهای حامل سوخت به سمت جنوب است.

این محور تا کنون بارها مورد بازدید مسؤولان مختلف اعم از رده های کشوری، استانی و شهرستانی قرار گرفته است که همگان بر  اهمیت آن و قرار دادن آن در زمره اولویت اساسی اداره کل راه و شهرسازی لارستان تأکید کرده اند، اما گذشت زمان مشخص نموده است که برای ساماندهی این محور مهم اما پرخطر،  کاهش سوانح بیشمار رانندگی و جان سالم به در بردن رانندگان از این مهلکه خطر،  یک عزم جزم ملی و تخصیص اعتبار البته نه از سنخ اعتبارهای قطره چکانی لازم است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: پلیس راه جنوب فارس جاده های مرگ جاده لار جهرم دوربین هوشمند کل راه و شهرسازی لارستان جهرم لارستان بندرعباس شرکت پیمانکاری حوزه استحفاظی سوانح رانندگی محور جهرم لار لار بندرعباس استان فارس جهرم لار جاده ها اداره کل کم عرض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۱۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف بنی اسدی در خصوص آخرین وضعیت جاده‌های خراسان رضوی اظهار کرد: بارش باران در حوزه بجستان، سبزوار، جغتای، خوشاب، کلات، باخرز و محور مشهد - سرخس (مزداوند) باعث لغزندگی سطح جاده‌های خراسان رضوی شده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری خراسان رضوی افزود: به علت وقوع سیلاب و عدم وجود ایمنی در محور عشق آباد_ بردسکن در حوزه استان خراسان جنوبی، تا اطلاع بعدی مسدود است.

کد خبر 6095535

دیگر خبرها

  • تمام محور‌های مواصلاتی استان یزد باز است
  • لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش در مسیر بهشت‌زهرا
  • جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش از بزرگراه شهید هاشمی و بهشت‌زهرا
  • اجرای طرح ساماندهی کودکان گل فروش حاشیه بزرگراه شهید هاشمی و بهشت زهرا (س)
  • افزایش تلفات فروریختن جاده در چین به ۳۶ نفر
  • برای حفظ تمرکز تیم: معرفی رانگنیک تأخیر خورد
  • زیر گرفتن وحشتناک مردم توسط یک راننده فراری (فیلم)
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور