Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@22:14:43 GMT

مهاجرت غیرقانونی، موضوع سفر بلینکن به پاناما

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۳۲۴۶

مهاجرت غیرقانونی، موضوع سفر بلینکن به پاناما

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پاناما در بحبوحه جنگ اوکراین از یک سو و افزایش چشمگیر مهاجرت غیرقانونی از سوی دیگر، به دنبال راهی برای کنترل مهاجران از آمریکای لاتین و مدیریت آن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در پاناما مذاکراتی را بر سر  پیشنهاد دیپلماتیک جدید با هدف کنترل مهاجران از آمریکای لاتین آغاز کرد؛ موضوعی که در بحبوحه جنگ اوکراین دردسرهای سیاسی بسیاری برای واشنگتن در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سفر دو روزه وزیر امور خارجه آمریکا به پاناما نخستین سفر وی به آمریکای لاتین در سالجاری بشمار می رود.

بلینکن در این سفر نخست به دیدار «لورنتینو کورتیزو» رئیس جمهوری این کشور رفت. ضمن آنکه وی امروز قرار است همراه با «آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت میهنی آمریکا با همتایان خود از بیش از ۲۰ کشور در نیمکره غربی دیدار و در مورد همکاری ها در زمینه مهاجرت گفت‌وگو کنند.

«برایان نیکولز» دیپلمات ارشد آمریکا حاضر در این سفر گفت: ما باید روی همکاری نزدیک با دولت‌های سراسر منطقه حساب کنیم تا در مدیریت مهاجرت غیرقانونی و رسیدگی به نیازهای حفاظتی افراد آسیب پذیر موفق عمل کنیم.  

براساس آخرین آمار منتشر شده، مقامات آمریکایی تنها در ماه مارس (اسفند و فروردین) بیش از ۲۲۱ هزار نفر را در  مرز مکزیک دستگیر کردند که این رقم بالاترین میزان در بیش از دو دهه اخیر در یک ماه گذشته است.

کارشناسان دلیل افزایش بی اندازه مهاجران به سوی مرزهای آمریکا را فقر شدید، خشونت افسارگسیخته و بلایای طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی در آمریکای لاتین به ویژه در کشورهای السالوادور، گواتمالا، هائیتی و هندوراس ذکر کرده اند.

اما آمریکا تنها کشور هدف مهاجرت در سالهای اخیر نبوده و بحران اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا باعث بحران مهاجرت بیش از ۶ میلیون ونزوئلایی به کلمبیا به عنوان همسایه این کشور شده است.  

گفته می شود سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پاناما زمینه را برای نشست سران آمریکای لاتین که «جو بایدن» در ماه ژوئن میزبان آن خواهد بود فراهم می کند.

براساس نتایج یک پژوهش از سوی اندیشکده بروکینگز، با توجه به اینکه آمریکای لاتین به ندرت به عنوان یک کانون امنیتی جهانی در نظر گرفته می شود، جامعه بین المللی بیش از ۱۰ برابر برای هر پناهجوی سوری در مقایسه با هر مهاجر ونزوئلایی هزینه می کند. هرچند در پی جنگ در اوکراین پناهندگان این کشور نیز در بسیاری از مناطق غربی با استقبال گرمتری نسبت به مهاجران مسلمان از سوریه و افغانستان روبرو شده اند.

بایدن هم وعده پذیرایی از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی را داده که با اعتراض اندکی از سوی حزب جمهوری خواه که به طور کلی مخالف مهاجرت هستند.

«جیسون مارکزاک» کارشناس آمریکای لاتین در اندیشکده شورای آتلانتیک نیز ضمن تائید تمایل اندک جامعه بین المللی برای حمایت از مهاجران در آمریکای لاتین، افزود: دولت بایدن به دنبال طرحی منطقه‌ای است تا هیچ کشوری تحت فشار تعداد بیشتری از مهاجران قرار نگیرد و کشورها بتوانند فرصت‌هایی را که مهاجران ارائه می‌دهند به حداکثر برسانند.

بایدن بارهای در کارزارهای انتخاباتی خود وعده رویکردی انسانی تر به موضوع مهاجرت را در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» داده بود. هرچند توسط دادگاه‌ها مجبور شد سیاست ترامپ را حفظ کند که در آن مهاجران در مکزیک منتظر می‌مانند تا پرونده‌هایشان بررسی شود.

اما دولت بایدن در ۲۳ می (۲ خرداد) به سیاست دیگری از ترامپ پایان خواهد داد که بر اساس آن آمریکا به دلیل بحران کووید-۱۹ می توانست مهاجران را بدون هیچ مصاحبه ای اخراج کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اوکراین ، پاناما ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوکراین پاناما ایالات متحده آمریکا وزیر امور خارجه آمریکا آمریکای لاتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۳۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • آمریکای شعله‌ور!
  • نوید فردایی آکنده از ظلم ستیزی از دانشگاه‌های آمریکا به گوش می‌رسد
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران