Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@04:38:18 GMT

تولید نفت ایران به بالاترین میزان از سال 2019 رسید

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۳۲۷۲

تولید نفت ایران به بالاترین میزان از سال 2019 رسید

تولید نفت ایران بر اساس اظهارات مقامات کشور اکنون 40 درصد بیشتر از ابتدای دولت سیزدهم است و صادرات نفت نیز از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

روزنامه ایران:  این اعداد، تنها آمار رسمی وزارت نفت از میزان تولید و صادرات نفت ایران است که نشان می‌دهد در این مدت، شرایط فروش نفت کشور بهبود یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع را از آمار منابع ثانویه اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) نیز می‌توان دریافت. این منابع ثانویه شامل 7 نهاد رصدکننده بازار جهانی نفت خام و تردد نفتکش‌ها از جمله اداره اطلاعات انرژی امریکا، آژانس بین‌المللی انرژی، نشریه‌های تخصصی پی.آی.دبلیو، پیلاتس و مرکز مطالعات جهانی انرژی CGES (سی.جی.یی.اس) و شرکت مشاوره‌ای CERE (سی.یی.آر.یی) است که به‌دلیل صادرات نفت خام ایران در بازار خاکستری، توان ارائه آمار دقیق صادرات را ندارند؛ اما داده‌های آنها همسو با گزارش‌های رسمی است.

بر مبنای اعلام منابع ثانویه و تازه‌ترین گزارش اوپک، ایران در ماه مارس 2022 حدود 2 میلیون و 546 هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده است، این درحالی است که در ابتدای دولت، رقم اعلامی منابع ثانویه برای تولید نفت ایران حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بوده است. به این ترتیب، میزان تولید نفت ایران بر مبنای گزارش منابع ثانویه، در دولت سیزدهم نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است.


مصرف 1.8 میلیون بشکه در داخل کشور

با این حال، برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که یا تولید نفت ایران بیش از رقم اعلامی منابع ثانویه است یا از محل ذخایر نیز صادرات انجام می‌شود.
نرسی قربان، کارشناس بین‌الملل انرژی در این خصوص به «ایران» می‌گوید: «آمار دقیق تولید و صادرات نفت کشور، آماری است که از سوی وزارت نفت عنوان می‌شود. اما به خاطر تحریم‌ها، وزارت نفت نمی‌خواهد که بگوید چقدر نفت خام در ایران تولید و چقدر از این میزان صادر می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «بخشی از نفت تولیدی، داخل کشور مصرف می‌شود و بخشی نیز صادر می‌شود. پالایشگاه‌های ایران تقریباً یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام را پالایش می‌کنند و این میزان از تولید برای تأمین نیاز پالایشگاه‌های داخلی است.»
با احتساب مصرف یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام داخل کشور و همین‌طور صادرات بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام کشور، می‌توان حدود 2.8 میلیون بشکه در روز نیز برای تولید نفت ایران متصور شد. اما این رقم هنوز حدود یک میلیون بشکه در روز تا ظرفیت تولید نفت کشور فاصله دارد.


ظرفیت تولید نفت کشور 3.8 میلیون بشکه در روز

وزیر نفت اخیراً در ارتباط تلفنی با بخش خبری ساعت ۲۱ سیما درباره ظرفیت تولید نفت خام ایران گفت که «با انجام اقدام‌های مؤثر در میدان‌های نفتی، خشکی و دریایی، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تأسیسات، مراکز جمع‌آوری نفت، ظرفیت کنونی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها یعنی به رقم روزانه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسیده است و اکنون حتی برای تولید این مقدار نفت مشکلی نداریم.»
قربان، کارشناس بین‌الملل نفت در این خصوص می‌گوید: «ظرفیت تولید با تولید فرق دارد و در اصل ظرفیت نشان‌دهنده توان تولید است.»او ادامه می‌دهد: «به‌طور معمول بین 5 تا 10 درصد در سال از ظرفیت تولید نفت کاسته می‌شود. این تنها در مورد ایران نیست و همه تولیدکنندگان نفت با این مسأله مواجه‌ هستند. به همین خاطر مرمت و تعمیر چاه‌های موجود و حفاری چاه‌های جدید و اقداماتی از این دست باید انجام شود تا ظرفیت تولید نفت افت نکند. از این پس نیز باید این رسیدگی انجام شود.»


افزایش تولید تابع صادرات است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که «با مجموعه اقداماتی مانند بهره‌گیری از اشکال مختلف بازاریابی، این افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم رقم خورده و به تبع آن تولید نفت نیز بیشتر شده است.»
محسن خجسته‌مهر عنوان می‌کند که «حتی در این مدت به برخی کشور‌های هدف، بیشتر از زمان اجرای برجام صادرات داشته‌ایم و احیا و بازپس‌گیری بازار از دست رفته محصولات صادراتی در دوران تحریم از جمله اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.»
صادرات نفت ایران به مقصد چین، یکی از مواردی است که در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته و برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ایران در ماه مارس 900 هزار بشکه نفت در روز فقط به مقصد چین حمل کرده است. آمار تأیید نشده نشان می‌دهد که ایران از سال 2021 بیش از 337 میلیون بشکه نفت خام به ارزش تقریبی 22 میلیارد دلار به چین ارسال کرده است؛ بدون آنکه کوچک‌ترین تخفیفی در تحریم‌ها اعمال شود.در همین حال، رویترز با اعلام اینکه صادرات نفت ایران در بالاترین سطح از زمان تحریم‌ها است، می‌نویسد: «صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.»
افزایش صادرات نفت ایران که به گفته منابع آگاه، در این دولت هر ماه بیش از ماه قبل بوده است؛ منجر به افزایش تولید نفت در این دولت شده است.


نفت ایران و هنر خنثی‌سازی تحریم‌ها

کارشناسان بین‌المللی، افزایش سهم ایران از بازار جهانی نفت خام در دولت سیزدهم را یک اتفاق مهم می‌دانند.
در این خصوص، ممدوح سلامه اقتصاددان بین‌المللی نفت/ استاد اقتصاد انرژی دانشگاه تجارت ESCP اروپا، لندن به «ایران» می‌گوید: «گزارش‌های مختلفی از میزان صادرات نفت ایران در شرایط کنونی وجود دارد؛ مبنی بر اینکه ایران ممکن است تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز نیز نفت صادر کند که دو سوم آن بر خلاف تحریم‌های امریکا به کشور چین می‌رود. در واقع، ایران هنر کاهش اثرات نامطلوب تحریم‌ها و خنثی‌سازی آنها را به کمال رسانده است.»
فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، در این زمینه به «ایران» می‌گوید: «منابع ثانویه، اکنون میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را 1.2 میلیون بشکه در روز اعلام می‌کنند.»


در روزهای اخیر، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که «کل نفت خام تخصیص‌یافته به بخش صادرات در بازارهای جهانی فروخته می‌شود و درآمدهای نفتی نیز وصول می‌شود.» به این ترتیب در دولت سیزدهم نه تنها تولید و صادرات نفت افزایش داشته؛ بلکه درآمدهای نفتی نیز رشد داشته است. به طوری که وزیر نفت می‌گوید: «درآمد نفتی کشور در سال 1400 حدود 2.5 برابر درآمدهای نفتی سال 1399 بود.»
 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران ظرفیت تولید نفت تولید نفت ایران دولت سیزدهم هزار بشکه نفت منابع ثانویه صادرات نفت بین المللی تحریم ها نفت کشور نفت خام چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

​مدیرعامل بانک صادرات ایران همزمان با آغاز عملیاتی شدن برات الکترونیک این بانک به عنوان نخستین برات الکترونیک شبکه بانکی کشور، برای تامین مالی غیرنقدی بخش تولید از طریق ابزارهای نوین زنجیره تأمین اعلام آمادگی کرد. - اخبار بازار -

محسن سیفی در حاشیه رونمایی از نخستین برات الکترونیک کشور توسط این بانک که با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیران ارشد این وزارت خانه، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، خزانه‌دار کل کشور، نمایندگان قوه قضائیه، مدیران عامل بانک‌ها، مدیران ارشد بانک صادرات ایران و اصحاب رسانه در محل تالار جهاد اقتصادی ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با تشریح قابلیت‌های نوین بانک صادرات ایران در زمینه تکمیل بسته تامین مالی غیر نقدی، برای حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی اعلام آمادگی کرد.

او با بیان اینکه خوشحالیم که امروز در بانک صادرات ایران موفق شدیم به عنوان اولین بانک بسته اسناد تجاری را تکمیل و از آنها  در جهت تامین مالی زنجیره تأمین در بخش تولید استفاده کنیم، افزود: در سال‌هایی که تأمین مالی نقدی در نظام بانکی کشور اشباع شده  و در عین حال بانک‌ها موظف به تأمین مالی بخش‌های مختلف تولیدی هستند، بانک صادرات ایران با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی غیر نقدی از تولید حمایت خواهد کرد و برات الکترونیک سهم مهمی از این ماموریت را بر عهده خواهد داشت.

 او افزود: امروز برات الکترونیک بانک صادرات ایران در کنار چک الکترونیک (چکنو) و در کنار سفته الکترونیک و همچنین سامانه توثیق الکترونیک دارایی (ست)، بسته کاملی برای تامین مالی زنجیره تولید فراهم کرده است.

 سیفی از عبور تعداد چکنوهای صادره از مرز 4 میلیون برگه و صدور بیش از 90 هزار برگ سفته الکترونیک  در بانک صادرات ایران خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن برات الکترونیک  که حداقل سررسید آن یک ماه و حداکثر 12 ماه است، زنجیره کاملی از ابزارهای تامین مالی غیر نقدی در بانک صادرات ایران فراهم آمده که در خدمت شبکه تولید کشور قرار خواهد گرفت.

بانک صادرات ایران پیشرو در عملیاتی کردن برات الکترونیک سپامی

نخستین برات الکترونیک سپامی توسط بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمت نوین، تسهیل و تسریع در عرصه پرداخت غیرحضوری پول صادر و این ابزار نوین در اختیار فعالان اقتصادی و تولید قرار گرفت.

این محصول خدمت نوین بانک صادرات ایران برای تامین مالی زنجیره تامین واحد‌های تولیدی است و علاوه بر چکنو، خدمت دیگری برای مشتریان بانک به ویژه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به حساب می‌آید.

بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک کشور با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با عملیاتی کردن پروژه برات الکترونیک، خدمت نوین دیگری را برای تسریع در پرداخت‌های آنی در نظام بانکی کشور ارائه کرد و در نخستین اقدام پس از دریافت کد سپام از بانک مرکزی و ارسال  درخواست صدور برات به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین برات الکترونیک سپامی نظام بانکی کشور با داشتن شناسه خزانه‌داری کل کشور و شناسه سپام بانک مرکزی با امضای بانک صادرات ایران به عنوان برات‌گیر صادر شد. 

بانک صادرات ایران پس از عملیاتی کردن نخستین چک امن الکترونیک با عنوان «چکنو»، در صدور و استفاده از برات الکترونیک نیز  در کشور پیشرو است.

بدین ترتیب واحدهای تولیدی، بنگاه‌های اقتصادی، شبکه فروش و تامین ‌کنندگان می‌توانند با رونمایی این محصول توسط مراجع سیاستگذار، از این خدمت در بانک صادرات ایران استفاده کنند. 

برات الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین و بر اساس دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط مؤسسات اعتباری طراحی شده و شیوه‌نامه اجرایی آن پس از تصویب در کمیسیون اعتباری به تایید هیئت‌عامل بانک مرکزی رسیده است. این سند تجاری الکترونیکی دارای کلیه ویژگی‌های ذکر شده در ماده 223 قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک است.

برات الکترونیک غیر کاغذی، با سررسید حداقل یک ماه و حداکثر یک سال با درخواست برات‌دهنده (بنگاه خریدار) در وجه یا به حواله‌کرد دارنده برات (بنگاه فروشنده) از طریق سامانه برات صادر و شناسه یکتای آن در سامانه سپام ثبت می‌شود و بانک بر اساس اعتبار برات‌دهنده (بنگاه خریدار) نسبت به قبول برات الکترونیک و تادیه کل مبلغ آن در سررسید اقدام خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • تاکسی های برقی وارد شد
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات