Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد افزود: ۳۰ هزار میلیارد ریال طرح آبی در مناطق مختلف این استان هم اکنون در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح ها آبی مشکلات تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف خواهد شد.

به گزارش ایزان اکونومیست، آرش مصلح روز چهارشنبه در نشست  شورای حفاظت منابع آب و دشت پایلوت باشت افزود: در صورت بهره برداری از طرح های آبی در دست مطالعه و اجرا استان تمام زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آبی و مشکل کم آبی تمامی روستاها و شهرهای برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد از پتانسیل مطلوبی در زمینه آب برخوردار است، تصریح کرد: هم اکنون ۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی در مناطق باشت، کهگیلویه، بویراحمد، دنا، گچساران و بهمئی  وجود دارد که در صورت تامین آب بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی کشاورزی سالیانه برای کشاورزان این مناطق ایجاد خواهد کرد.

مصلح گفت: تامین آب اراضی دهدشت غربی، تامین آب اراضی دشت امامزاده جعفر و خان احمد، تنگ سرخ، تامین آب اراضی کشاورزی آبرزی و طرح تامین آب آشامیدنی لیکک از مهمترین طرح های آبی در دست اجرا در استان است.

وی اظهار داشت: میانگین بارش باران در سال آبی جاری تاکنون در این استان  ۵۳۸ میلیمتر بوده است.

مصلح با بیان اینکه متوسط بارندگی در باشت سه برابر میانگین کشوری است گفت: ۶۵۰ میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری تاکنون در ایستگاه تلچگاه این شهرستان ثبت شده است.

وی ابراز کرد: ۱۱میلیارد متر مکعب در کهگیلویه و بویراحمد سالانه بارندگی داریم که هشت و نیم میلیارد متر مکعب آن بصورت روان آب از استان خارج می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد افزود: برخی از روستاهای شهرستان باشت با تنش آبی مواجه هستند.

مصلح بیان کرد: شهرستان باشت با دارا بودن زمین های مستعد کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سد شیو باشت احیاء خواهد شد گفت: این سد به حجم ۹۶ میلیون متر مکعب یکی از طرح های آبی باشت بوده که به دلایل مختلف اجرا نشد و در صورت اجرای این طرح آب کشاورزی ۱۴ هزار هکتار از کشاورزی باشت تا گچساران، آب شرب و صنایع را تامین می کند.

مصلح گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و تنش آبی کشت برنج و هندوانه به عنوان ۲ محصول کشاورزی دارای مصرف آب بالا در این استان ممنوع است.

وی اظهار داشت: در صورتی که کشاورزان اقدام به کشت برنج و هندوانه کنند روستاهای این مناطق دچار تنش آبی خواهد شد.

دادستان باشت: کشت برنج و هندوانه به موجب قانون در باشت ممنوع است

دادستان عمومی و انقلاب باشت با اعلام اینکه کشت برنج به موجب قانون در اراضی این شهرستان ممنوع است، گفت: جهاد کشاورزی و امور آب مکلف هستند از کشت برنج جلوگیری کنند.

سید علی رجایی منفرد افزود: دستگاه های متولی همچون سازمان جهاد کشاورزی و امور آب هم مکلفند به عنوان ضابط در این قضیه ورود کنند و جلوی کشت این محصول را بگیرند.

وی تصریح کرد: از این دستگاه ها انتظار داریم که فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام دهند و به کشاورزان اطلاع رسانی کنند.

رجایی منفرد گفت: دستگاه های اجرایی بصورت جهادی عمل کنند و در زمینه واگذاری و  صدور مجوز ها کارشناسی عمل کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی در راستای جمع آوری و ساماندهی انشعاب های غیر مجاز آب و فاضلاب حمایت می کند در حالی تاکنون یک فقره پرونده در زمینه انشعاب غیرمجاز در این شهرستان تشکیل نشده است.

فرماندار باشت با اشاره به مشکل خشکسالی در باشت گفت: امکان کشت برنج در مزارع این شهرستان وجود ندارد.

نادر گرامی با بیان اینکه کشاورزی مهمترین منبع درآمد شهروندان باشتی است اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری از این طرح آبی باشت افزون بر ایجاد بستر فرصت های جدید شغلی منجر به افزایش درآمد کشاورزان منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از آب های سطحی بهترین راهکار برای مدیریت منابع آب است گفت: برخی از کشاورزان اقدام  فروش آب اجاره ای به کشاورزان همجوار خود می کنند که ضروری است در این زمینه برخورد قانونی شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: باشت ، شرکت آب منطقه ای ، برنج

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: باشت شرکت آب منطقه ای برنج کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد تامین آب کشت برنج تنش آبی طرح آب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • فوت دو نفر در باشت به علت برخورد خودرو با پایه شبکه برق
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین