محافل قدر | شبهای احیا کجا بریم؟
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۵۳۵۰
همشهری آنلاین - رابعه تیموری:گزارش زیر شرح برنامهها و مراسم تعدادی از مساجد و هیئتهای شهر در شبهای قدر است که میتوانید از آنها بهره ببرید :
حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
سخنران : حجج اسلام : سید حسین مومنی، ناصر رفیعی و آیتالله سید محمدمهدی میرباقری
دعای جوشن کبیر : حسن شالبافان، محمدرضا غلامرضازاده، احمد زینالعابدین فرد، حمید رمضانپور، امیر نعیمی
زمان شروع مراسم : ساعت ٢١
آدرس درب جنوبی حرم : شهر ری، بزرگراه شهید رجایی، پل شهید آوینی، بلوار سلمان فارسی، درب جنوب حرم
آدرس درب شرقی حرم : شهر ری، خیابان فدائیان اسلام، بزرگراه کمربندی شهرری، درب شرقی حرم
هیئت فاطمیون تهران
سخنران : حجج الاسلام عابدینی، مرتضی آقا تهرانی، میر هاشم حسینی، سید حمید میر باقری، سید مهدی حائریزاده، شیخ مهدی حسنآبادی، میثم علی پناه، علی سعیدیان
مناجاتخوان : مرتضی طاهری، عباس حیدرزاده، یزدان ناصری، سید مهدی میرداماد، علی
زمان شروع مراسم : ساعت ٢٣
نشانی : خیابان مجاهدین اسلام، چهارراه آبسردار
حسینیه همدانیها
سخنران : حجتالاسلام حسین انصاریان
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۲:۱۵
نشانی : خیابان ری
امامزاده صالح (ع)
سخنران : حجتالاسلام علیرضا پناهیان
مناجاتخوانی : حجتالاسلام عبدالله کرمینیا
مرثیهخوانی : امیر عباسی
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۱:۴۵
نشانی : بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان ایثارگران شمالی، خیابان امامزاده داود(ع)
مهدیه امام حسن مجتبی (ع)
سخنران : حجج اسلام علی سعیدیان، علیرضا صادقی واعظ، مصطفی کرمی، عباس صراف، فرحانی و سیدعلیرضا حسینی
مناجاتخوانی : سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۲:۳۰
نشانی : خیابان آزادی غرب، بعد از بزرگراه یادگار امام (ره)
آستان شیخ صدوق(ره)
سخنران : حجج اسلام مهدی اصلانی، سجاد باقی، میثم علی پناه
مناجاتخوانی : محمدرضا غلامرضازاده
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۴
آدرس : شهر ری، سهراه ورامین، خیابان ابن بابویه
مسجد ارگ
سخنران : حجج الاسلام عباس صراف، سید مهدی میرباقری
مناجاتخوان : منصور ارضی
زمان شروع مراسم : ساعت ٤۵ : ٢٣
نشانی : خیابان پانزده خرداد، مسجد ارگ
مسجد جامع قاسم بن الحسن (ع)
سخنران : حجج اسلام مهدی ماندگاری، مهدی خدامی و سیدحسین مومنی
مناجاتخوانی : سیدمحمدباقر علمالهدی
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۴
نشانی : ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه محلاتی و امام علی (ع)
هیئت روضهالشهدا
سخنران : حجج اسلام سیدعلینقی طباطبایی، محمود ابوالقاسمی و مسعود تاج
مناجاتخوانی : حسین محمدیفام
زمان شروع برنامه : ساعت ۲۲
نشانی : بزرگراه سردار جنگل، بهار غربی، بالاتر از میدان استاندارد
مسجد جامع نظام مافی
سخنران : حجج اسلام مهدی ماندگاری، مسعود عالی و سیدعلی صادقی
مناجاتخوانی : وحید یوسفی
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۲
نشانی : بلوار آیتالله کاشانی
سجادیه بزرگ تهران
سخنران : حجج اسلام مصطفی کرمی و مرتضی ادیب یزدی
مناجاتخوانی : ذاکرین اهلبیت (ع)
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۲
نشانی : میدان شوش، خیابان شوش غربی، میدان شهید هرندی، سجادیه بزرگ تهران
هیئت مکتبالزهرا (س)
سخنران : حججاسلام مهدی شریف، مصطفی کرمی، مسعود عالی، مهدی حسنآبادی و حشمتالله قنبری
مناجاتخوانی : محمدرضا طاهری و حسین طاهری
زمان شروع مراسم : ساعت ۲۴
نشانی : خیابان شهید شریعتی، خیابان شهدای ناجا(پلیس)، ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، حسینیه چهارده معصوم(ع)
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: زمان شروع مراسم مناجات خوانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.