Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه با توجه به اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری، سند تحول و تعالی دانشگاه را تدوین کرد. در این سند پنج رویکرد تحولی در نظر گرفته شده که شامل «چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش عمیق، کاربردی، فایده محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و...»، «چرخش تحول آفرین از عرضه‌محوری مقاله‌گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی، تربیتی، محلی و ملی متأثر از چالش‌های آمایش‌محور و تحولات سریع اجتماعی و فناورانه»، «چرخش تحول آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار، درون‌زا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..»، «چرخش تحول آفرین از اقتصاد شهریه‌محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد» و ... است. برای تحقیق هر یک از اهداف مهم توجه به پژوهش از اهمیت برخوردار است. هرچند تاکنون برای ارتقای پژوهش‌های کاربردی فعالیت‌های فراوان انجام شده است، اما تولید مقالات و پژوهش‌های مساله محور نیازمند اقدامات بیش از پیش است.

اغلب پایان نامه ها و مقالات بلا استفاده هستند

وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نارسایی‌های موجود در پژوهش‌های دانشجویی گفت: اغلب پژوهش‌ها در راستای حل مساله مشکلات کشور نیستند، طبیعتا هیچ نهادی هم پیگیر این پژوهش‌ها نیست. اگر پژوهش‌ها مساله محور و مساله‌مند باشد بسیاری  از افراد(صنعت‌گران و پژوهشگران) به این مسیر وارد شده و نیاز خود را برطرف می‌کنند. در وضعیت کنونی اغلب مقالات و پایان نامه‌های دانشجویی در کتابخانه‌ها خاک خورده و بلا استفاده هستند.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:  بخش قابل توجهی از پژوهش‌ها و مقالات دانشجویی بازخورد مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی  و ...  در دانشگاه نیست  و به یک مقوله تزیینی تبدیل می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه دانشجو را نمی‌توان مقصر وضعیت موجود در پایان نامه‌ها و مقالات دانست و افزود: دانشجو به نسبت فعالیت‌هایش مقاله و پژوهش ارائه می‌دهد و اغلب این اقدامات چندان کارآمد و مساله محور نیست. برای مثال وقتی یک پژوهشگر دو تا سه سال از عمر خود را  به ارائه پژوهش می‌پردازد، اما در مجموع چندان کارآمد نیست فقط زحمت برای افراد به دنبال دارد. به عبارت دیگر برخی از پژوهش‌های بی‌ثمر به نوعی ادای پژوهش در آوردن است. چون پژوهش واقعی این گونه نیست.

وضعیت پژوهش با ایده‌آل‌های ذهنی فاصله دارد

 در سال‌های اخیر تاکیدات رییس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر دانشگاه مساله محور بوده است. قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارتقای پژوهش‌های مساله محور و اقدامات انجام شده گفت:  بنده باور دارم که پژوهش‌های موجود با ایده‌آل‌های ذهنی فاصله دارد. در پژوهش نیازمحور شرایط و برنامه‌های طرح پایش اجرایی شده است. در گذشته موضوعات را از اینترنت پیدا می‌شد، اما در شرایط کنونی موضوعات در مناطق مختلف و موضوعات متنوع را پیگیری کرده تا بتوان پایان نامه‌ها را تعریف کرد.

صنایع نسبت به جهاد دانشگاهی خوش‌بین نیست

وی ادامه داد: در گام بعدی می‌توان نیازهای دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شده و  در راستای پژوهش‌های تقاضا محور اقدام کرد و از طریق صحبت با صنایع خروجی واقعی ارائه داد. برای مثال صنایع نسبت به جهاد دانشگاهی‌ها خوشبین نیستند، چون در بسیاری مواقع نیاز صنایع از دانشگاه برطرف نشده و در حد ارائه یک پایان نامه خلاصه شده است. در حالی که نیاز صنعت حل مساله از سوی دانشگاه بود نه  ارائه صرف پایان نامه‌های کاغذی.

امیدواریم بتوان مشکلات ارتباط صنعت با پژوهش را برطرف کرد

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حوزه ارتباط با صنعت  فعالیت‌های مناسبی انجام شده  و بحث‌ها و دیدگاه‌های سنتی با فاصله در حال رفع است. امیدواریم تا سه سال آینده بتوان ارتباط صنعت با پژوهش و ارائه پژوهش‌های مساله محور را در اولویت اقدامات قرار داد تا بتوان رخوت در دانشجویان را برطرف کرد.   

انتهای پیام/

زهرا سلیمانی کد خبر: 1137347 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی فناورانه و پژوهشی وحید ضرغامی کاربردی کردن پایان نامه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی فناورانه و پژوهشی وحید ضرغامی کاربردی کردن پایان نامه فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قائم مقام معاونت تحقیقات چرخش تحول آفرین پایان نامه ها مساله محور پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال

با تمدید مهلت ثبت نام، دانشجویان مولف و مترجم فرصت دارند تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال کنند.

 دانشجویان تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاهی و طلاب سطوح مختلف می‌توانند آثار خود را به تعداد نامحدود و براساس شرایط ذیل در شش گروه اصلی شامل «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «علوم پزشکی و دامپزشکی»، «هنر و معماری» و بخش «ویژه» به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

 براین اساس همزمانی دوره تحصیل دانشجو با زمان چاپ و انتشار اثر، دارا بودن مشخصات عمومی کتاب برای اثر منتشر شده، داشتن اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار کتاب در بازه زمانی ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲، ثبت‌نام اینترنتی، ارسال دو جلد از کتاب به دبیرخانه و ارسال نسخه‌ای از متن زبان اصلی آثار ترجمه شده، از جمله شرایط شرکت در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است.

همچنین دانش آموختگانی که حداکثر دو سال پس از فارغ التحصیلی، کتاب خود را در بازه زمانی فوق الذکر (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به چاپ رسانده‌اند نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

کتاب‌های الکترونیک ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نیز باید دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

یادآور می‌شود آثار دریافت شده بازگردانده نخواهند شد و به آثار برگزیده‌ای که توسط بیش از یک نفر تألیف یا ترجمه شده‌اند، صرفاً یک جایزه تعلق خواهد گرفت.
براساس این فراخوان، ناشران نیز می‌توانند آثار دانشجویی خود را به همراه فرم ثبت‌نام اینترنتی، به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال کنند. همچنین در آیین اختتامیه جشنواره از ناشرانی که اهتمام جدی در نشر آثار دانشجویی داشته‌اند، تجلیل خواهد شد.

بخش ویژه جشنواره نیز به موضوعات اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی، ادبیات پیشرفت و مطالعات جمعیت اختصاص دارد.

گفتنی است علاقه‌مندان باید پس از ثبت نام از طریق سامانه اینترنتی به آدرس www.isba.ir، دو نسخه از اصل اثر را به همراه فرم ثبت‌نام اینترنتی به آدرس پستی دبیرخانه جشنواره در تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک ۷۲، صندوق پستی ۱۱۶۳-۱۳۱۴۵ سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۹۵۲۷۲۷ تماس حاصل نمایند.

مهلت ارسال آثار به بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال تمدید شد.

همچنین بر اساس فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال، شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در سه بخش اصلی، ویژه و بین‌الملل به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دانشجویان و طلابی که در بازه زمانی ۷/ ۷/ ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲/۶/۳۱ از پایان‌نامه خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی دفاع کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی به نشانی isba.ir در جشنواره شرکت کنند. آخرین مهلت ثبت نام بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شده است.

بر اساس اعلام کمیته علمی بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال، بخش اصلی این جشنواره شامل حوزه‌هایی در شش گروه علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و معماری، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی است. بر این اساس، در هریک از گروه‌ها دانشجویانی که صرفاً در موضوعات زیر از پایان‌نامه خود دفاع کرده باشند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

منبع: سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد‌دانشگاهی

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و شرکت کارگزاری پویش البرز
  • ضرورت جهش نوین نشریات دانشجویی در جهت حل مساله دانشگاه‌ها
  • تلاش دانشگاه آزاد برای تبدیل‌شدن به مرکز مهارتی
  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند