Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان با اشاره به خسارت بالای آفت ملخ مراکشی به مراتع و مزارع کشاورزی این شهرستان مرزی از متولیان جهادکشاورزی، امور عشایری و منابع طبیعی خواست با عملیات رصد، پایش و مبارزه با این آفت را برای کاهش خسارت‌ها به طور جدی انجام دهند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی فرمانداری مراوه‌تپه، لقمان قربانی در جلسه ستاد مبارزه با ملخ مراکشی این شهرستان گفت: بهترین زمان مباره با این آفت موقع خروج آنها از پوره یا کپسول‌های تولیدی خود و حرکت به سمت مراتع و مزارع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی باتاکید برضرورت همکاری و مشارکت بخشداران، دهیاران و شوراهای روستاهای مراوه‌تپه با نهادهای متولی برای رصد و مبارزه با آفت ملخ مراکشی افزود: شبکه بهداشت و درمان و اورژانس این شهرستان نیز باید برای ارائه خدمات به مسموم شدگان احتمالی مبارزه شیمیایی با این آفت آماده باشد.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی مراوه‌تپه نیز دراین جلسه گفت: امسال عملیات رصد و پایش آفت ملخ مراکشی در کانون‌های اصلی مراتع این شهرستان ابتدا با شناسایی کپسول‌ها در اسفند سال گذشته آغاز شده و پایش آن از اول فروردین درحال انجام است.

امان محمد ایمرعلی افزود: امسال عملیات رصد و پایش ملخ مراکشی در ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع مراوه‌تپه در "یکه چنار، بالکور، بهار میدان، چناران، دیگلی داش، چارلی دره، ساری قمیش، سلمه دره، شورجه بالا و پایین، گینگ چای، سوزش، آق تقه، دشت تقر و نارلی آجی سو" و مناطق مرزی با کشور ترکمنستان شامل "نائب دره، ابوساری و قاپلان دره" درحال انجام است.

وی اضافه کرد: عملیات رصد و پایش ملخ مراکشی توسط ۲ تیم درحال انجام است و تاکنون درسطح حدود ۱۹ هزار هکتار انجام شد.

ایمرعلی بابیان اینکه مشاهدات اولیه رصد و پایش آفت ملخ مراکشی نشان می‌دهد امسال تراکم این آفت کمتر از سال قبل است، یادآور شد: سال گذشته عملیات رصد و پایش این آفت در سطح ۵۵ هزار هکتار و مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی در سطح تقریبی ۹ هزار هکتار مراتع مراوه‌تپه انجام شد.

به گفته وی، سال گذشته مقدار پنج هزار و ۴۵۳ لیتر سم برای مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی در سطح مراتع و مزارع مراوه‌تپه مصرف شد.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی مراوه‌تپه، کمبود نیروی انسانی و فرسودگی ناوگان خودرویی برای عملیات رصد و پایش آفت ملخ مراکشی را مهمترین مشکل در این زمینه دانست و بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام “سار گلوسرخ” نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه با سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، گنبدکاووس ، گلستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گلستان عملیات رصد و پایش مبارزه شیمیایی آفت ملخ مراکشی هزار هکتار مراوه تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر توان صبح شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، بر آمادگی تمام ادارات، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای هر نوع مخاطرات احتمالی تاکید کرد.

وی با اشاره به گزارش‌های اداره منابع طبیعی بر وقوع ۳۰ فقره آتش سوزی در سال گذشته در سطح مراتع شهرستان و بیان اینکه این حریق‌ها به همت مردم، اطفا شد خواستار تقویت این ظرفیت شد.

وی بر تشکیل اکیپ‌های مردمی در تمام روستاها، استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد و زیست محیطی و همیاران طبیعت، احساس مسئولیت بیشتر، عدم آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بعد از برداشت، مدیریت به موقع چرای علف‌های هرز مراتع، مدیریت خاموشی‌ها، صرفه جویی حامل‌های انرژی و توجه به اخطارهای هواشناسی تاکید کرد.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سقز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قطعی برق گسترده ناشی از بارش بی سابقه نزولات جوی و رانش زمین در سال گذشته از همکاری تمام ادارات و ارگان‌ها، مردم، نیروهای نظامی و انتظامی تشکر کرد.

تقویت زیرساخت‌های شهری برای هدایت آب‌های سطحی، تهیه تجهیزات پشتیبان برای جلوگیری از تداوم خدمات رسانی، ارتقای سطح هماهنگی، برگزاری مانورها و نگارش و تدوین سناریوهای احتمالی، تقویت آموزش‌ها، توزیع مناسب و استقرار تجهیزات و تکمیل شبکه جمع آوری آب‌های سطحی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

کد خبر 6089497

دیگر خبرها

  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • پیشگیری از حریق در مراتع ایلام اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی