Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: مرحله نخست مبارزه بیولوژیکی با آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط جنگل‌های زاگرس در وسعت هزار هکتار در شهرستان رستم در غرب استان فارس انجام شد.

عبدالحسن صمدنژاد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایران اکونومیست افزود: آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط برای دومین سال پیاپی بعد از حدود یک دهه  در جنگل های زاگرس طغیانی شده که خشکسالی و کم بارشی در این وضعیت تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط در جنگل های زاگرس منطقه دلیرسالاری شهرستان رستم استان فارس طغیان کرده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه این آفت در سال گذشته حدود ۴۰۰ هکتار از جنگل های بلوط زاگرس را آلوده کرد،گفت: این آفت پنج نسل دارد و جزو آفت های شدید محسوب می شود؛ در سال گذشته محلول پاشی انجام و آفت مهار شد.

وی با اشاره به اینکه این آفت در طول سال، پنج نسل دارد،گفت: زمستان گذرانی این آفت زیر پوست درختان بلوط است و از ابتدای سال ۱۴۰۱ مجددا این آفت در جنگل های بلوط شهرستان ممسنی مشاهده شد.

وی ادامه داد: وضعیت شیوع این آفت از سوم فروردین امسال پایش شد که از ۸ فروردین طغیان آن را شاهد بودیم و در نهایت، کار مبارزه از ۹ فروردین ۱۴۰۱ آغاز شد.

صمدنژاد عنوان کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از یک نوع باکتری و به روش میکروبیولوژیکی و محلول پاشی بر روی برگ درختان انجام می شود.

وی با بیان اینکه کار مبارزه بیولوژیکی با این آفت از نهم فروردین ماه امسال آغاز شده،گفت: نزدیک هزار هکتار از جنگل های زاگرس در استان فارس به این آفت آلوده شده که کار مبارزه با آن در مرحله اول انجام و وضعیت کنترل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس افزود: به دلیل اینکه این آفت ۵ نسل دارد ممکن است مجددا نیاز به مبارزه و محلول پاشی مجدد باشد.

وی با بیان اینکه این آفت مانع فتوسنتز درخت می شود و اگر چند سال پشت سر هم این آفت طغیانی شود درخت رو به زوال می رود،اظهار داشت: در حال حاضر این آفت در هزار هکتار از اراضی آلوده و منابع طبیعی فارس مهار شده است.

صمدنژاد عنوان کرد: محلول های مورد نیاز مبارزه با این آفت خریداری و با استفاده از ۶ تراکتور در سطح جنگل های استان پخش شده است.

او با بیان اینکه کنترل این آفت در نسل های بعدی نیازمند حمایت مدیریت بحران استانداری فارس دارد،گفت: در استان های همجوار مثل کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان برای مبارزه با این آفت همه دستگاه ها ازجمله مدیریت بحران این استان‌ها وارد عمل شده اند و درخواست می شود که در فارس نیز این اقدام عملی شود.

وی عنوان کرد: برای مبارزه میکروبیولوژیکی مرحله دوم و مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط نیازمند یک تا دو میلیارد تومان اعتبار در سطح استان فارس برای حفظ جنگل های بلوط زاگرس که میراث ملی‌ هستند، هستیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افت ، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ، منابع طبیعی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افت منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط جنگل های زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۵۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت‌های بوکس قهرمانی جوانان و امید آسیا از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز شده است و تا هجدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. تیم‌های جوانان و امید ایران در مجموع با ۱۸ بوکسور راهی قزاقستان شده‌اند.   امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت، رقابت‌های رده سنی امید برگزار شد و چهار نماینده ایران به مصاف حریفان خود رفتند و همگی صاحب پیروزی شدند.   در وزن ۴۸ کیلوگرم، آرشام حسنی برابر لی جونگ هو از کره‌جنوبی به برتری دست یافت. وی در دور بعدی با ویشوانا از هند مصاف می‌دهد.   در وزن ۵۷ کیلوگرم، نیما بیاتی با ارائه مبارزه‌ای تماشایی مقابل جان پائول از فیلیپین به پیروزی رسید تا در مرحله بعدی با گانبولد از مغلوستان روبه‌شود.   در وزن ۶۳.۵ کیلوگرم، امیرحسین پیشرو برابر ویمارشانا از سریلانکا قرار گرفت و کاملا برتر از حریف بود و پیروز شد. وی در مرحله بعدی با مادامینوف ازبکستانی پیکار خواهد کرد.   در وزن ۷۱ کیلوگرم، عیسی فردین توانست کرار اسماعیل از عراق را با شکست بدرقه کند. وی در مرحله بعدی با آکالیکوف از قزاق مبارزه دارد.   فردا دوشنبه و در ادامه رقابت‌های قهرمانی آسیا، دو نماینده تیم جوانان ایران بالای رینگ می‌روند.   بر این اساس در وزن ۴۸ کیلوگرم، مهدی شعبان با رابرت مالنوک از فیلیپین رقابت خواهد کرد و در وزن ۵۴ کیلوگرم، مهدی سلطانی با دلگون‌سایخان از مغولستان مبارزه می‌کند.

دیگر خبرها

  • فقط 3 قهرمان به مبارزه در جام حذفی ایران ادامه می‌دهند
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • لزوم صدور پروانه‌های ساختمانی در کمتر از یک‌ماه
  • پیروزیمان غیرممکن شد/اصلا بازی نکردیم
  • بلاتکلیفی ۶۰۰ متقاضی اهل خوسف برای واگذاری زمین
  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند