Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@20:01:23 GMT

نقش احتمالی آمریکا در غرق شدن ناو مسکوا

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۰۰۸

نقش احتمالی آمریکا در غرق شدن ناو مسکوا

روزنامه انگلیسی تایمز با اشاره به حضور یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در دریای سیاه، دقایقی قبل از هدف قرار گرفتن کشتی مسکوا، احتمال داد که موقعیت مکانی این کشتی روس را آمریکایی ها به اوکراین داده باشند.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی اعلام کرد: یک هواپیمای بوئینگ گشت دریایی و ضد زیردریایی P-۸ آمریکا، دقایقی قبل از حمله ارتش اوکراین به مسکوا، در حال گشت زنی در دریای سیاه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، رادارهای قوی P-۸ می تواند اطلاعات مکانی کشتی ها را از صدها مایل دورتر تعیین کند. ارتش اوکراین با شلیک دو موشک ضدکشتی نپتون، کشتی موسکوای روسیه را که در جنوب اودسا در حال گشت زنی بود، غرق کرد.

گزارش تایمز تصریح کرد: هواپیمای جاسوسی آمریکا از پایگاه هوایی این کشور در جزیره سیسیل ایتالیا به ساحل دریای سیاه در رومانی پرواز کرده و از آنجا موقعیت کشتی روسی مسکوا را شناسایی و در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، فعالیت هواپیماهای جاسوسی ناتو و آمریکا در مرزهای اوکراین به ویژه در لهستان و دریای سیاه افزایش یافته است.

کشتی مسکوا نماد و پرچمدار کشتی های جنگی روسیه در دریای سیاه، مجهز به سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ بود. تلاش ها برای بردن کشتی آسیب دیده به کریمه جهت تعمیر نتیجه نداد و در دریای سیاه غرق شد. موشک نپتون یک موشک ضدکشتی تولید اوکراین است که می تواند اهدافش را از فاصله بیش از ۱۷۵ مایل هدف قرار دهد.

آملیا اسمیت تحلیلگر داده های هوایی در گفت و گو با تایمز تصریح کرد: در روز حمله به مسکوا، تعداد زیادی از هواپیماهای جاسوسی آمریکا در منطقه در حال گشت زنی بوده اند.

آمریکا تاکنون ارائه کمک اطلاعاتی به اوکراین در حمله به مسکوا را تایید نکرده است.

تایمز به نقل از یک مقام نظامی ناتو، گشت زنی هواپیماهای جاسوسی این نهاد نظامی در دریای سیاه را تایید اما از ارائه جزئیات و اهداف عملیاتی آن خودداری کرد.

از ابتدای شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ماه فوریه، آمریکا و ناتو بر خودداری از رویارویی مستقیم نظامی با مسکو تاکید کردند. کارشناسان نظامی، شروع هرگونه رویارویی نظامی بین ناتو و روسیه را آغاز جنگ جهانی سوم اعلام کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت اوکراین روسیه دریای سیاه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت دریای سیاه گشت زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ

«انصارالله» در واکنش به خروج ناو هواپیمابر آمریکایی پس از چهار ماه استقرار در دریای سرخ، کاهش دفعات حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران «انصارالله» در پلتفرم «ایکس» در واکنش به اعلام نیروی دریایی آمریکا مبنی بر خروج ناو هواپیمابر «آیزنهاور» و یک ناوشکن از دریای سرخ گفت: اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است برخلاف آنچه در ابتدا مطرح کرده بود، این یک خودفریبی مثبت است.

وی افزود: اگر آمریکا در عملیات‌ها کاهش واقعی مشاهده می‌کند، باید کشتی‌های خود و کشتی‌های اسرائیل تحت الحمایه‌اش را دوباره به حرکت درآورد تا یک صید خوشمزه برای نیروهای ما باشد.

اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

موضع انصارالله یک روز پس از آن اعلام شد که ارتش یکن یک کشتی صهیونیستی به نام MSC داروین را در خلیج عدن با موشک‌های دریایی و پهپادها هدف قرار داد و با موشک‌های بالستیک و بالدار به اهدافی در منطقه ایلات در جنوب اراضی اشغالی حمله کرد.

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله روز پنجشنبه اعلام کرد: نیروهای ارتش ۱۰۲ کشتی مرتبط با اسرائیل را در دریاهای  سرخ و عرب، خلیج عدن و اقیانوس هند در طول ۲۰۲ روز تجاوز به غزه هدف قرار دادند که گویی هر ۲ روز یک کشتی را در حمایت از جناح‌های فلسطینی در نوار غزه هدف قرار گرفته‌اند.

در اواسط ماه مارس، انصارالله اعلام کرد که دامنه حملات خود را در دریای سرخ و عرب و خلیج عدن، علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا عازم بنادر آن و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی گسترش داده که شامل اقیانوس هند نیز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ