Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@02:58:41 GMT

اجرای طرح ۵ ساله پایداری گندم از سال زراعی آینده

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۴۴۱

اجرای طرح ۵ ساله پایداری گندم از سال زراعی آینده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی گفت: این طرح ۵ ساله با هدف ارتقای بهره‌وری آب، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و پایداری تولید در اراضی آبی و دیم از سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

وی افزود: در قالب این طرح بیش از ۵۰ درصد اراضی آبی و ۵۰ درصد اراضی دیم گندم زیر پوشش کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم یا بی‌خاک‌ورزی و شیوه کم‌خاک‌ورزی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهرابی درباره سطح فعلی اجرای کشاورزی حفاظتی در گندمزارهای کشور اذعان داشت: کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم در سطح حدود ۱۸۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۸۵ هزار هکتار اراضی دیم اجرا می‌شود و اگر بخواهیم شیوه کم‌خاک‌ورزی را نیز محاسبه کنیم این اعداد افزایش می‌یابد.

سهرابی توضیح داد: در کشت مستقیم، عملیات کاشت بدون خاک‌ورزی صورت می‌گیرد و ماشین کارنده وارد مزرعه شده و کود و بذر را همزمان در خاک قرار می‌دهد و در این روش دیگر نیاز به شخم زدن زمین نیست.

وی اظهار داشت: در این طرح، حمایت‌هایی را به کشاورزان در اراضی آبی و دیمزارهای گندم ارایه خواهیم کرد از جمله در زمینه خرید دستگاه‌های کشت مستقیم با نرخ سود ۴ درصد که هم‌اکنون هم در حال انجام است، ضمن آن که ۳۰ درصد قیمت ماشین‌های کارنده نیز توسط دولت و ۷۰ درصد باقیمانده از سوی متقاضیان پرداخت خواهد شد.

سهرابی با بیان این که اعتبارات طرح ۵ ساله پایداری گندم پیش‌بینی شده است، ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس از این طرح حمایت کنند.

سرپرست مجری طرح گندم ادامه داد: اعتبارات و هزینه‌های اجرای این طرح نسبت به درآمدی که عاید کشور و کشاورزان می‌کند، عدد بزرگی نیست.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن در بخش تولید و بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: چاره‌ای به جز خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک نداریم.

سهرابی، گندم را مهمترین محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی در کشور خواند و گفت: در ایران بیش از ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد پروتیین مورد نیاز مردم از طریق گندم تامین می‌شود و این محصول نقش کلیدی در امنیت غذایی دارد.

کد خبر 5471834

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی بورس بانک مرکزی ایران تحريم اقتصادي روسيه وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی نهضت ملی مسکن ارز رسمی سید احسان خاندوزی علی صالح آبادی سید جواد ساداتی نژاد بورس تهران وزارت نیرو صادرات غیرنفتی اراضی آبی کشت مستقیم خاک ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت: برنامه جهش تولید در دیم‌زار ها برای دومین سال با مشارکت ستاد فرمان اجرای امام (ره)کار خودش را آغاز کرد و جهش تولید گندم در دیم‌زارها اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، حسین برزگر امروز_شنبه هشت اردیبهشت_ در همایش جهش تولید در دیمزارها و بزرگداشت روز گندم و نان در روستای امام قیس، اظهار کرد: در زمینه تولید گندم استان، با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ماشین‌آلات کشاورزی، ۱۲ هزار تن نهادهای کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر به عنوان گسترده‌ترین ساز و کار اقتصادی تولیدی بخش کشاورزی است.

وی افزود: در دنیا بیش از ۶۰ درصد غذای تولیدی از آب سبز یا آب باران است و در کشور و به تناسب در استان این مقدار کمتر از ۲۰ درصد است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: برنامه جهش تولید در دیم‌زارها برای دومین سال با مشارکت ستاد فرمان اجرای امام (ره) کار خودش را آغاز کرد، جهش تولید گندم در دیم‌زارها سال گذشته در مساحتی نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اجرایی شد و در سال‌جاری این مقدار به دو برابر یعنی ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

برزگر افزود: در این طرح توزیع ۶۵ ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته کشت مستقیم، توزیع متنوع بذری و تخفیفات بیمه‌ای از ثمرات این طرح بود.

کد خبر 748426

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان