Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@09:26:05 GMT

چاقى و مصرف سیگار عوامل افزایش سرطان پروستات

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۶۵۱۶

چاقى و مصرف سیگار عوامل افزایش سرطان پروستات

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در مردان و سرطانی بدون علامت می‌باشد.

به گزارش ایلنا، حمید شافی متخصص جراحی کلیه بیان داشت: زمانی که سرطان پروستات در استخوان‌ها و غدد لنفاوی لگنی منتشر شود، متأسفانه کاری زیادی برای بیمار نمی‌توان انجام داد و در صورت زیادشدن بایستى تحت جراحى خارج کردن بیضه‌ها و یا درمان هورمونی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: میزان ابتلا به این بیماری در افرادی که خانواده درجه‌یک (پدر، پسر و برادر) آن‌ها به بیماری سرطان مبتلا بودند، خطر ابتلا در آن‌ها دو برابر است و اگر دو نفر از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شدند، خطر ابتلا تا ۸ برابر افزایش می‌یابد.

وی با توجه به اینکه خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات به سن ابتلاى افراد خانواده هم ارتباط دارد، افزود: هرچه سن مبتلا شده جوان‌تر باشد خطر بالاتری وجود دارد و افراد بالاى ٥٠ سال و بیماران ٤٥ سال به بالا باسابقه خانوادگى سرطان پروستات بایستى تحت بررسى ازنظر سرطان که شامل آزمایش خون (PSA) و معاینه پروستات که از راه مقعد بوده قرار بگیرند که چنین افرادی شانس بدخیم شدن بیشتری دارند.

شافی با اشاره به اینکه چاقى، مصرف سیگار و مصرف زیاد چربی‌های حیوانى باعث افزایش ابتلا به سرطان پروستات می‌شود، گفت: مصرف حبوبات، گوجه‌فرنگی و فراورده آن، چاى سبز، سلنیوم، ویتامین D و E با کاهش ابتلا به سرطان پروستات همراه بوده است.

متخصص جراحی کلیه و فلوشیب اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: در صورت غیرطبیعی بودن پروستات و یا افزایش psa، نمونه‌برداری سوزنى پروستات با هدایت سونوگرافى از راه مقعد باید سریع انجام گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه سرطان پروستات درمان‌های مختلفی دارد، بیان داشت: بهترین درمان برای بیمارانی که سرطان آن‌ها محدود به محیط پروستات بوده جراحی تحت عنوان جراحی رادیکال پروستات به‌عنوان انتخاب اول می‌باشد و انتخاب‌های بعدی درمان‌های هورمونى می‌باشد.

وی ادامه داد و گفت: اگر سرطان پروستات به غده لنفاوی لگنی یا استخوان‌ها انتشار پیدا کند باید درمان‌های هورمونی و جراحی برداشت بیضه‌ها انجام شود.

شافی با اشاره به اینکه متأسفانه سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ‌گونه علامتی ندارند، افزود: خواستگاه سرطان پروستات بیشتر در اطراف و محیط پروستات بوده است و علائمی مانند بزرگی خوش‌خیم پروستات ندارد و زمانی بیمار متوجه خواهد شد که درمان آن به‌سختی امکان‌پذیر خواهد بود به همین دلیل باید آزمایش‌های دوره‌ای را جدی بگیرید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه سرطان پروستات سرطان سیگار دانشگاه علوم پزشکی بابل سرطان پروستات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش جام جم آنلاین،حمیدرضا بدیعی گفت: علاقمندان می‌توانند چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ با مراجعه به مرکز آموزشی درمانی آنکولوژی امیر به نشانی فرهنگ شهر، روبروی استخر کوثر، در طرح «اهدای خون؛ اهدای زندگی» که با همکاری سازمان انتقال خون اجرا می‌شود، مشارکت کنند.

او خطر خونریزی مغزی، خونریزی از بینی، دهان و لثه را از جمله مشکلاتی برشمرد که بیماران مبتلا به سرطان را در صورت دریافت نکردن پلاکت خون تهدید می‌کند.

مدیر بیمارستان آنکولوژی امیر، اضافه کرد: پلاکت‌ها در کنترل خونریزی و انعقاد طبیعی خون نقش حیاتی و اساسی دارند و در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند، بسیار ضروری است.

دیگر خبرها

  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند